Permalänk
Medlem

Trådlöst tangentbord + mus för spel

Tjenare!
Har nu letat ett bra tag efter ett dugligt tangentbord samt en mus som båda är trådlösa utan resultat. Kan sträcka mig uppemot 1000kr tangentbordet och 800-1000kr för musen, om det är möjligt att få något hyfsat för de pengarna? Mekaniskt eller inte spelar ingen roll men helst bakgrundsbelyst, ingen MMO-mus med 25000 olika knappar utan den ska lämpa sig för mest FPS-spel.
Har ni några tips på vad jag kan köpa mig för grejor?

Ursäkta om jag har missat någon liknande tråd men jag har faktiskt använt sökfunktionen!
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kolla på Logitech K800 och Logitech G602 för tangentbord och mus

Permalänk
Lego Master

Bakgrundsbelyst, trådlöst? Hur ofta hade du tänkt dig att du skulle byta batterier? Och hur krångligt ska sagda byten vara mitt under en FPS-match?

Jag vill inte sabba dina tankar om ett cleant datorbord, men det finns praktiska anledningar till att gamers oftast inte väljer trådlöst, inte bara för upplevd latens.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Bakgrundsbelyst, trådlöst? Hur ofta hade du tänkt dig att du skulle byta batterier? Och hur krångligt ska sagda byten vara mitt under en FPS-match?

Jag vill inte sabba dina tankar om ett cleant datorbord, men det finns praktiska anledningar till att gamers oftast inte väljer trådlöst, inte bara för upplevd latens.

Glömde påpeka att jag har redan tänkt på det där problemet, det finns inget som är trådat och trådlöst? När man väl sitter i en FPS-match så kan man ju köra trådat då..? Annars så kan jag faktiskt överleva med att behöva byta batterier då och då! Men jag förstår hur du tänker

Permalänk
Lego Master
Skrivet av freak:

Glömde påpeka att jag har redan tänkt på det där problemet, det finns inget som är trådat och trådlöst? När man väl sitter i en FPS-match så kan man ju köra trådat då..? Annars så kan jag faktiskt överleva med att behöva byta batterier då och då! Men jag förstår hur du tänker

Well, många av Logitechs nyare spelmöss stöder både trådat och icke-trådat, eller åtminstone att du kan ladda det inbyggda batteriet med en sladd medan du använder musen. G700 som är en generation gammal nu har jag själv, och jag behöver inte ens ha mottagaren i datorn för att köra den om jag har sladd i, jag kan dessutom ta ut batteriet och köra med lite lägre vikt i musen. Vissa andra kör alltid datan trådlöst, men stöder samtidig laddning.

Men något tangentbord som har samma funktion vetefan om jag nånsin har sett faktiskt. Marknaden är nog inte så stor.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Jag hade R.A.T 9 trådlös mus och ångrade mig djupt för att ha köpt den för ockerpriset de tar ut för den. Har sedan långt tillbaka bytt till en relativt billig Razer Abyss (i jämförelse med R.A.T) och har inte ångrat mig än.

Problemet med ratten var att batteri dog mitt i spelandet. Den har en varnare när batteri har låg laddning, men den fungerar si så där, och ENBART i windows, dvs du kan ha den på skrivbordet, syns inte när du spelar spel i fullskärm. Sedan hade den problem att den ofta bytte upplösning själv, utan någon anledning och plöstligt blev den super långsam, eller supersnabb, t ex bytte precision från 3000 Dpi till 1500, eller 6000, vilket gjorde det helt konstigt att plöstligt vänja sig. Detta trots att jag hade programmerat om knappar så att ingen av knapparna kunde byta upplösning. Linux support var obefinitlig och jag fick testa mig hur jag ska konfigurera den i X själv utifrån hur andra som hade liknande produkter har gjort och delat med sig på diverse forums, för att få den att fungera rätt. Angående ladning den har också laddare och utbytbara batterier som går rätt snabbt att byta ut, men den dog mitt i när som. Ibland i viktiga moment som gjorde att jag förlorade spelet :-). Inte att det är hela världen, men kul var det inte. Tänk på att du ska ändå byta batteri förmodligen med båda händer och lyfta handen från tangentbordet, göra något och gå tillbaka vilket tar bort fler sekunder. I ett spel där man har 200 apm, flera sekunder gjorde skillnad mellan att vinna eller att förlora. Det är mitt erfarenhet av att köra trådlös mus.

Vet ej hur de andra produkterna är, men just för spelandet skulle jag aldrig gå med trådlöst igen.

Däremot hade jag både trådlös tangentbord och mus som jag var nöjd med för skrivbordsanvändning, men pallar inte nu ha två uppsättningar med utrustning. Jag flyttar inte på grejer så kabel spelar ändå ingen roll om den finns eller inte.