Skärm för videoredigering + gaming

Permalänk
Medlem

Skärm för videoredigering + gaming

Hej!

Letat som en galning efter en skärm på 24-29" som duger åt både filmredigering och gaming, men hittar inget under 5 k där både IPS-panel (för färgåtergivningen) och 144Hz är inkluderat.

Min fråga lyder: hur stor skillnad är det egentligen mellan TN och IPS för filmredigering (amatörnivå, men ändå)? Vet att det är avgörande vid fotoredigering, men med tanke på att man kan justera TN-panelens färger till en ganska schyst nivå via mjukvara så kanske det kan funka ändå i mitt fall? Lutar främst åt denna rackare isåfall (Asus 24" VG248QE). Någon med erfarenhet av hur bra/dåliga färgerna blir efter justering? Eller är jag helt ute och cyklar som ens överväger en TN-panel för videoredigering?

Har för övrigt en GTX1070. 1080p räcker gott och väl gällande skärmupplösning, prioriterar hög FPS > 4k. Kommer spela titlar som Battlefield 1, Overwatch, GTA V, Just Cause 3, Fallout 3 m.m.

Permalänk
Bildexpert 📺

@andreastoro: Skillnaden är fundamental på så sätt att du inte kan använda en TN-panel för att fatta något som helst beslut om färger. Så det beror lite på vad du menar med "filmredigering"?

Ifall det handlar om att klippa ihop snuttar och lägga på någon text kommer det förstås att fungera. Men du kan inte ta beslut i stil med, "...jag behöver ljusa upp exponeringen" eller "...vitbalansen är inte riktigt rätt" på en TN-panel. Det räcker med flytta huvudet ett par centimetrar så har du redan så stor variation i bilden att du inte längre vet vad som är ditt filmmaterial och vad som orsakas av din skärm.

Kan du skippa kraven på 144 Hz blir det genast lättare. Eller ifall du kan spara ihop några tusenlappar till.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tråkigt att höra att skillnaden var så pass stor då jag hört mycket gott om hoppet från 60Hz till 144Hz, men i det här fallet prioriterar jag nog ändå en IPS-skärm med 60Hz. Har du någon prisvärd du kan rekommendera på 2,5 - 4 k, runt 24-29"?

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@andreastoro: Skillnaden är fundamental på så sätt att du inte kan använda en TN-panel för att fatta något som helst beslut om färger. Så det beror lite på vad du menar med "filmredigering"?

Så länge du jobbar för SVT och ska visa dina redigerade filmer på huvudnyheterna klockan 19.00 eller vilket tid de nu visas. Men jag antar att Op gör inte det, för sådana människor brukar inte be om dina råd på en webforum.

Visst har IPS skärmen bättre färger, men det är rätt överdrivet att säga att du inte alls kan avgöra något om färg. Ska du redigera dina filmer från telefon eller semester eller lägga upp något på youtube då och då så är du fine med TN med. För de flesta vanliga människor duger TN skärmar mer än väl.

En tips är att testa i butiken och avgöra om du kan glo på den eller inte.

TN brukar ha lite sämre betraktningsvinklar, men de nya skärmarna har blivit mycket bättre. Ska du inte typ sitta i soffan och glo på film på din skärm från vinkel så kvittar det.

Det är som Volvo och Ferari, visst är Ferari bättre, men Volvo gör jobbet lika fint och duger för de flesta människor. I detta land har vi en vana att bara det bästa och dyraste är "gott nog" och folk råder till höger om vänster emot allt som är det minsta billigare eller kompromissar det ena för det andra, bara "lateast and greatest" är bäst nog för vissa.

Ska du spela på den så är TN fortfarande betydligt snabbare, de nya skärmarna ligger på 1ms uppdateringstid, dock har även IPS skärmarna kommit när i tid till 4~5ms beroende på modell.

Det bästa är att gå till en butik och kolla på de modeller du är intresserad av, är du nöjd med bilden du ser så gå får it. What you see is what you get, och om det du ser i butiken duger för dina ögon så bör du vara nöjd med den.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av andreastoro:

@Laxpudding: Tråkigt att höra att skillnaden var så pass stor då jag hört mycket gott om hoppet från 60Hz till 144Hz, men i det här fallet prioriterar jag nog ändå en IPS-skärm med 60Hz. Har du någon prisvärd du kan rekommendera på 2,5 - 4 k, runt 24-29"?

