Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Microsoft köper Linkedin för 217 miljarder kronor

Permalänk

Microsoft har över 100 miljarder usd i likvida tillgångar så denna kontanttransaktion på 26,2 miljarder usd tar bara en fjärdedel i anspråk. Sen om det är väl använda pengar får väl framtiden utvisa.
Ser man till Linkedins finanser så verkar naturligtvis 26,2 miljarder usd vara väldigt mycket pengar. 2015 omsatte Linkedin 3 miljarder usd och tjänade blygsamma 166 miljoner usd.
Hoppas Microsoft räknar rätt på potentialen. Facebook och Google tjänade inte heller några pengar från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Microsoft gör så otroligt mycket idiotiskt på sistone.

Vem är det egentligen som styr skeppet? Bill Gates måste helt ha släppt greppet eller så har han blivit senil.

Gates har ingenting med Microsofts beslut eller deras affärer att göra. Allt han gör är att fortfarande casha ut på företaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Säkert så kommer Microsoft att utannonsera ett samarbete med Oculus Rift idag på E3. LinkedIn, Microsoft (Xbox One) & Facebook. En enorm plattform.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Om jag lägger undan 20 000 varje månad så kan jag också köpa mig ett LinkedIn om 10 850 000 år. Man blir ju sugen!

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

60$ per användare, användardata har ett rätt högt pris om det är kvalitetsdata

Permalänk
Medlem

Det känns nästan som Microsoft försöker skaffa ett skyddsnät som följer lydande : "Hjälp om vårat företag går i konkurs mister 100 000 pers jobbet (eller mer har inte riktigt koll på hur många som jobbar hos microsoft :P" och deras stora plan är då att bli räddade av regeringar Ne men det finns inget vett av varför de lägger så mycket pengar på att köpa upp andra företag

Permalänk
Medlem

Jag som tänkte uppdatera min profil på LinkedIn för första gången på två år med en hel drös av nya erfarenheter nu i veckan.. Nu vet jag inte om det är värt att göra så, just p.g.a. att all information kommer att tillfalla Microsoft.

EDIT: För att klargöra saken - förstår självklart att allt man lägger på nätet stannar kvar där. Men på sistone tiden så har Microsoft börjat kännas som någon typ av Evil Corp. vars enda syfte är att dra in så mycket information om användarna som möjligt. Vi har ju Google och Facebook redan till detta, men LinkedIn har alltid varit lite personligare för mig då det är där man lägger upp sina arbetslivserfarenheter (som får gärna vara publikt). Vad Microsoft kan vinna på att veta att jag har jobbat här och där vet jag inte, men paranoid som jag är har jag satt foliehatten på.. utifall att!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

hur hade dom tänkt sig att tjäna på detta? om linkedin bara har en omsättning på 3.6miljarder dollar så lär det ju ta enormt länge innan dom får igen de bara på linkedin.
förstår inte vad dom är ute efter, ms kan ju inte vara så pass besatt i ens data att man betalar så mycket

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Hahaha.... Jag var skitnära att köpa Linked In aktier föra veckan. Så vaknar man till dagens första nyhet och priset är nästan det dubbla

Tråkigt, då gick du miste om en fin förtjänst. Men man får se aktier som en långsiktigt grej, att hitta klipp är svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

hur hade dom tänkt sig att tjäna på detta? om linkedin bara har en omsättning på 3.6miljarder dollar så lär det ju ta enormt länge innan dom får igen de bara på linkedin.
förstår inte vad dom är ute efter, ms kan ju inte vara så pass besatt i ens data att man betalar så mycket

Eller så kanske de är det? Först började de med telemetritramset i Windows, nu detta.. Någon form av superplan måste de ha.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Verkar som att Microsoft siktar på att ta över all ens privata information för att sälja vidare. Synd bara att NSA och FRA får det gratis.

Så du menar alltså att det är enbart MS som sparar info om sina användare i dagens IT samhälle......

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Jag som tänkte uppdatera min profil på LinkedIn för första gången på två år med en hel drös av nya erfarenheter nu i veckan.. Nu vet jag inte om det är värt att göra så, just p.g.a. att all information kommer att tillfalla Microsoft.

EDIT: För att klargöra saken - förstår självklart att allt man lägger på nätet stannar kvar där. Men på sistone tiden så har Microsoft börjat kännas som någon typ av Evil Corp. vars enda syfte är att dra in så mycket information om användarna som möjligt. Vi har ju Google och Facebook redan till detta, men LinkedIn har alltid varit lite personligare för mig då det är där man lägger upp sina arbetslivserfarenheter (som får gärna vara publikt). Vad Microsoft kan vinna på att veta att jag har jobbat här och där vet jag inte, men paranoid som jag är har jag satt foliehatten på.. utifall att!

Vad är det för skillnad??
Du tror alltså inte att Linkedin sparade din profil..Eller??

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fermia:

Så du menar alltså att det är enbart MS som sparar info om sina användare i dagens IT samhälle......

Google är än så länge bäst i världen och förtjänar sin trofé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Vad är det för skillnad??
Du tror alltså inte att Linkedin sparade din profil..Eller??

