TSMC hoppas återta förlorad mark från Samsung med 7 nanometer

Permalänk
Melding Plague

TSMC hoppas återta förlorad mark från Samsung med 7 nanometer

Övergången från åldrande 28 nanometer till mer moderna tekniker har dragit igång på allvar, där Samsung blivit vinnaren på TSMC:s bekostnad. Nu hoppas TSMC på revansch med 7 nanometer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Gött priserna behövs sjunka kraftigt, sedan bör de billiga cpuerna få stöd för mer ram då 64GB knappt räcker åt morsan.
Det känns som det är cpu, ramminnemängden och hastigheten på ssd som är de stora flaskhalsarna idag.

Permalänk
Medlem

30-40% yield låter inte särskilt imponerande för något som ska certifierats som en färdig tillverkningsprocess dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

30-40% yield låter inte särskilt imponerande för något som ska certifierats som en färdig tillverkningsprocess dock.

Låter rätt bra för att vara testtillverkning.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Gött priserna behövs sjunka kraftigt, sedan bör de billiga cpuerna få stöd för mer ram då 64GB knappt räcker åt morsan.
Det känns som det är cpu, ramminnemängden och hastigheten på ssd som är de stora flaskhalsarna idag.

Då är ju frågan vad din din mor använder sin dator till. 16 GB Ram räcker i mitt tycke fortfarande för de allra flesta användare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Helt sjuk att det går att jobba med 7 nanometer :). Jag tror att för många är det en vetskap om att det är litet och att det är avancerat. Men hur litet det faktiskt är tänker man inte på. Hur lågt kan vi gå är frågan?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Skrivet av Rasputine:

Då är ju frågan vad din din mor använder sin dator till. 16 GB Ram räcker i mitt tycke fortfarande för de allra flesta användare.

Skickades från m.sweclockers.com

[ironi]Tror bestämt att du aldrig använt mer än 1 flik i Google Chrome.[/ironi]

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Hehe, självklart tror styrelseordföranden att företaget blir marknadsledande, något annat vore konstigt.

Men jag håller med @backfeed, en yield på 30-40% för testtillverkning på 7nm är ändå riktigt imponerande och jag hoppas att de också klarar att tillverka i 7nm. Tidigare nodbyten har TSMC haft en hel del problem trots allt.

Permalänk
Medlem

Detta lär ju va en hot för global foundries med .

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Avstängd

Det är förmodligen 7Nm finfet.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Skrivet av Rasputine:

Då är ju frågan vad din din mor använder sin dator till. 16 GB Ram räcker i mitt tycke fortfarande för de allra flesta användare.

Skickades från m.sweclockers.com

8 gig räcker nog och blir över för de flesta användare..

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Det är förmodligen 7Nm finfet.

Jag tror det blir 7nm FulSMAL.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rasputine:

Då är ju frågan vad din din mor använder sin dator till. 16 GB Ram räcker i mitt tycke fortfarande för de allra flesta användare.

Skickades från m.sweclockers.com

Kör Virtuella maskiner, hon är slarvig och startar en ny för det mesta och stänger ej av den gamla.. Ungefär som vissa gör med webläsaren och nästan kan ha ett hundratal flikar öppet. Nå 64GB ram säger bara slurk och så är det borta, idag kostar 64GB runt 3000kr och det är för dyrt..

Nå ssd är det som de flesta vill ha större. Jag tror att majoriteten av alla användare skulle klara sig med en laptop som hade 1 TB ssd och när nu dessa blir prisvänliga så får folk bra maskiner. Många kör idag kombos, sdd+hd, vilket både blir dyrt och lika känslig för stötar.

*edit*
Angående ssd till bärbara. köper man en företagslaptop för runt 30 000kr så sitter det ej ovanligtvis en 250GB ssd plus 1TB vanlig hårddisk. Hur vore det att byta ut till 1TB ssd, skulle datorn bli så mycket dyrare? knappast, men så otroligt mycket bättre den skulle bli. (visst man får 250GB mindre utrymme)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av str8forthakill:

30-40% yield låter inte särskilt imponerande för något som ska certifierats som en färdig tillverkningsprocess dock.