Med den budgeten kan du sikta på 2560x1440-skärmar med IPS, AHVA eller PLS-panel och når då överlag en rätt pålitlig kategori produkter som ska svara mot behoven av tillräckligt hög bildkvalitet.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av memory_leak:

Visst har IPS skärmen bättre färger, men det är rätt överdrivet att säga att du inte alls kan avgöra något om färg. Ska du redigera dina filmer från telefon eller semester eller lägga upp något på youtube då och då så är du fine med TN med. För de flesta vanliga människor duger TN skärmar mer än väl.

Fast det är ju vad jag skriver med "...klippa ihop snuttar och lägga på någon text..". Alla har sin gräns för vad som är "good enough" för just dem. Är man tillräckligt bred i sitt godtycke har man snart inkluderat alla skärmar som någonsin existerat som "good enough".

Fast att en TN-panel inte kan användas för att fatta avgörande beslut kring färg handlar inte om godtycke. Det är ett fysikaliskt faktum att det ljus som når dig har ändrats så fort du ändrar vinkel mot en TN-panel. Det räcker med 5 - 10 graders ändring på en sämre eller bättre TN-panel för att man ska ha förändringar på över ∆E 5, det vill säga färgen är inte längre densamma. Vid skrivbordavstånd är det till och med skillnad mellan höger och vänster öga med en TN-panel.

För övrigt har inte IPS-skärmar automatiskt bättre färger. Finns gott om sämre produkter med IPS-panel och liknande tekniker. Finns också gott om TN-skärmar som kan återge färger mer exakt än många IPS-baserade produkter. Skillnaden är att TN-panelen skiftar sitt ljus så fort du flyttar dig ett par centimetrar. En bra IPS-panel håller samma färgåtergivning till åtminstone 30 graders vinkel.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Fast det är ju vad jag skriver med "...klippa ihop snuttar och lägga på någon text..". Alla har sin gräns för vad som är "good enough" för just dem. Är man tillräckligt bred i sitt godtycke har man snart inkluderat alla skärmar som någonsin existerat som "good enough".

Fast att en TN-panel inte kan användas för att fatta avgörande beslut kring färg handlar inte om godtycke. Det är ett fysikaliskt faktum att det ljus som når dig har ändrats så fort du ändrar vinkel mot en TN-panel. Det räcker med 5 - 10 graders ändring på en sämre eller bättre TN-panel för att man ska ha förändringar på över ∆E 5, det vill säga färgen är inte längre densamma. Vid skrivbordavstånd är det till och med skillnad mellan höger och vänster öga med en TN-panel.

För övrigt har inte IPS-skärmar automatiskt bättre färger. Finns gott om sämre produkter med IPS-panel och liknande tekniker. Finns också gott om TN-skärmar som kan återge färger mer exakt än många IPS-baserade produkter. Skillnaden är att TN-panelen skiftar sitt ljus så fort du flyttar dig ett par centimetrar. En bra IPS-panel håller samma färgåtergivning till åtminstone 30 graders vinkel.

Fast det är fortfarande som jag säger, man nördar sig i teknikaliteter, som normala människor som oftast inte märker. Sedan har TN panelerna blivit mycket bättre även på befraktnings vinklar, och "good enough" innebär inte att man nöjer sig med sämre eller som du tolkar vad som, utan att man behöver inte proffs kalibrering i de flesta sammanhang. Det är därför jag tror att det är bäst att kolla på skärmen och avgöra istället för att gå på pappers spec som man kanske aldrig märker själv vid sin användning. Att säga att det går inte alls att avgöra något färg är lite väl överdrift med. Du sitter inte med näsan i skärmen och tittar parallellt längs skärmen, du sitter i mitten framför när du bild- eller filmredigerar. Sedan ska väl inte Youtube clips och semester bilder hålla super proffs kvalitet när det gäller färg kalibrering, för de blir ändå förvrängda pga komprimering och slutligen återgivning på andra media som i sin tur är inte proffs kalibrerade. Så visst, på papper har du rätt, men för normal hemanvändning undrar jag om det har något betydelse. Ska du trycka i tryckeriet och vill veta hur din tryck kommer se ut, då är det andra femmor, då kan vi snacka om färåtergivning, gamut omfång, osv, men ska du visa dina klipp för vänner på din TV eller på Youtube så är det fasiken vilket som.

Permalänk
Skrivet av memory_leak:

..............

Det är som Volvo och Ferari, visst är Ferari bättre, men Volvo gör jobbet lika fint och duger för de flesta människor. I detta land har vi en vana att bara det bästa och dyraste är "gott nog" och folk råder till höger om vänster emot allt som är det minsta billigare eller kompromissar det ena för det andra, bara "lateast and greatest" är bäst nog för vissa.

