Racingsimulator med "bonnet cam", vilka?

Permalänk
Frida 🥐

Racingsimulator med "bonnet cam", vilka?

Letar efter en passande racingspel med möjligheten att ändra camera view från cockpit view.
Har iRacing men det tillåter bara cockpit view. Vad jag sett har Assetto Corsa den möjligheten, men finns det några fler att lista?
Bygger nämligen en simulator med en IRL cockpit.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Project Cars har den och många andra kameravinklar

Permalänk
Medlem

Installerade project cars igår och blev rätt imponerad.

Visa signatur

Laptop: Apple MacBook Pro 16" M1 Pro | 16GB | 512GB
Stationär: Phanteks NV5 | i9 13900K | 32GB DDR5 6000 | Asus Prime Z790-AW | RTX 4090 | 4TB m2 SSD

Permalänk
Rekordmedlem

Ska du bygga en simulator bör du ha med Grand Prix legends, det är gamla formelbilarmed realistiska egenskaper från 60 talet, dvs inga vingar, smala hjul, lätt bil och ganska mycket effekt, det ger en riktig utmaning för föraren och bilarna är inte direkt lättkörda så det är inte bara att köra utan det kräver sin förare för att inte snurra av banan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Frida 🥐
Skrivet av Kunzite:

Project Cars har den och många andra kameravinklar

Skrivet av R3b0rn:

Installerade project cars igår och blev rätt imponerad.

Håller på att tanka det nu! Hoppas det funkar bra.

Skrivet av mrqaffe:

Ska du bygga en simulator bör du ha med Grand Prix legends, det är gamla formelbilarmed realistiska egenskaper från 60 talet, dvs inga vingar, smala hjul, lätt bil och ganska mycket effekt, det ger en riktig utmaning för föraren och bilarna är inte direkt lättkörda så det är inte bara att köra utan det kräver sin förare för att inte snurra av banan.

Just i detta fallet är inte själva körkänslan extremt viktigt. Prio är ändrade kameravinklar och möjlighet med fler än 3 skärmar.
Ser inte att det går att ändra i det spelet tyvärr.

Visa signatur
Permalänk

Forza 6 Apex (från windows store dock o open beta men sjukt bra optimerat o roligt) GTR 2 (har dock några år på nacken men riktigt bra än idag. Racedriver Grid spelen (autosport är senaste) Raceroom racing experience (samma utvecklare som gjort gtr spelen) "gratis" dvs du har ett fåtal banor o bilar du kan köra men köpa fler ingame. Finns ju fler men dessa är väl de jag personligen skulle rekommendera

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 7 3700x Mb: Gigabyte B550M-DS3H
Gpu: Gigabyte RTX 3060 12GB
Ram: Corsair Vengeance DDR4 3200 Mhz
Monitor: Aoc G2490vxa 144 Hz
Hörlurar: JBL Tune 510BT

Permalänk
Frida 🥐
Skrivet av erazerswe:

Forza 6 Apex (från windows store dock o open beta men sjukt bra optimerat o roligt) GTR 2 (har dock några år på nacken men riktigt bra än idag. Racedriver Grid spelen (autosport är senaste) Raceroom racing experience (samma utvecklare som gjort gtr spelen) "gratis" dvs du har ett fåtal banor o bilar du kan köra men köpa fler ingame. Finns ju fler men dessa är väl de jag personligen skulle rekommendera

Tack för förslagen!

Själva körkänslan behöver inte vara perfekt då detta är bara en testrigg för olika rattar.
Har även provat ETS2 men lastbil ger lite fel känsla...

Har fortfarande problem med att hitta något som passar bra. Project CARS funkar men har börjat fundera lite över något som kanske är mer open world, om det ens finns.
Provade konfigurera min ratt till en Xboxkontroll och körde i GTA V, men det var synd att force feedback funktionen inte finns och blev stört av alla uppdrag som dyker upp.