30-40% för att göra minnen. Det är det lättaste man kan göra och det är flera enorma steg till x86 klass CPUs.

Permalänk
Medlem

Nu är jag iofs. den totala motsatsen till ekonom men vore det inte bättre att satsa på befintlig "täthet" och öka yield istället?
Nanometer är mig veterligen ingen säljpunkt för den vanliga konsumenten och vi entusiaster ser nog hellre lägre pris med samma nm. Det känns som att MHz-racet som blev core-racet har flyttats till täthet istället.

Skrivet av anon159643:

Kör Virtuella maskiner, hon är slarvig och startar en ny för det mesta och stänger ej av den gamla.. Ungefär som vissa gör med webläsaren och nästan kan ha ett hundratal flikar öppet.

Varför kör hon VMs? Om det nu är du som har lärt henne det kanske det är bättre att lära henne att stänga dem igen istället för att slösa 3K på RAM som bara är waste.
Hundratals flikar har jag kört på 4 GB RAM, det är inte så skoj men det går, så såvida du inte dedikerar 128 MB RAM till varje VM låter det som ett obeskrivligt ineffektivt sätt att jobba på.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

8 gig räcker nog och blir över för de flesta användare..

Om man räknar in ALLA Windows-användare räcker följande minnesmängd (min gissning och egen erfarenhet):
4Gb för 85% användare: Surf, Youtube och mindre krävande spel.
8Gb för 10% användare: Samma som ovan men för mer krävande applikationer och användare.
16Gb+ 5% användare: Videoredigering, bildbehandling, CAD och rendering.

Att stoppa i mer än 16Gb är ALLTID meningslöst om man inte vet att man MÅSTE ha det.

Skrivet av anon159643:

Kör Virtuella maskiner, hon är slarvig och startar en ny för det mesta och stänger ej av den gamla.. Ungefär som vissa gör med webläsaren och nästan kan ha ett hundratal flikar öppet. Nå 64GB ram säger bara slurk och så är det borta, idag kostar 64GB runt 3000kr och det är för dyrt.

De där va väl bland de dummaste jag hört. Läs för dig själv vad du skrivit, så förstår du hur dumt de låter.
Ungefär som "- Jag önskar att priset på bilar går ned, för jag tycker att det är för dyrt att köpa ny bil varje gång jag åker till jobbet."
Det var nog ingen bra jämförelse, det går inte ens hitta på en motsvarande jämförelse.

Angående 100-tals flikar så har jag arbetat med Firefox så. 4Gb minne går fint, förutsatt att sidorna inte är så tunga.

Permalänk
Skrivet av Lasse Laserman:

Jag tror det blir 7nm FulSMAL.

Tror också det FulSMAL den här gången.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lessismore:

Om man räknar in ALLA Windows-användare räcker följande minnesmängd (min gissning och egen erfarenhet):
4Gb för 85% användare: Surf, Youtube och mindre krävande spel.
8Gb för 10% användare: Samma som ovan men för mer krävande applikationer och användare.
16Gb+ 5% användare: Videoredigering, bildbehandling, CAD och rendering.

När du pratar om användare så syftar du då på alla användare? Hur många användare finns det i sverige? säg 6miljoner, då blir det 300 000st som behöver ha 16GB eller mer ram. Eftersom du skrev 16GB så kan kanske siffran vara ok..

Skrivet av Lessismore:

Att stoppa i mer än 16Gb är ALLTID meningslöst om man inte vet att man MÅSTE ha det.

Detsamma gäller att köpa en extern GPU.

Skrivet av Lessismore:

De där va väl bland de dummaste jag hört. Läs för dig själv vad du skrivit, så förstår du hur dumt de låter.
Ungefär som "- Jag önskar att priset på bilar går ned, för jag tycker att det är för dyrt att köpa ny bil varje gång jag åker till jobbet."
Det var nog ingen bra jämförelse, det går inte ens hitta på en motsvarande jämförelse.