Ser att du är ny medlem, så du kanske inte har någon koll på det här (del)forumet, men kan säga att här på skärmforumet så stämmer inte det där för fem öre.
Det är förvisso många som köper och rekommenderar IPS- och viss mån VA-paneler, men annat vore väl konstigt när prisskillnaderna är så oerhört små?
När det sen kommer till vilka modeller som köps och rekommenderas är det ideligen det billiga.
Nån udda figur kanske dyker upp och föreslår en Eizo, men även det märket har många billiga modeller idag.
De allra, allra flesta verkar lägga oerhört stor vikt vid att det ska vara ett lågt pris, och förmår inte att räkna ut hur otroligt lite det egentligen kostar att köpa en dyr skärm. *

Sett till tiden man spenderar framför den alltså.
Säg att du köper en skärm för 6000 (vilket ytterst få gör idag) och har den i fem år. Du spenderar i snitt två timmar framför datorn. Timkostnad hamnar alltså under 2 kronor. Ändå väljer en väldigt stor majoritet den, enligt specifikationen, likvärdiga skärmen för 3500. Sen kommer de hit och klagar över blödande bakgrundsbelysning eller grinar när skärmen går sönder efter två och ett halvt år.

Dold text

Och det stämmer inte i övriga samhället heller, vare sig det gäller skärmar (kan lätt ses på butikers hemsidor eller Prisjakt) eller bilar eller kläder.

Citat:

Det bästa är att gå till en butik och kolla på de modeller du är intresserad av, är du nöjd med bilden du ser så gå får it. What you see is what you get, och om det du ser i butiken duger för dina ögon så bör du vara nöjd med den.

Det var ett bra råd däremot!
Kan också sätta viss press på affärerna att ha ett hyfsat sortiment av bildskärmar framme, något som de flesta tyvärr inte är duktiga alls på enligt min erfarenhet.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

@memory_leak:

Själv redigerar jag inga bilder alls, däremot tittar jag på bilder och stör mig något fruktansvärt på att jag inte kan luta mig fram riktigt nära skärmen utan att nederdelen får en mörk hinna. Eller att jag inte kan ställa mig upp utan att en hel del av ljusstyrkan försvinner.

Detta på en S-IPS-panel.
C-PVA-panelen som står avstängd bredvid ska vi inte ens tala om. Där måste man ge sig på den och vinkla och vrida om man vill ha bibehållna färger när man kommer ifrån sin vanliga position.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Själv sitter jag bakom en 43" IPS skärm och uppskattar en bättre skärm :-). Men jag råder inte folk att de absolut ska ha IPS. Har man råd så go for it, eller om du har högre krav av någon anledning så är det en annan femma. Är programmerare, men har sysslat mycket med 3D och spelprogrammering och samarbetat med designers, så jag är rätt medveten om eländet med färgerna, speciellt i samband med tryck.

Jag skrev från början, så länge du inte ska titta på film från din soffa så är betraktningsvinkel ingen problem. Jag vet att skärmen blir sämre när vinkeln blir större, men nya TN panelerna har blivit bättre på det. Sedan har jag själv suttit med två 27" vid sidan om varandra och kan ej påstå att jag har upplevt så mycket problem som du upplever. Har en vän som jobbar som designer och han kör två 27", en ips och en tn, och han beklagar sig inte över tn panelen. Den sitter vid sidan om så han har större betraktningsvinkeln på den än på ips skärmen, men han finner inte färgerna så pass dåliga. Visst är IPS:n bättre, men den kostade också mycket mer (och han kör med en rätt dyr Benq).

Jag är bara lite emot den lite smått absolutistiska åsiktsbildningen att man inte kan avgöra något om färg på en TN panel, och att man ska avskriva den helt redan från början. Det är faktiskt rätt lätt att gå in i en butik, titta på skärmarna och handla utifrån sin plånbok och tycke istället för att snurra in sig på siffror och tekniker som kommer först in när man börjar använda prylen på en proffsig nivå. Man kanske kan lägga en tusen lapp eller två på en skärm med g-sync med tn-panel i större format istället för att lägga lapparna på en ips panel som kanske blir mindre och drivs i bara 60hz eller så (usch att jag sitter med en sådan ). Alltså, man ska ha lite open mind, och tänka utifrån sina behov och inte låsa in sig på specar och tekniker och dylikt. Det är bara jag förstås.

