Börjar fundera om luftflödet i gamla burken suger?

Permalänk

Börjar fundera om luftflödet i gamla burken suger?

Efter jag köpte vattenkylningsystemet till min gamla dator så försökte jag hitta bra tutorials på hur man sätter ihop det för att få ett bra luftflöde. Någon tipsade om att ha insug så att kylaren alltid tar in den kallaste luften. Så jag installerade vattenkylaren på detta sätt som på bilden ovanför.

Chassit är en Fractal Design R4.

1. Corsair Hydro H60 (v2) (Tar in luft)
2. Någon vanlig fläkt som också tar in luft (bakom luckan)
3. Tog bort isoleringsskyddet i taket av chassit

Nu när jag fått hem min nya dator känner jag en extrem skillnad på hur kall den är när man jämför med min gamla (på bilden ovanför). Så då fick jag en tanke att luftflödet kanske inte är så optimalt. Hur ska jag göra för att få det bättre? Har tänkt att sälja den gamla så då vill jag ju att köparen ska bli nöjd

Permalänk
Avstängd

Enligt bilden har du en varmluftsugn..inga utblås?

Visa signatur

I5 4690K@4GHZ||GA-Z97-HD3(rev. 2.1)||8GB 2,4GHZ RAM||G1 GTX970@1,5/2GHZ||250GB SSD||1TB HDD||CM V700 Guld||H440||NH-D15S|| Raijintek Morpheus||

http://i.imgur.com/AEvt5yT.jpg

Permalänk
Skrivet av SteelSeries86:

Enligt bilden har du en varmluftsugn..inga utblås?

Jag tyckte det kändes logiskt när jag fick tipset att öppna i taket, eftersom varmluften stiger uppåt, men det kanske inte var så smart?

Permalänk
Avstängd

Vänd på fläkten som sitter på radiatorn, sen om du vill kan du sätta fläktar på toppen av chassit som blåser utåt.

Visa signatur

I5 4690K@4GHZ||GA-Z97-HD3(rev. 2.1)||8GB 2,4GHZ RAM||G1 GTX970@1,5/2GHZ||250GB SSD||1TB HDD||CM V700 Guld||H440||NH-D15S|| Raijintek Morpheus||

http://i.imgur.com/AEvt5yT.jpg

Permalänk
Medlem

Linus Tech Tips har gjort tester med olika fläktpositioner, insug/utblås samt där de blockerade luftflödet i chassit. Resultatet de fick var att de mer eller mindre inte gjorde någon skillnad alls. Kan vara så att komponenterna du har i din gamla dator genererar mer värme än den nya och därav temperaturskillnaden som du känner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiwigalaxy:

Jag tyckte det kändes logiskt när jag fick tipset att öppna i taket, eftersom varmluften stiger uppåt, men det kanske inte var så smart?

Temperaturskillnaderna är ganska minimala inom chassit (luften kommer inte direkt stiga uppåt märkbart mycket jämfört med vad fläktarna flyttar). Man brukar köra intake i front/botten, och exhaust bak/topp.

Permalänk
Medlem

Vänd fläkten i bakre delen av burken så den suger ut luft så får du ett luftflöde från fronten igenom datorn och ut bakåt.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Skrivet av SteelSeries86:

Vänd på fläkten som sitter på radiatorn, sen om du vill kan du sätta fläktar på toppen av chassit som blåser utåt.

Nu ser det ut så här:
Fläkt ---> Radiator --->

Ska jag sätta den så här?
<--- Fläkt <--- Radiator

Eller ska man göra så här (om man ens kan)?
<--- Radiator <--- Fläkt

Permalänk
Skrivet av Kiwigalaxy:

Eller ska man göra så här (om man ens kan)?
<--- Radiator <--- Fläkt

Såja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiwigalaxy:

Ska jag sätta den så här?
<--- Fläkt <--- Radiator

Ska du ändra fläkten så hade jag kört på detta då det gör det mycket enklare att damma av radiatorn.

Permalänk
Skrivet av PyzzeN:

Ska du ändra fläkten så hade jag kört på detta då det gör det mycket enklare att damma av radiatorn.

Men sugs luften ur om man monterar det så? Känns som om fläkten inte når chassit så bra om en radiator blockerar? Men jag kan ha fel.

Orkar inte hålla på och testa fram och tillbaka nu när jag har min nya fina dator, så därför jag tar hjälp av er

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiwigalaxy:

Men sugs luften ur om man monterar det så? Känns som om fläkten inte når chassit så bra om en radiator blockerar? Men jag kan ha fel.

Orkar inte hålla på och testa fram och tillbaka nu när jag har min nya fina dator, så därför jag tar hjälp av er

Antingen så ska fläkten trycka luft igenom radiatorn eller suga luft genom radiatorn. Gör ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=UyC3lZ5WFMk

6min Video som kan vara värd att kolla på

Permalänk

Tackar för all hjälp