Razer lanserar uppdaterad version av OSVR – konkurrerar med Oculus Rift och HTC Vive

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Razer lanserar uppdaterad version av OSVR – konkurrerar med Oculus Rift och HTC Vive

Under E3 utannonserar Razer en ny version av VR-headsetet OSVR, vars specifikationer nu påminner om HTC Vive och Oculus Rift men till ett lägre pris.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2013

Undrar om de e samma kvalité som deras möss. Slutar fungera efter en vecka eller två, glappar och går sönder.. Hmm.

Asus X99-S | 5820k (4.3Ghz) | 32GB RAM | Gigabyte AORUS GTX 1080 Ti WaterForce Xtreme 11GB (2050Mhz/12Ghz) | Sound Blaster Creative Z | XFX Black 1250W | Obsidian 750D | Corsair Hydro H110 | Samsung 840 EVO | Dell U3415W | Windows 10 Home

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av WoG:

Undrar om de e samma kvalité som deras möss. Slutar fungera efter en vecka eller två, glappar och går sönder.. Hmm.

Jag har haft min Deathadder sedan 2010. Den har glidit runt i tusentals timmar FPS och är nu min trotjänare på jobbet då jag har en Deathadder Chroma hemma. Så det är inget fel på Razers kvalité IMHO

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011

Jag var övertygat att OSVR idén dog för ganska länge sen tack vara att ingen hos bl.a. htc och oculus brydde sig om att använda sig utav nåt opensource mjukvara vilket ledde till att VR marknaden är nu fragmenterat.
Kanske har jag bara fel uppfattat allt men ändå...

| Gigabyte 870A-UD3 | AMD Phenom II x4 965 @ 3,8 GHz | Corsair XMS3 6GB 1600MHz (DDR3) | EVGA GeForce GTX 570 sc |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
DownTown
Registrerad
Dec 2006

Billigt! Intressant

Skickades från m.sweclockers.com

Moderkort: ASUS PRIME Z370-A CPU: INTEL i7 8700k
SSD: Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define c
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2014

Mmm. Men utöver råa specs är ergonomin väldigt viktig. Tvivlar att den ens är i närheten av ORs kvalitet när det kommer till sånna detaljer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av BennyZ:

Jag har haft min Deathadder sedan 2010. Den har glidit runt i tusentals timmar FPS och är nu min trotjänare på jobbet då jag har en Deathadder Chroma hemma. Så det är inget fel på Razers kvalité IMHO

Har haft 4 olika razermöss, haft problem med ALLA.

Första deathaddern gick sladden av på (efter typ 2 månader), andra krånglade mjukvaran från början, försökte uppdatera musen så brickades den helt - fick en ny. Gick några veckor sedan började mjukvaran krångla, muspekaren hoppar och har sig som den vill. Exakt samma i en annan dator, sedan dog scrollen.

Slängde skiten och bytte till logitech.

Tänkte senare på jobbet ge razer en ny chans med en splitter ny mamba trådlös med färger å skit. Gick inte en dag innan mjukvaran började krångla, muspekaren hänger sig och fungerar allmänt SKIT.
Batteriet håller i en eftermiddag, och nu börjar hårdvaran gå åt skogen på den här också.
Kan inte direkt säga att jag är nöjd med den, jag är glad att jobbet betalade.

Har även mängder med vänner som haft liknande problem med razer, och krävs inte mycket sökning för att bekräfta att det är ett vanligt problem.

Var glad att din fungerar, men tyvärr har inte alla sån tur.

Asus X99-S | 5820k (4.3Ghz) | 32GB RAM | Gigabyte AORUS GTX 1080 Ti WaterForce Xtreme 11GB (2050Mhz/12Ghz) | Sound Blaster Creative Z | XFX Black 1250W | Obsidian 750D | Corsair Hydro H110 | Samsung 840 EVO | Dell U3415W | Windows 10 Home

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007

Priset är onekligen intressant. De andra VRbrillorna är helt enkelt för dyra för många men även för de som har råd är det en första version av något nytt med ett gäng barnsjukdomar samt formatkrig och osäkerhet kring kontrollval. Då blir prislappen ännu mer svårsmält.

