Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Sep 2014

3D en dyr gimmik?

Hej

Har kollat efter tv ett tag nu och fått hjälp med både tips och råd här. Jag har en fråga om 3D tv och vill veta vad era personliga åsikter är om detta. Jag kollar på dessa modeller just nu OLED55B6V och OLED55E6V. Den enda skillnaden jag kan hitta på dessa modeller är att den ena har 3D (Passiv) medans den andre inte har 3D alls. Saken är att det skiljer hel 20k på priset. Är det möjligt att bara 3D egenskaperna kan kosta så mycket extra?

Vad tycker ni om 3D här på Sweclockers? Är det en onödig gimmik, har ni 3D som ni använder, eller det finns bara där men inget som ni har haft nytta av?

Vänligen
Mikael

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011

Kombinerat med VR så är det säkert "användbart". Annars tycker jag det kan kvitta, ja. Kan inte tänka mig att endast 3D kostar 20k.

MSI Z77A-GD65 | Intel Core i5 3570K @ 4,2 GHz | Palit Geforce GTX 1070 JetStream | 16 GB Corsair Vengeance 1600 MHz

You must come with me, young ones, for I am the grim reaper.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Sep 2002

3D har väl mer eller mindre dött ut nu som väntat. Det kostade normalt ingenting extra för en 3D TV gentemot en utan. 3D kan vara kul för filmkvällar med polarna men det är inte direkt någonting man använder till vardags. Om du absolut vill ha en 3D TV, välj då en TV med passiv 3D. Då kostar inte glasögonen mer än några kronor per par.

Intel Core i5 8400 * Corsair LPX 16GB 3000MHz * MSI Z370 Gaming Pro Carbon * Gigabyte Aorus GTX 1080Ti * Samsung 970 EVO 500GB + Samsung 850 EVO 250GB + Samsung 860 EVO 500GB * Fractal Design Define S * Corsair RM750x

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2013

@anon246883: Gimmik som jag aldrig använt på min TV. Tycker film gör sig bättre i 2D än 3D.

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Sapphire R9 390 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1: 2x Intel Xeon E5450 | 32GB ECC | 6x 146GB RAID 6 | CentOS
SRV2: 1x Intel Xeon E5450 | 6GB ECC | 6x 146GB RAID 6 | pfSense

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Feb 2013

Har också 3D på min TV, men aldrig ens testat det. Hade gärna köpt motsvarande TV utan 3D, men det fanns inte. Mig veterligen så gör 3D inget särskilt på priset.
Jag anser att 3D var en "fluga", precis som böjda skärmar. Alltid lär de hitta på något nytt för att inbilla folk att de behöver köpa en ny TV

Citera för svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2010

Det skiljer mer än bara 3D.

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2004

En väldigt stor gimmick dock. Tänk så många spel och filmer som gjorts för 3D ändå. Det höll i sig rätt länge och fick intresse även utanför entusiastkretsar. Vissa filmer har ju en särskild 3D-utgåva som kommer bli smått värdelös allt eftersom folk ditchar 3D helt.

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå. :)
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av anon246883:

Hej

Har kollat efter tv ett tag nu och fått hjälp med både tips och råd här. Jag har en fråga om 3D tv och vill veta vad era personliga åsikter är om detta. Jag kollar på dessa modeller just nu OLED55B6V och OLED55E6V. Den enda skillnaden jag kan hitta på dessa modeller är att den ena har 3D (Passiv) medans den andre inte har 3D alls. Saken är att det skiljer hel 20k på priset. Är det möjligt att bara 3D egenskaperna kan kosta så mycket extra?

Vad tycker ni om 3D här på Sweclockers? Är det en onödig gimmik, har ni 3D som ni använder, eller det finns bara där men inget som ni har haft nytta av?

Vänligen
Mikael

Njae, beror väl lite på modell. En dyr gimmick lär vara VR.

\Lifooz

Frer8833:
Jag läste nyss att det behövs hdmi 2.1 eller DP 1.4 för att överföra 4k 120hz till TV-n från datorn. Då behövs också Nvidias senaste starkaste GPU RTX 6000 som har DP 1.4 och nån nyaste starkaste, tror jag, dator-CPU. Har TV-toppmodellerna som du nämnde hdmi 2.1 eller dp 1.4? Annars får jag glömma på ett tag att spela på 4k 120hz. Swedx har paneler på 4k 120hz (visste du inte detta?) men de har bara hdmi 2.0, så jag skrev till dem att uppdatera display-kontakten.