2.0 högtalare till dator ~1000 kronor

Permalänk
Medlem

2.0 högtalare till dator ~1000 kronor

Hej, jag letar efter ett par vettiga 2.0 datorhögtalare för ca 1000 kronor. Just nu använder jag bara ett par ATH-M50 lurar och gillar ljudet i dem. Tänkte att det var värt att nämna så ni vet på ett ungefär vad jag är ute efter för typ av ljud. Jag tänker alltså inte redigera musik eller använda dem till något som kräver extrem precision, jag vill helt enkelt att det ska låta bra, och det tycker jag mina hörlurar gör. Det är även en fördel om högtalarna inte är fula som stryk då de ska stå framme.

Har kikat på Edifier Luna Eclipse E25 och fastnade för designen.
Kollade även på ett par andra högtalare från dem inom samma prisklass, Edifier R1600 TIII, men vet inget om dem. Är det ett bättre alternativ?

Är öppen för alla förslag så länge det är 2.0, har inte plats för någon subwoofer.

Permalänk
Medlem

Är du student?
Hos dustinhome kostar Edifier R1600 TIII 780 kr med studentrabatt och Edifier Studio R1800TIII 862 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Är du student?
Hos dustinhome kostar Edifier R1600 TIII 780 kr med studentrabatt och Edifier Studio R1800TIII 862 kr.

Gick nyss ur skolan men testade att registrera ett studentkonto och R1800TIII kostade 862 kronor så det verkade fungera. Är R1800TIII det vettigaste inom min budget alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Gick nyss ur skolan men testade att registrera ett studentkonto och R1800TIII kostade 862 kronor så det verkade fungera. Är R1800TIII det vettigaste inom min budget alltså?

Jag vet faktiskt inte, jag har själv ett par Edifier men dom kostade ~400 kronor och dom låter ju väldigt mycket bättre än mina ~200 kronors Logitech men mycket sämre än mina ~1000 kronors Roth.
I prisklassen under 1000 kronor så är det många som säger att Edifier gör prisvärda saker.
Men jag har inte så många egna erfarenheter och har inte läst så många jämförande tester eller så heller.
Det är antagligen dom jag hade köpt i prisklassen, eller Yamaha NX50 för att jag är nyfiken på dom.

Permalänk
Medlem

Köpte själv ett par Creative T40 II och kan inte säga annat än att jag blev smått överraskad över hur bra de lät för den prislappen. Riktigt bra tryck i ljudet i World of Tanks 😎

Extra vred för bas och treble var en liten bonus.

Permalänk
Medlem

Sitter nu och velar mellan R1600 TIII, R1800 TIII och Eclipse E25, E25 ser bra mycket snyggare ut enligt mig men jag vet inte vilka som låter bäst. Någon som har något att lägga till som kan få mig att komma till ett beslut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Sitter nu och velar mellan R1600 TIII, R1800 TIII och Eclipse E25, E25 ser bra mycket snyggare ut enligt mig men jag vet inte vilka som låter bäst. Någon som har något att lägga till som kan få mig att komma till ett beslut?

Jag tänker lite så här, i den prisklassen kommer du inte få något superljud.
Det kan vara värt att kolla begagnat iofs. Där kan du eventuellt få riktigt bra saker.

Men om du tycker Eclipse är snygga så kan det ju vara värt lite mer för det?
Ett par snygga och smidiga högtalare kan vara värt mer än lite bättre ljud för samma pris beroende på situation.

Så känn efter där själv vad du tycker känns viktigast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag tänker lite så här, i den prisklassen kommer du inte få något superljud.
Det kan vara värt att kolla begagnat iofs. Där kan du eventuellt få riktigt bra saker.

Men om du tycker Eclipse är snygga så kan det ju vara värt lite mer för det?
Ett par snygga och smidiga högtalare kan vara värt mer än lite bättre ljud för samma pris beroende på situation.

Så känn efter där själv vad du tycker känns viktigast.

Fick bli ett par vita E25:or Enligt de flesta recensioner ska de låta bra så jag hoppas på att det stämmer. De ska ju trots allt stå framme på skrivbordet 24/7 så jag tror det var rätt gjort av mig att välja de som var snyggare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Fick bli ett par vita E25:or Enligt de flesta recensioner ska de låta bra så jag hoppas på att det stämmer. De ska ju trots allt stå framme på skrivbordet 24/7 så jag tror det var rätt gjort av mig att välja de som var snyggare.

Skriv gärna en kommentar om vad du tyckte om dom när du fått dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Absolut, det ska jag se till att göra. Var tyvärr slut i lager men beräknat datum då de skulle få in dem igen var 21:e så vi får se när jag får dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Har hämtat dem nu och här är vad jag tycker om dem.

Väldigt snygga (så klart), och byggkvalitén känns bra, tunga och välbyggda, bra finish. Fjärrkontrollen är plastig men funktionell. Bluetooth är alltid i pairing mode och går inte att stänga av, ska de användas i en miljö där folk kan tänkas vilja jävlas och spela sin egen musik bör man inte köpa dessa. De kapacitiva knapparna på sidan funkar bra, många har klagat på dem men för mig har de alltid fungerat. Ljudet är ok, basen är verkligen djup för att vara utan subwoofer, positivt överraskad av den. Tydlig och ren diskant och den är inte alls så där skrikig som på vissa högtalare. Mellanregistret är inte så detaljrikt men hade inte förväntat mig det för priset.

Överlag bra och snygga högtalare, gillar man utseendet och inte kräver jättedetaljrikt ljud kommer man absolut inte bli besviken.

Permalänk
Medlem

Roligt att du gjort ditt val och ska bli intressant att höra ditt omdöme när du hunnit testa det.

Själv köpte jag Yamaha NX-50 för en tid sedan och är riktigt nöjd. Har bara haft 2.1 system tidigare av Creative och diverse no-names och upplever klar skillnad i ljudet. Visst, basen blir lite klenare utan subben men var också det jag var ute efter - ett rent och bra ljud även på lägre volym då datorn står bredvid sambon och tv-soffan. Och basen duger fullgott ändå.

// Peter