Ska bli spännande att se vad reviewers säger om det här headsetet när det är dags för lansering.

Bränsleförbrukning kan uttryckas i liter/mil.
Bränsleförbrukning kan också uttryckas som kubikdecimeter/mil eller kubikmeter/meter om man vill hålla sig till SI-enheter. Alltså m³/m.
m³/m = m²
Bränsleförbrukning kan alltså uttryckas i kvadratmeter...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Wawiwa:

Jag var övertygat att OSVR idén dog för ganska länge sen tack vara att ingen hos bl.a. htc och oculus brydde sig om att använda sig utav nåt opensource mjukvara vilket ledde till att VR marknaden är nu fragmenterat.
Kanske har jag bara fel uppfattat allt men ändå...

Det stod ju i texten att dom stödjer SteamVR (OpenVR) och bör då fungera med alla titlar som inte är specialbyggda för Oculus.

Det är alltså enbart Facebook/Oculus som jobbar hårt med att måla in sig i hörnet.

Jag har själv utvecklat för OVR men gått över helt till SteamVR.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

Sådär ja Blir nog svårt för Rift att fortsätta säljas till fantasipriser nu. Fast det är klart; det fins ju alltid de som betalar tusenlappar för rätt märke på produkten.

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jul 2011

Härligt! Jag är lite inne på att hoppa på detta tåget och priset ser ju bra ut. Kan man hoppas på något litet 'first impressions' test ifrån Sweclockers, även om det är devkit?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

Denna är inte menad för konsumenter och konkurerar inte med Rift och Vive som artikeln hävdar. Användarupplevelsen är oslipad och menad för utvecklare.

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Skövde
Registrerad
Mar 2012

Mycket intressant.

HTC Vive är helt klart intressantast men då jag varken har pengar/plats för den fulla upplevelsen och Oculus Rift helt enkelt är för dyr för vad man får så har VR inte varit på kartan än.
4000kr låter dock mycket rimligare.

Trevligt att den lanseras så snart också, bara att invänta recensioner.

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3 000 MHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [Samsung HD103SJ 1 TB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: Samsung Galaxy S8 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Jul 2009

Nu behöver man bara handspårningskontroller också, om man inte bara tänkt sig mus/tangentbord/gamepad/racing/sim spel..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Jul 2009

Glöm inte heller att Facebook/Oculus betalar utvecklare fett med pengar för att ta bort stöd för öppna HMD's.

https://www.reddit.com/r/Vive/comments/4nxpnq/fuck_facebook_a...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Feb 2002
Skrivet av wirefire:

Glöm inte heller att Facebook/Oculus betalar utvecklare fett med pengar för att ta bort stöd för öppna HMD's.

https://www.reddit.com/r/Vive/comments/4nxpnq/fuck_facebook_a...

Whaaat, du menar ett företag jagar efter lite fördelar gentemot sina konkurrenter? WOW vilken nyhet!!

Skrivet av BennyZ:

Jag har haft min Deathadder sedan 2010. Den har glidit runt i tusentals timmar FPS och är nu min trotjänare på jobbet då jag har en Deathadder Chroma hemma. Så det är inget fel på Razers kvalité IMHO

Min dog efter ett år :/ Annars en mkt skön mus

Skrivet av Ozzed:

Sådär ja Blir nog svårt för Rift att fortsätta säljas till fantasipriser nu. Fast det är klart; det fins ju alltid de som betalar tusenlappar för rätt märke på produkten.

Skrivet av Uzanar:

Mycket intressant.