Funderar på att prova senaste Need for speed, förutsatt att det stödjer min ratt och upplösning. Men det absolut bästa vore om det fanns ett spel som kunde uppfylla dessa krav:

- Hood/bonnet-cam samt justerbar FOV och helst zoom
- Stöd för 3+ skärmar
- Stöd för ClubSport wheelbase V2
- Force feedback
- Nyare grafik
- Fritt körläge/open world utan tvång att göra uppdrag, vill kunna starta och cruisa runt på en gång.
- Realistiska bil-funktioner som t.ex lampor, vindrutetorkare, radio (finns ju inte i de flesta racingspel).

Antar att jag måste offra någon av kraven för att hitta något som passar, men detta vore det absolut ultimata.

Kommer posta galleri på riggen när den är klar

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoyadog:

Tack för förslagen!

Själva körkänslan behöver inte vara perfekt då detta är bara en testrigg för olika rattar.
Har även provat ETS2 men lastbil ger lite fel känsla...

Har fortfarande problem med att hitta något som passar bra. Project CARS funkar men har börjat fundera lite över något som kanske är mer open world, om det ens finns.
Provade konfigurera min ratt till en Xboxkontroll och körde i GTA V, men det var synd att force feedback funktionen inte finns och blev stört av alla uppdrag som dyker upp.

Funderar på att prova senaste Need for speed, förutsatt att det stödjer min ratt och upplösning. Men det absolut bästa vore om det fanns ett spel som kunde uppfylla dessa krav:

- Hood/bonnet-cam samt justerbar FOV och helst zoom
- Stöd för 3+ skärmar
- Stöd för ClubSport wheelbase V2
- Force feedback
- Nyare grafik
- Fritt körläge/open world utan tvång att göra uppdrag, vill kunna starta och cruisa runt på en gång.
- Realistiska bil-funktioner som t.ex lampor, vindrutetorkare, radio (finns ju inte i de flesta racingspel).

Antar att jag måste offra någon av kraven för att hitta något som passar, men detta vore det absolut ultimata.

Kommer posta galleri på riggen när den är klar

Forza Horizon ska ju komma ut på PC i höst eller vinter!

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem

raceroom racing experience. Gratis med möjlighet att köpa extra bilar/banor. Personligen tycker jag grafiken är jäkligt läcker i det spelet också.

Antar att det är något liknande detta du är ute efter?:

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Typ alla racing-spel/-simulatorer har den funktionen idag. Vad jag vet är det bara iRacing som inte har det.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Live for speed kan jag rekommendera.
Lfs.net

Visa signatur

11700k, B560, 32 gb ram, 1080, ssd m.m.
och det viktigaste till sist playseat med g27 samt 3 st 24"

Permalänk
Frida 🥐

Provade senaste Need for speed men det gick tyvärr inte bra att använda mina pedaler till, inte ens via X360c.

Har verkligen varit helt oinsatt i racingspel och simulator men nu har man börjat få lite koll efter att ha plöjt igenom ca 15 spel haha.

Skrivet av Skylar7s:

Forza Horizon ska ju komma ut på PC i höst eller vinter!

Ser lovande ut, tyvärr hinner jag nog inte vänta tills dess.

Skrivet av ClintBeastwood:

raceroom racing experience. Gratis med möjlighet att köpa extra bilar/banor. Personligen tycker jag grafiken är jäkligt läcker i det spelet också.

Antar att det är något liknande detta du är ute efter?:
https://www.youtube.com/watch?v=aleHRR0HwXs

Från början var jag ute efter racing, Project CARS funkade bra för det, men nu är jag ute efter något som är lite mer open world eller med lite mer gatumiljö. Vill få känslan att man sätter sig i en personbil och kan köra runt lite på gatan, slå på lampor, radio och vindrutetorkare möjligtvis. Euro truck simulator hade varit bra om inte grafiken var för gammal och att man körde lastbil.

Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Typ alla racing-spel/-simulatorer har den funktionen idag. Vad jag vet är det bara iRacing som inte har det.

