Inget ljud med HDMI från tv till soundbar

Permalänk

Inget ljud med HDMI från tv till soundbar

Har problem med ljudöverföringen mellan en Harman Kardon SB26 och en LG-tv (55UF695V för att vara exakt). Tror jag försökt med allt, men kan inte hitta orsaken.

Det är HDMI-kabeln mellan soundbarens HDMI TV-uttag och tevens HDMI (ARC)-uttag som helt enkelt inte ger något ljud. Följande är bekräftat:

1. Tv:n känner av soundbaren, så uppenbarligen går en åtminstone delvis fungerande signal mellan enheterna. Kommer åt soundbaren visuellt i tv:n med de få inställningar som går att göra där. Det går med andra ord en bildsignal mellan enheterna.
2. Det är inte kabeln som är problemet. Har testat med flera olika HDMI-kablar med oförändrat resultat.
3. Soundbaren fungerar i sig. Fungerar exempelvis med optisk kabel mellan enheterna. Fungerar också med HDMI-kabel till en spelkonsol, men då är det alltså kopplat via ett annat HDMI-uttag till spelkonsolen.

Har testat att ändra i tevens ljudinställningar, men det gör heller ingen skillnad. Vid valet av externa högtalare (optisk/HDMI ARC) går det i princip bara ändra mellan PCM och Auto i inställningen för digitalt ljud.

Vad är det troligaste problemet här? Kan det vara något av uttagen som helt enkelt inte fungerar som det ska?

Permalänk
Medlem

Har du testat alla HDMI-ingångar (/-utgångar) på soundbaren? För det är ofta bara en som stöder arc.

Personligen sket jag i HDMI-kabeln och körde på bara optisk men min soundbar har bara en HDMI in och en ut så det var liksom inte så stor idé att använda den som växel eller så.