Raspberry pi 3 + openvpn klient

Permalänk

Raspberry pi 3 + openvpn klient

Hej! är det någon som testat eller vet om det fungerar att köra en openvpn klient på en Pi 3? Orkar cpu streama en 1080p film över den tunneln samtidigt som den spelar upp med kodi?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Svart, Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB, Noctua NH-D15, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL15, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, MSI Z270 GAMING M5, Samsung 960 EVO 500GB, EVGA Supernova G2 850W

Permalänk
Medlem

@Joulester:

Hej,
Eftersom du går över besväret att använda openvpn - så misstänker jag att du streamar innehåller över internet - detta ställer en del krav på latens och hastighet, kanske mest latensen då datan som krävs per sekund bör ligga runt 1MB/s.
Använder du ett tun device - så bör det rent allmänt vara likställt med ssh/sftp protkollet i form utav hur jobbigt det är att krypterat/avkryptera, dvs de bör fungera för dig. Men jag misstänker att du kör TAP device för jag tror du streamar över samba och då behöver du emulera nätverksbroadcasts bl.a som endast sker på de lagret som TAP device ligger på - detta lägger på ytterligare overhead på tunneln vilket komplicerar det ytterligare för lilla raspberry pin. Så mitt tips: om möjligt, så använder du ssh/sftp för det är ändå AES-256-CBC och streamar över det. Raspberry pi 3 har wifi, och det "typ" funkar för mig (har en sådan också) men trådat är stabilare.

PS. Jag streamar över sftp/ssh protokollet med en raspberry pi 2/3 - jag kan streama 1080p utan problem över internet från en server jag har i här i sverige - men nu har jag <10ms mot servern och god/stabil hastighet.

Mer läsning:

Citat:

TAP benefits:

behaves like a real network adapter (except it is a virtual network adapter)
can transport any network protocols (IPv4, IPv6, Netalk, IPX, etc, etc)
Works in layer 2, meaning Ethernet frames are passed over the VPN tunnel
Can be used in bridges

TAP drawbacks

causes much more broadcast overhead on the VPN tunnel
adds the overhead of Ethernet headers on all packets transported over the VPN tunnel
scales poorly
can not be used with Android or iOS devices

TUN benefits:

A lower traffic overhead, transports only traffic which is destined for the VPN client
Transports only layer 3 IP packets

TUN drawbacks:

Broadcast traffic is not normally transported
Can only transport IPv4 (OpenVPN 2.3 adds IPv6)
Cannot be used in bridges

Mer här: https://community.openvpn.net/openvpn/wiki/BridgingAndRouting

Permalänk

@aresfour: Hej! Jag har nu beställt min första Raspberry pi 3.

jag använder mig av en openvpn tunnel i pfsense, tun, AES-256-CBC.

Tänkte testa lite olika lösningar men förstår jag dig rätt att om jag kör openvpn så skall jag köra tun?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Svart, Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB, Noctua NH-D15, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL15, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, MSI Z270 GAMING M5, Samsung 960 EVO 500GB, EVGA Supernova G2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joulester:

@nTEMiL: Hej! Jag har nu beställt min första Raspberry pi 3.

jag använder mig av en openvpn tunnel i pfsense, tun, AES-256-CBC.

Tänkte testa lite olika lösningar men förstår jag dig rätt att om jag kör openvpn så skall jag köra tun?

Hallå,
Sorry sent svar. Nej du ska köra på TAP om du vill ha broadcast

Permalänk

Har nu testat att streama film över tunneln

setup:

  • Raspbian jessie

  • kodi 15.2

  • Openvpn via network manager

  • pfsense, tun, AES-256-CBC

  • Wifi anslutning 2,4Ghz

tunnel:

  • pfsense, tun, AES-256-CBC

Detta fungerar bra att streama en film i 1080p (17gb, 2h) utan minsta lagg.
Har dock inte kollat på processorn hur hårt denna går men det kan jag göra om någon är intresserad.

Kan då rekommendera denna lösning för någon som vill göra en enkel mediadator och köra Kodi med Emby för att komma åt filmbiblioteket utanför det lokala nätverket.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Svart, Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB, Noctua NH-D15, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL15, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, MSI Z270 GAMING M5, Samsung 960 EVO 500GB, EVGA Supernova G2 850W