HTC Vive är helt klart intressantast men då jag varken har pengar/plats för den fulla upplevelsen och Oculus Rift helt enkelt är för dyr för vad man får så har VR inte varit på kartan än.
4000kr låter dock mycket rimligare.

Trevligt att den lanseras så snart också, bara att invänta recensioner.

Kan hålla med om att Riften är dyr, men det är också Vive. Riften kostar ca 6500kr och Vive 9500kr. Skulle tippa att Touch till Rift kommer ligga mellan 2-3k så att den hamnar på samma pris som Vive.

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Twisting Nether
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av WoG:

Undrar om de e samma kvalité som deras möss. Slutar fungera efter en vecka eller två, glappar och går sönder.. Hmm.

hahaha, sanningen.

Köpte razer diamond för typ 12år sedan eller nå liknande och den var då ingen höjdare.

Efter ett årtionde med amd så bytte jag till razer igen, efter knappt 8månader så har musen börjat flippa ur och sluta fungera, de här problemet har jag aldrig haft med logitech. Är mer att mössen slits ut med tiden. Kommer aldrig handla deras värdelösa produkter igen. De här börjar dem bara sälja för att VR är extrem hype just nu. Och efter att ha spelat oculus över en helg så kan jag verkligen förstå varför.

Med tanke på hur många VR headset som kommer ut så lär de ju bli ett jävla krig de kommande åren, kul!

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jun 2016

Verkar svårt för de som köpt Vive att inte trasha OR i precis varenda VR tråd, förstår inte riktigt varför, om Vive nu är så bra kan ni inte bara använda era headset istället och vara glada ?

OR är inte stängt, vem som helst kan ladda ned och börja utveckla för den och behöver absolut inte ens finnas på Oculus Store för att fungera. Valve/Steam titlar fungerar utmärkt och kommer alltid göra det då det inte gynnar Valve att låsa sig till ett enda headset.

Jag förstår att vissa enbart hatar dem på grund av de ägs av facebook, och då måste allt vara dåligt (?) ungefär som allt som Microsoft gör bara måste vara dåligt på något sätt för vissa. Men återigen använd då det ni vill utan att trasha konkurrenterna, är det så svårt ?

Sedan verkar folk ha svårt att läsa innantill, till och med Luckey själv säger att han testat room scale med två kameror och det fungerade utmärkt. Finns Youtube videos med detta, bara se själva. Det enda de har sagt är att detta inte är något de rekommenderar till utvecklare för i ärlighetens namn är det ju bara en demo man visar för kompisarna och inget man kommer köra dagligen (jmfr alla andra hoppa runt grejer till konsoller).

Visst borde OR ha fixat till produktionen och bäst hade varit om kontrollerna fanns idag men de kommer ju snart ! Stop the hate!

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Skövde
Registrerad
Mar 2012

@cavange: Ptja, det här är ju en av flera ganska bra anledningar att hata Oculus som företag... http://uploadvr.com/serious-sam-oculus-offered-shitton-money-...

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3 000 MHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [Samsung HD103SJ 1 TB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: Samsung Galaxy S8 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Feb 2002
Skrivet av Uzanar:

@cavange: Ptja, det här är ju en av flera ganska bra anledningar att hata Oculus som företag... http://uploadvr.com/serious-sam-oculus-offered-shitton-money-...

Än en gång... Du menar att du upprörs för att ett företag försöker skaffa sig fördelar gentemot sina konkurrenter?!?! Ingen större skillnad att låsa mjukvara mot en produkt än att låsa funktioner i en produkt.

Vilken drömvärld lever folk i?

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Fade:

Än en gång... Du menar att du upprörs för att ett företag försöker skaffa sig fördelar gentemot sina konkurrenter?!?! Ingen större skillnad att låsa mjukvara mot en produkt än att låsa funktioner i en produkt.

Vilken drömvärld lever folk i?