Jag har aldrig påstått min morsa är datorteknisk och därför inte stänger ner maskinerna efter sig. Någon pratade om att ram är dyrt, ja det är dyrare för mig att behöva åka dit och hjälpa henne med datorn. (nu brukar hon inte sluka 64GB ram)

Sedan vi lite mer seriösa datoranvändare brukar använda ett par hundra GB ram, men vi har mängder av olika system igång samtidigt. Som nu har jag 6 st SQL databaser igång och bara dem vill ha 60GB ram.

*edit*

Back to topic. Det är grymt med mer konkurrens och detta kommer resultera i att allt fler bygger ihop större datorsystem som de låter anhöriga m.m använda. När 64GB ram kostar under 2000kr, så tycker jag argumentet för nördar att inte bygga ihop en server hemma börjar försvinna. -Fatta hur mycket skit vanligt folk kan ha igång med denna minnesmängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

*edit*
Angående ssd till bärbara. köper man en företagslaptop för runt 30 000kr så sitter det ej ovanligtvis en 250GB ssd plus 1TB vanlig hårddisk. Hur vore det att byta ut till 1TB ssd, skulle datorn bli så mycket dyrare? knappast, men så otroligt mycket bättre den skulle bli. (visst man får 250GB mindre utrymme)

Jag tror dom flesta företagen undviker så stora lagringsutrymmen på klienten eftersom man som användare bör undvika spara saker på c:.
256 gb räcker långt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Inaktiv

Jag minns det glada 90-talet då nodminskningar var lika vanliga som när man tog en skita. Saker var mycket roligare att uppleva back then då man verkligen märkte skillnad på prestanda!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av huxflux:

Jag tror dom flesta företagen undviker så stora lagringsutrymmen på klienten eftersom man som användare bör undvika spara saker på c:.
256 gb räcker långt.

Skickades från m.sweclockers.com

Men de företag som betalar x antal tusen extra för att ersätta dvd spelaren med en mekanisk hårddisk på 1TB vill ha utrymmet.

Och prissänkning på minne är vad som behövs, 1TB anser jag i dags läget för de flesta är en behaglig hårddiskmängd på en laptop. Jag syftar på både konsumenter och privatpersoner.

Skrivet av anon114264:

Jag minns det glada 90-talet då nodminskningar var lika vanliga som när man tog en skita. Saker var mycket roligare att uppleva back then då man verkligen märkte skillnad på prestanda!

Jag minns att jag runt 2000 gjorde ett dumt uttalande både IRL och på internet, som löd lite åt hållet att det inte var någon vits att skryta om vad man hade för dator, för den som köpte datorn senast hade den bästa. Även om påståendet var ovanligt dumt, så fanns det en liten sanning i det. Ingen skulle dock vara så dum och ge samma påstående idag.

Nå ram, ssd och GPU utvecklingen tycker jag har utvecklas bra ändå, snart kommer dessutom mer snabba ssd att bli billigare. Så det handlar väl egentligen om för de flesta att det enbart är en enda hårdvara som har stått still nämligen cpu?
(Att snabba billiga 10Gbit nätvertskort ej har kommit till hemmen beror nog till stor del på liten efterfrågan)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Gött priserna behövs sjunka kraftigt, sedan bör de billiga cpuerna få stöd för mer ram då 64GB knappt räcker åt morsan.
Det känns som det är cpu, ramminnemängden och hastigheten på ssd som är de stora flaskhalsarna idag.

Tycker 32GB räcker till det mesta annars hade jag nog uppgraderat till 64GB men inte direkt haft någon användning för det. Men klart nya processorer ska stödja så mycket som möjligt.
RAM har ju historiskt sett ökat enormt mycket så skulle inte bli förvånad om 64GB är standard 2018.

CPU är lite tråkigt att 8 och 10 kärniga är så in i vassen dyra.. skulle helst se 10,12,16 kärnor och överkomligt pris.

Hastighet på SSD är iaf betydligt bättre än HDD
Men det är på gång bättre tekniker HPs Memristor minnen Nantero N-RAM och annat.
Frågan är ju om det finns till vanliga datorer 2018.. man kan ju hoppas.

Men just nu skulle jag hellre se större SSD 2TB - 4TB som kostar max 1000kr/TB men kanske är för mycket begärt