Jojo, klart jag vet vad som händer med informationen. Det som oroar mig är inte LinkedIn utan Microsoft - de har på sistone börjat med en ganska aggressiv kollektion av användarinformation, och nu helt plötsligt köper de LinkedIn för 150% av företagets värde. Den summan de lägger på för att få LinkedIn och all dess användarbas.. Något är lurt.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Den mängden pengar alltså...helt ofattbart.

Om 20 år finns det bara megacorporations kvar, vänta bara.

Windows SkyNet, snart en påtvingad uppdatering i din dator.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RVX:

Gates har ingenting med Microsofts beslut eller deras affärer att göra. Allt han gör är att fortfarande casha ut på företaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Gates är väl i Afrika och fixar länder? Utforskar nya mediciner och bygger skolor, och ger utbildningar till invånarna i diverse land.

Visa signatur

I5 4690K@4GHZ||GA-Z97-HD3(rev. 2.1)||8GB 2,4GHZ RAM||G1 GTX970@1,5/2GHZ||250GB SSD||1TB HDD||CM V700 Guld||H440||NH-D15S|| Raijintek Morpheus||

http://i.imgur.com/AEvt5yT.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteelSeries86:

Gates är väl i Afrika och fixar länder? Utforskar nya mediciner och bygger skolor, och ger utbildningar till invånarna i diverse land.

Ja precis. Men vad jag vet ska hans donationer till framförallt afrika-länderna inte ha nån koppling till företaget.
Han är ju en av de personer som donerat mest pengar till välgörenhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av spjakarn:

Med så mycket pengar hade jag haft råd med kontantinsats till en lägenhet i Stockholm.

Nu ska vi inte överdriva.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Windows SkyNet, snart en påtvingad uppdatering i din dator.

Ja kan inte Microsoft hålla sig enbart till OS och låta andra göra resten snart lägger dom väl vantarna på alla sökmotorer också så allt blir Bing.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Skrivet av anon56869:

Microsoft gör så otroligt mycket idiotiskt på sistone.

Vem är det egentligen som styr skeppet? Bill Gates måste helt ha släppt greppet eller så har han blivit senil.

Han ägnar sig väl enart åt sin o frugans stiftelse numera?

Dvs, det är den nuvaranded o förra ledningen (läs: ballmer) som gör briljanta uppköp som nokia och aQuantive. Linkedin kommer rimligen läggas till listan av kvaddade uppköp som slutar som en avskrivning i bokföringen inom ett halvt decenium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Det känns oerhört trevligt att i princip tvingas vara en produkt åt ett megabolag. Det blir allt vanligare att man måste ha Linkedin och Facebook för att en arbetsgivare ens ska överväga att anställa dig. Vad ska man göra? Man kan säga, "nej tack, jag vill inte vara en produkt i ert skitsystem", men det innebär bara att du säger nej till en massa kontakter och arbetstillfällen, eftersom det är nästan obligatoriskt att delta.

Har det verkligen gått så långt att en presumtiv arbetsgivare måste kunna snoka upp en på Facebook för att man ens ska ha en chans till att bli aktuell till en arbetsintervju?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Så nu kommer MS få tillgång till alla LinkedIns medlemmars personliga information dem också?

Gud hjälpe oss...

Eviga klagan, sen sitter du säkert med både android och chrome lol☺ ett företag som lever på att enbart sälja din info☺

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Nu ska vi inte överdriva.

alldeles lagom med driv tycker jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av spjakarn:

alldeles lagom med driv tycker jag!

Jo, men kom igen... Stockholm.. Ha hA roflol

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Jo, men kom igen... Stockholm.. Ha hA roflol

Värst vad ni var känsliga.

Permalänk

Så snart kommer Windows be folk registrera/logga in på LinkedIn med andra ord. Låter ju rimligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ser fram emot att få jobberbjudanden via skype...not

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteelSeries86:

Gates är väl i Afrika och fixar länder? Utforskar nya mediciner och bygger skolor, och ger utbildningar till invånarna i diverse land.

Gates är faktiskt en av de sjysstaste rika människor som finns. Gör otroligt mycket bra osjälviska saker för världen.
Raka motsatsen mot t.ex. Donald Trump

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Eviga klagan, sen sitter du säkert med både android och chrome lol☺ ett företag som lever på att enbart sälja din info☺

Skickades från m.sweclockers.com

Nej då, håller mig till öppen källkod och android använder jag utan några google tjänster. Min vpn har jag konfigurerad på min router så trafik är krypterad och använder linux förutom på spelmaskinen. Söker med startpage och DuckduckGo, använder inga sociala medier heller, enbart krypterade tjänster för kommunikation, mejl och chatt t ex.
Det är inte särskilt svårt eller jobbigt att vara lite anonym, bara ren och skär okunskap som stoppar de flesta.

Skrivet av GilbertG:

Har det verkligen gått så långt att en presumtiv arbetsgivare måste kunna snoka upp en på Facebook för att man ens ska ha en chans till att bli aktuell till en arbetsintervju?

Tror det skiljer ganska mycket av vad arbetsgivare/rekryterare kollar på. Var på en arbetsmässa för ett tag sedan och frågade ett par rekryterare. Nästan alla kollade alltid LinkedIn medans den var väldigt få som kollade FB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spjakarn:

Värst vad ni var känsliga.

"Vi" håller bara med dig.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N