Nu tycker jag du är onödigt hård i tonen.
HTC/Vive verkar inte ha valt spåret att låsa ute konkurrenter men det verkar tyvärr Oculus vilja göra.
Jag tycker inte heller om trenden att låsa ner spelmarknader på PC likt konsolkrigen då det tidigare varit öppet för alla parter här så en del missnöje är väl inte så konstigt i just den frågan. Det är inte bara någon drömvärld.

Bränsleförbrukning kan uttryckas i liter/mil.
Bränsleförbrukning kan också uttryckas som kubikdecimeter/mil eller kubikmeter/meter om man vill hålla sig till SI-enheter. Alltså m³/m.
m³/m = m²
Bränsleförbrukning kan alltså uttryckas i kvadratmeter...

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Skövde
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Fade:

Än en gång... Du menar att du upprörs för att ett företag försöker skaffa sig fördelar gentemot sina konkurrenter?!?! Ingen större skillnad att låsa mjukvara mot en produkt än att låsa funktioner i en produkt.

Vilken drömvärld lever folk i?

Det är en skillnad mellan att introducera artificella fördelar mot sina konkurrenter inom en bransch jämfört med att faktiskt utprestera en konkurrent.

I det här fallet så skulle det innebära att Serious Sam skulle bli exklusivt för Oculus Rift endast för att HTC Vive's funktionalitet skulle blivit aktivt blockerat av utvecklaren trots att HTC Vive väldigt enkelt skulle kunna drivas ihop med spelet i vanliga fall.

Nu kanske vissa personer så som du tycker att det är okej men det tycker inte jag och många andra enligt våra grundläggande etiska principer.

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3 000 MHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [Samsung HD103SJ 1 TB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: Samsung Galaxy S8 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Feb 2002
Skrivet av Söderbäck:

Nu tycker jag du är onödigt hård i tonen.
HTC/Vive verkar inte ha valt spåret att låsa ute konkurrenter men det verkar tyvärr Oculus vilja göra.
Jag tycker inte heller om trenden att låsa ner spelmarknader på PC likt konsolkrigen då det tidigare varit öppet för alla parter här så en del missnöje är väl inte så konstigt i just den frågan. Det är inte bara någon drömvärld.

Kan hålla med om att jag var lite hård i tonen, kanske för att det var andra gången på raken jag skrev i stort sätt samma sak. Ursäkta för det. Jag gillar inte heller att man låser sig, men tyvärr så det oftast fungerar.

Hur ser ni på Valves patent av Chaperone?

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Fade:

Hur ser ni på Valves patent av Chaperone?

Ensamrätten. Ja det är trist det med.
Ett gäng titlar vid introduktion hade väl båda parter annonserat att de skulle vara plattformslåsta och det var trista nyheter men jag hoppades på att senare titlar inte skulle ha fler låsningar. Vi får se hur det blir framöver.
Verkar iaf som ena plattformen är med benägen att låsa in spel till en specifik plattform och då blir jag lite mer ledsen i ögat på just den plattformen.

Bränsleförbrukning kan uttryckas i liter/mil.
Bränsleförbrukning kan också uttryckas som kubikdecimeter/mil eller kubikmeter/meter om man vill hålla sig till SI-enheter. Alltså m³/m.
m³/m = m²
Bränsleförbrukning kan alltså uttryckas i kvadratmeter...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Feb 2002
Skrivet av Söderbäck:

Ensamrätten. Ja det är trist det med.
Ett gäng titlar vid introduktion hade väl båda parter annonserat att de skulle vara plattformslåsta och det var trista nyheter men jag hoppades på att senare titlar inte skulle ha fler låsningar. Vi får se hur det blir framöver.
Verkar iaf som ena plattformen är med benägen att låsa in spel till en specifik plattform och då blir jag lite mer ledsen i ögat på just den plattformen.

Resultatet av patentet blir samma sak som när man låser in spel. Kanske till och med i större skala, Valve försöker låsa in alla till SteamVR.