Verkar så som tur!

Skrivet av fabrikk:

Live for speed kan jag rekommendera.
Lfs.net

Ska kolla in det men på just racingsidan så verkar Project CARS funka bra, något mer streetaktigt i stil med the Crew eller Need for speed verkar kunna bli intressant för denna simulator nu istället.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoyadog:

Provade senaste Need for speed men det gick tyvärr inte bra att använda mina pedaler till, inte ens via X360c.

Har verkligen varit helt oinsatt i racingspel och simulator men nu har man börjat få lite koll efter att ha plöjt igenom ca 15 spel haha.

Ser lovande ut, tyvärr hinner jag nog inte vänta tills dess.

Från början var jag ute efter racing, Project CARS funkade bra för det, men nu är jag ute efter något som är lite mer open world eller med lite mer gatumiljö. Vill få känslan att man sätter sig i en personbil och kan köra runt lite på gatan, slå på lampor, radio och vindrutetorkare möjligtvis. Euro truck simulator hade varit bra om inte grafiken var för gammal och att man körde lastbil.

Verkar så som tur!

Ska kolla in det men på just racingsidan så verkar Project CARS funka bra, något mer streetaktigt i stil med the Crew eller Need for speed verkar kunna bli intressant för denna simulator nu istället.

City Car Driving kanske?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Frida 🥐
Skrivet av ClintBeastwood:

Tycker grafiken och känslan ser lite allmänt osexig ut faktiskt, men det kan absolut vara ett alternativ. Lite sportigt får det ändå vara!
Håller på att tanka the Crew nu, demot var väldigt lovande. Hoppas man inte fastnar i för många quests bara. Denna simulator är tänkt att man ska bara kunna starta och köra runt för det mesta.
Mvh kräsen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Alla lir jag kommer på minus iRacing har bonnet cam

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Frida 🥐

Börjar likna något! Detta är test för The Crew med 4 skärmar och passagerarstol på kontoret.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoyadog:

Börjar likna något! Detta är test för The Crew med 4 skärmar och passagerarstol på kontoret.

https://i.gyazo.com/07b4df7addf1de45b45a9f544b73ba4f.png

Kom dock ihåg att The Crew är i stort sett så långt från en racingsimulator du kan komma

Visst det är ett bra spel inte lika bra som TDU2 men fortfarande "värdelös" fysik för racing, underbart för att köra i öppen värld dock. TDU2 är fortfarande i min mening bättre trots att The Crew har betydligt större karta och bättre grafik

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Burnout Paradise möjligtvis? Har stöd för flera skärmar och jag tror bonnetcam finns också. Open world, dock inte det mest realistiska

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Frida 🥐
Skrivet av krrjon:

Kom dock ihåg att The Crew är i stort sett så långt från en racingsimulator du kan komma

Visst det är ett bra spel inte lika bra som TDU2 men fortfarande "värdelös" fysik för racing, underbart för att köra i öppen värld dock. TDU2 är fortfarande i min mening bättre trots att The Crew har betydligt större karta och bättre grafik

Som jag har skrivit i tråden så letar jag nu efter ett annan typ av bilspel spel nu. Project CARS har jag låst som "racingspel".
Grafiken är rätt väsentlig, denna simulator kommer stå som showcase så det är inget jag privat kommer spela på eller som kommer användas för att efterlikna en verklig racingkänsla. Grafik + "fri körning" är det absolut väsentliga i det här fallet.

Skrivet av SeeKer3Million:

Burnout Paradise möjligtvis? Har stöd för flera skärmar och jag tror bonnetcam finns också. Open world, dock inte det mest realistiska

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr för gammal grafik tycker jag, annars är det spel jag tycker mycket om. Som sagt kommer jag inte använda denna simulator privat annars hade jag gärna spelat det själv.

Har stora förhoppningar på the Crew just nu och väntar på att få se det "in action" i detta projekt snart.

Visa signatur