Krets har brunnit på Mionix Zibal 60 tangentbord

Permalänk
Medlem

Krets har brunnit på Mionix Zibal 60 tangentbord

En krets på mitt Mionix Zibal 60 har brunnit. Det finns en likadan krets med samma beteckning "001P" på en annan plats på kretskortet. Jag har en bra lödstation så har inga problem med att byta kretsen men vad är det för krets? Har inte lyckts hitta hitta någon information när jag googlade på beteckningen.

Bild: http://www.delafil.se/uploads/5368ee264348ec9f05d6e64fb55eed1...

Permalänk
Medlem

Det är en transistor, men kan heller inte hitta ett skvatt mer.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Det är en transistor, men kan heller inte hitta ett skvatt mer.

Vet du om man kan mäta sig till vad det är med en multimeter? Kan mäta på den friska transistorn.

Permalänk
Medlem

Nån slags SOT-23 transistor ser det ut som, men 001P som det står på den andra verkar vara någon slags tillverkarspecifik beteckning som jag inte hittar något om. Svårt att säga vad det är för slags transistor utan att fråga Mionix.

Men söker man lite så verkar detta vara ett vanligt fel med Zibal 60 som Mionix är medvetna om, så om du fixar det själv är risken att det bara går sönder igen. De som kontaktat Mionix har fått en ny version av kretskortet där problemet är fixat, så kolla med deras support så löser det sig säkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nån slags SOT-23 transistor ser det ut som, men 001P som det står på den andra verkar vara någon slags tillverkarspecifik beteckning som jag inte hittar något om. Svårt att säga vad det är för slags transistor utan att fråga Mionix.

Men söker man lite så verkar detta vara ett vanligt fel med Zibal 60 som Mionix är medvetna om, så om du fixar det själv är risken att det bara går sönder igen. De som kontaktat Mionix har fått en ny version av kretskortet där problemet är fixat, så kolla med deras support så löser det sig säkert.

Tack ska höra av mig till dom.

Permalänk

Det är sällsynt att enskilda komponenter brinner upp av sig själva. Det brukar ofta vara en annan orsak bakom, eller att associerade komponenter går sönder i samma svep. Därav är det inte alls säkert att det hjälper att byta ut transistorn.

Enklast är att löda loss en av de andra, icke-brända, och mäta på den för att se om det är NPN eller PNP (eller rentav en FET, då är du mer körd). Därefter bara ta en helt vanlig "general purpose" transistor och byta ut, och hoppas på det bästa. Mer djupgående felsökning än så är inte direkt möjlig, eftersom du saknar schema eller annan information.

Permalänk
Medlem

Ska få ett nytt kretskort hemskickat. Fint av Mionix!