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av Oyes:

Denna är inte menad för konsumenter och konkurerar inte med Rift och Vive som artikeln hävdar. Användarupplevelsen är oslipad och menad för utvecklare.

Fel. Denna är enligt OSVR-utvecklarna menad för Gamers, VR-Fans OCH Utvecklare.

"The HDK 2 allows us to meet the needs of VR fans and gamers and provide developers with affordable open-source hardware to innovate with," said Christopher Mitchell, OSVR lead at Razer. Källa

Intel Core i7 4790K, Asus Maximus VII Formula, 32 GB DDR3 2400MHz, EVGA GeForce GTX 980 SC ACX 2.0 + Några SSD'er

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av cavange:

Verkar svårt för de som köpt Vive att inte trasha OR i precis varenda VR tråd, förstår inte riktigt varför, om Vive nu är så bra kan ni inte bara använda era headset istället och vara glada ?

Nej, som jag tidigare skrev så har jag mer eller mindre varit Oculus fanatiker och varit med sedan DK1-tiden. Jag har använt deras OVR för den varit smidig, då den också fungerar utmärkt med Gear VR. Älskar verkligen deras ATW.

Som ensamutvecklare vill man lägga minimalt med tid och resurser på att kunna nå en så bred marknad som möjligt. VR-marknaden är ännu inte riktigt mainstream. Känns ganska bra då att man kan välja att utveckla för SteamVR och kunna köra med Rift/Vive/OSVR som HMD.

Klart man blir irriterad när man hela tiden matas med uppgifter om hur de som företag försöker låsa ute öppna lösningar.

Nu senast att dom betalat utvecklare för att aktivt RADERA stöd för SteamVR i ett spel som jag kanske tänkt köpa.
https://steamdb.info/app/451080/history/

Men visst, jag utvecklar ett spel just idag för SteamVR. Om jag får några miljoner från Facebook så kanske jag också tänker om..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Feb 2002
Skrivet av wirefire:

Nej, som jag tidigare skrev så har jag mer eller mindre varit Oculus fanatiker och varit med sedan DK1-tiden. Jag har använt deras OVR för den varit smidig, då den också fungerar utmärkt med Gear VR. Älskar verkligen deras ATW.

Som ensamutvecklare vill man lägga minimalt med tid och resurser på att kunna nå en så bred marknad som möjligt. VR-marknaden är ännu inte riktigt mainstream. Känns ganska bra då att man kan välja att utveckla för SteamVR och kunna köra med Rift/Vive/OSVR som HMD.

Klart man blir irriterad när man hela tiden matas med uppgifter om hur de som företag försöker låsa ute öppna lösningar.

Nu senast att dom betalat utvecklare för att aktivt RADERA stöd för SteamVR i ett spel som jag kanske tänkt köpa.
https://steamdb.info/app/451080/history/

Men visst, jag utvecklar ett spel just idag för SteamVR. Om jag får några miljoner från Facebook så kanske jag också tänker om..

Rätt svårt för en annan aktör att slå sig in på Steam's marknad, när andra aktörer försöker så begår de dessa övertramp. Steam tjänar på att vara öppna och supportera allt och därav ha möjlighet att sälja allt i sin store.

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Fade:

Rätt svårt för en annan aktör att slå sig in på Steam's marknad, när andra aktörer försöker så begår de dessa övertramp. Steam tjänar på att vara öppna och supportera allt och därav ha möjlighet att sälja allt i sin store.

SteamVR är egentligen lite dåligt namnval.

https://github.com/ValveSoftware/openvr

Laddar du ner t.ex. Live For Speed som finns som demo så använder dom detta API och jag har för mig man inte behöver köra igång steam alls.

Klart Steam tjänar pengar på att supporta allt, men även konsumenterna uppskattar detta alternativet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

Mycket märkligt att de inte nämner dess FOV... men priset är ju betydligt lägre än konkurrenterna så jag antar att det finns en hake någonstans.