Permalänk
Skrivet av Jonte[YoT]:

Sett till tiden man spenderar framför den alltså.
Säg att du köper en skärm för 6000 (vilket ytterst få gör idag) och har den i fem år. Du spenderar i snitt två timmar framför datorn. Timkostnad hamnar alltså under 2 kronor. Ändå väljer en väldigt stor majoritet den, enligt specifikationen, likvärdiga skärmen för 3500. Sen kommer de hit och klagar över blödande bakgrundsbelysning eller grinar när skärmen går sönder efter två och ett halvt år.

Dold text

Och det stämmer inte i övriga samhället heller, vare sig det gäller skärmar (kan lätt ses på butikers hemsidor eller Prisjakt) eller bilar eller kläder.

Jo, du har absolut ett poäng i det, visst är det ofta så att man tar den billigaste varianten och drar sig sedan med något man inte är nöjd med. Och det gäller det mesta i samhället visst. Det kan jag hålla med helt och hållet. Det är något jag och x:et har alltid bråkat om (jag är faktiskt den som gillar att ta det jag är nöjd med oavsett priset, hon är den som ska alltid ha den billigaste prylen och beklagar sig därefter ). Man ska vara nöjd med det man köper och känna glädje när man använder det, speciellt en sån pryl som skärm som man ska glo på i några år kanske. Men man ska fortfarande känna sina behov och inte gå för den största och dyraste kanske (säger jag som sitter bakom 43" skärm ).

Permalänk
Medlem

Låt mig omformulera mig. När jag filmredigerar gör jag det semi-proffesionellt, d.v.s egengjorda kortfilmer på 10-15 min såväl som semestermontage som jag gillar att lägga ner mycket tid på, ca 3-6 h timmar om dagen i 1-2 veckor. Jag är väldigt perfektionistisk med visuella detaljer vilket även gäller färgkalibrering. Även om jag inte är så skicklig på det än så är jag motiverad att lära mig.

Samtidigt är jag i samband med mitt nya datorköp väldigt intresserad att ta upp spelande på en hög nivå igen. Jag vill spela mycket, och med hög FPS. Såvitt jag vet ska 1 ms responstid inte skilja sig mycket från 5-6 ms, vilket lämnar hoppet till 144 Hz som det enda frestande i tal om TN.

Att gå in i butik och kolla på de olika panelerna var en bra idé. Kommer göra det snarast.

I övrigt, vad finns det att rekommendera med hänsyn till min behov? Om jag köper TN vill jag ha något med hyfsad färgåtergivning för den kategorin. Väljer jag IPS vill jag ha det så spelvänligt som möjligt. Min budget ligger på 2,5 - 5 k, måste väl finnas något bra inom den prisklassen?

Dessa IPS-paneler har fått upp mina ögon.
https://www.inet.se/produkt/2205442/acer-27-h277hu/#merinfo
https://www.inet.se/produkt/2204930/asus-27-mx279h/#specs
https://www.dustinhome.se/product/5010891161/ultrasharp-up251...
https://www.inet.se/produkt/2205489/acer-29-cb290c/#merinfo
https://www.inet.se/produkt/2205441/acer-27-h277h/#specs
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/211475-d...
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/246476-a...

Intressanta TN-paneler:
https://www.inet.se/produkt/2204966/asus-24-vg248qe/#merinfo
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/199847-a...
https://www.inet.se/produkt/2205490/acer-24-predator-xb241h/#...
http://cdon.se/hemelektronik/acer-predator-xb270hudbmiprz-tn-...

Vore en redig kompromiss att kanske skaffa den sistnämnda (Acer Predator XB270HUDbmiprz)? Då får jag 27", WQHD, 144Hz, G-sync och en relativt bra färgåtergivning (enligt recensioner).

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av andreastoro:

Låt mig omformulera mig. När jag filmredigerar gör jag det semi-proffesionellt, d.v.s egengjorda kortfilmer på 10-15 min såväl som semestermontage som jag gillar att lägga ner mycket tid på, ca 3-6 h timmar om dagen i 1-2 veckor. Jag är väldigt perfektionistisk med visuella detaljer vilket även gäller färgkalibrering. Även om jag inte är så skicklig på det än så är jag motiverad att lära mig.

Du borde nästan köpa en TN-skärm enbart för att få insikt om hur problematiskt det kan bli för din situation.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av andreastoro:

Vore en redig kompromiss att kanske skaffa den sistnämnda (Acer Predator XB270HUDbmiprz)? Då får jag 27", WQHD, 144Hz, G-sync och en relativt bra färgåtergivning (enligt recensioner).

Svar ja. Det är en väldigt bra skärm och har en av de bästa TN-panelerna på marknaden.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync