EVGA Geforce GTX 1080 SC ACX 3.0

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av sKRUVARN:

Beror ju på hur man ser det, ser ju ut som korten helt enkelt kommer väldigt nära max klock från fabrik. Vilket imo inte är så konstigt, då motsatsen i princip blir en strypning. Detta lär förövrigt bli normen nu när boost funkar som det gör, finns liksom ingen poäng längre med att sätta en väldigt låg gräns för att safe:a, ä ju bättre att låta kortet överklocka sig själv så mycket som möjligt beroende på temperaturer. Är ju fortfarande "överklockning" bara att det inte ligger lika mycket i användarnas händer.

Värt att nämna angående strömförsörjningen är ju att de sidor som testat kort med custom-pcb med extra strömförsörjning inte lyckats klocka dom högre än FE så är ju intressant att sweclockers dragit slutsatsen att det är strömförsörjning som håller tillbaka och inte chipet (eller voltgräns från Nvidia).

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av eduenlamer:

Reagerade också på det. Kanske är det så enkelt att dom inte hade testat något annat kort med custom-pcb när detta test skrevs. Konstigt att ens skriva det utan mer kött på benen dock..

Jag har bollat mellan tre olika GTX 1080-kort under tiden som den här recensionen skrevs, varav två har egendesignade kretskort, så kött på benen finns definitivt. Fläskig strömförsörjning behöver absolut inte betyda högre uppnådd överklockning, men definitivt jämnare frekvenser. Korten som inte använder Nvidias referensdesign dippar också i klockfrekvens under lång belastning vid överklockning, men då de generellt sett aldrig slår i taket för strömbudgeten sker det på ett mer förutsägbart sätt med jämnare frekvenskurvor, snarare än fladdrande över hela stället.

Generellt sett är överklockning av Geforce GTX 1080 en ganska tråkig historia. I princip alla kort lägger sig och pendlar någonstans mellan 2 000 och 2 100 MHz i maximal turbofrekvens, men tar oftast även resor ner under 2 GHz-strecket vid högre laster. Här är GTX 1070 betydligt roligare då utgångspunkten är lägre.

Skrivet av Fantomen:

Cpu som begränsar prestandan vid överklockning?

Avsevärt mer dynamiska klockfrekvenser hos GP104 är svaret på "prestandabegränsningen" vid överklockning.

Skrivet av Lessismore:

När ni testar i 4K, varför då maxa inställningarna? Vore kul att se hur grafikkorten presterar i medium eller high och utan antialiasing. AA kan ju knappast vara nödvändigt i en så pass hög upplösning.

Kan man våga hoppas på 60+ fps?

Skickades från m.sweclockers.com

Vi använder samma inställningar för samtliga upplösningar för att enklare ge en bild hur de olika korten skalar mellan upplösningarna - något som blir missvisande om man ändrar detaljinställningarna.

Permalänk
Medlem

Då var det som jag antog

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Väldigt nyfiken på hur strix står sig emot denna!

På TPU så har alla 1080 (inte FE) fått samma betyg, nu senast Strix:
http://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/GTX_1080_STRIX/

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

När man kommer upp i 7000kr+så känner jag nästan att det är självklart att välja ett kort med custom PCB och extra strömförsörjning.

Det verkar som om SweC tycker att strömförsörjningen begränsar, men samtidigt så har andras resultat varit... varierande. Så det blir till att hoppas på fler tester så man kan jämföra.

Skrivet av JonasT:

Jag har bollat mellan tre olika GTX 1080-kort under tiden som den här recensionen skrevs, varav två har egendesignade kretskort, så kött på benen finns definitivt. Fläskig strömförsörjning behöver absolut inte betyda högre uppnådd överklockning, men definitivt jämnare frekvenser. Korten som inte använder Nvidias referensdesign dippar också i klockfrekvens under lång belastning vid överklockning, men då de generellt sett aldrig slår i taket för strömbudgeten sker det på ett mer förutsägbart sätt med jämnare frekvenskurvor, snarare än fladdrande över hela stället.

Det låter ju något. Tack.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Hmm… Vad menar du med ”nät-känsla”?
Nä, alla kan inte ha samma smak. Och vissa har ingen smak ö.h.t.

Där är ju typ nät i "hålen" där led-belysningen tränger igenom.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Testpilot
Skrivet av sKRUVARN:

Värme? Hur drar du den slutsatsen, förutom FE korten så verkar det inte vara några problem med kyla dessa chip. De går ju riktigt svalt med låga fläkthastigheter dessutom. Som jag ser det finns det två alternativ, antingen klarar inte chippen högre frekvenser än såhär (vilket i sig inte är dåligt då de faktiskt kommer upp i 2Ghz) eller så är korten strypta i vilket spänning som nvidia låter oss mata kortet med.

Skickades från m.sweclockers.com

Kollar man runt på olika reviews och användare av kortet så låser sig frekensen när Heat Thresh Hold uppnås. Som i Jayz video så stannade kortet(en) stabilt på sina klocks runt 71c.

Det går dock att ändra sliders i MSI Afterburner för att öka toleransen, och man har i viss mån lyckats få högre stabila Boost Clocks då (det där magiska 2k som visades under press-release).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att testa detta kortet i helgen med vattenkylning och oc.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av JonasT:

Generellt sett är överklockning av Geforce GTX 1080 en ganska tråkig historia. I princip alla kort lägger sig och pendlar någonstans mellan 2 000 och 2 100 MHz i maximal turbofrekvens, men tar oftast även resor ner under 2 GHz-strecket vid högre laster. Här är GTX 1070 betydligt roligare då utgångspunkten är lägre.

Avsevärt mer dynamiska klockfrekvenser hos GP104 är svaret på "prestandabegränsningen" vid överklockning.

Är inte det lite hela poängen med den uppdaterade "turbo boost" funktionen i Pascal? D.v.s. kretsen har logik för att hela tiden kunna ligga betydligt närmare den möjliga gränsen för frekvens, något som om det faktiskt fungerar naturligtvis minskar potentialen att pressa ur ännu högre frekvenser med överklockning.

Tyvärr är just en sådan sak som boost funktionen något som man knappast lär få några djupare detaljer kring i whitepapers och liknande. Är ingen information utvecklare direkt man använda på något, för Nvidia, fördelaktigt sätt så finns liksom ingen marknadsmässigt anledning att beskriva eventuella smarta lösningar här, tyvärr (för alla läser väl de whitepapers som Nvidia, AMD och Intel publicerar om sina kretsar ).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Yoshman:

Är inte det lite hela poängen med den uppdaterade "turbo boost" funktionen i Pascal? D.v.s. kretsen har logik för att hela tiden kunna ligga betydligt närmare den möjliga gränsen för frekvens, något som om det faktiskt fungerar naturligtvis minskar potentialen att pressa ur ännu högre frekvenser med överklockning.

Tyvärr är just en sådan sak som boost funktionen något som man knappast lär få några djupare detaljer kring i whitepapers och liknande. Är ingen information utvecklare direkt man använda på något, för Nvidia, fördelaktigt sätt så finns liksom ingen marknadsmässigt anledning att beskriva eventuella smarta lösningar här, tyvärr (för alla läser väl de whitepapers som Nvidia, AMD och Intel publicerar om sina kretsar ).

Poängen med den uppdaterade turbofunktionen hos GTX 1080 och 1070 är, enligt Nvidia, att ge användaren mer finkornig kontroll över klockfrekvenserna vid varje specifik spänningsnivå i klocktabellen för att öka just överklockningspotentialen. GPU Boost 3.0 arbetar i sitt grundutförande fortfarande efter samma "dumma" klocktabell som 2.0, vilket är en bit ifrån grafikprocessorns fulla potential.

Precis som du säger är mer djupgående detaljer kring exakt hur GPU Boost avgör klockfrekvenser hos Pascal inget som Nvidia delar med sig av i dagsläget (åtminstone inte till oss) vilket är väldigt tråkigt, och gör det hela till något av en svart låda vid överklockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Där är ju typ nät i "hålen" där led-belysningen tränger igenom.

Aha du menar det. Det är väl små hexagoner, liksom SweC kör med. Vaxkaka.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Aha du menar det. Det är väl små hexagoner, liksom SweC kör med. Vaxkaka.

Ser ut som hönsnät

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Äntligen lite recensioner på eftermarknadskylarna!

Trist att den knappt överklockar bättre än FE dock. Strömförsörjningen verkar onekligen sätta en spärr.

EVGA's ACX 3.0 kylare verkar också tyvärr vara ett steg tillbaka jämfört med deras ACX 2.0+ som sitter på deras GTX 980 Ti:
Högre ljudnivå, och högre temperatur.

Edit: Kan inte bestämma mig om jag gillar utseendet på 3.0 kylaren eller inte heller...

Ja men med en krets med mycket sämre värmeöverföringsmöjligheter. Tror jag pratat om detta ett antal gånger i detta forumet angående kylarna på 290X och nVidias 780Ti.
Det är enkelt att skylla på dåligt designad kylare. Men hur lätt det är att föra över värmen till kylaren är avgörande. Är det bara lite sämre värmeöverföring så nås equlibrium vid högre DeltaT.

Permalänk
Medlem

Hehe, gillade TPUs Performance per $ test där...mitt gamla R9-280X toppar listan Men det är ett jäkligt bra kort för 2 tusen. Ska bli intressant att se ifall AMDs 480 lägger sig i närheten på listan, då kan det bli ett tillsvidare köp iallafall.

http://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/GTX_1080_STRIX/26.htm...

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jonas1972:

Varför slänger man på en bra kylare men kör med referensdesign på pcb som ger för dålig spänning och ändå hämmar en bra överklockning?

De vill lura folk på pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

De vill lura folk på pengar.

Fast det där funkar ju inte? Med tanke på att den här är billigare än FE så sparar man pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Inväntar 1080 strix review innan köp
Andra sidors reviews på strix verkar få toppbetyg. Så blir nog ett strix.

Skickades från m.sweclockers.com

Strix är dock ett av korten där det förekommer anklagelser om att review exen saltats för att ge bättre resultat. http://videocardz.com/61121/asus-and-msi-accused-of-sending-m...

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk

EVGA 980-kort var väl riktigt grym på att överklocka. Här känns det mest som att den största skillnaden är kosmetisk. Kan man dra slutsatsen av att nvidia ljög om pascals förträfflighet vad gäller överklockning? Skulle inte förvåna mig om de medvetet strypt pascal för att eventuellt låsa upp funktionen tidigast för 1080 ti eller senast för volta-gpu:erna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

När ni testar i 4K, varför då maxa inställningarna? Vore kul att se hur grafikkorten presterar i medium eller high och utan antialiasing. AA kan ju knappast vara nödvändigt i en så pass hög upplösning.

Det hoppas jag personligen att de fortsätter med, då det är maximalt grafiskt godis jag är ute efter. Beroende på hur stor skärm man har och hur nära man sitter så gör AA definitivt skillnad även i 4K. För mig, med en 27" på genomsnittligt skrivbordsbetraktningsavstånd, så ger 2xAA definitivt en märkbar förbättring mot ingen AA. Mer än 2x ger dock inget vad jag kan se.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Vad handlar allt gnäll om att Pascal klockar dåligt? Förvisso är det förvånande att eftermarkadskylarna inte löser biffen men tittar man krasst på vilka frekvenser som uppnås ligger Pascal ~300Mhz över stock, helt i linje med Maxwell.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem

Intressenat men spoltjut gör en lite fundersam minst sagt.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Varför slänger man på en bra kylare men kör med referensdesign på pcb som ger för dålig spänning och ändå hämmar en bra överklockning?

Mycket tror jag det är för att vad vi ser här är "mellanklass" segmentet. Det här är Inte "spel-korten" från den här generationen, och man monterar på "spelkorts-kylning" för att få folk att förbise det faktumet, och betala high-end spelkortspris.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masen666:

Ser du pilarna uppe till höger ?

11 st spel tycker jag räcker

Tycker också det är svårt att se att man ska bläddra där Väldigt diskreta pilar.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Testlabbet drunknar i partnertillverkarnas varianter av Geforce GTX 1080, och först ut är EVGA:s Geforce GTX 1080 SC ACX 3.0 med både påkostad kyllösning och fabriksöverklockning på menyn.

Läs hela artikeln här

Vad innebär egentligen "påkostad"?

Både koppar och aluminium är billiga metaller så dessa kan man väl knappast kalla påkostade?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Vad innebär egentligen "påkostad"?

Både koppar och aluminium är billiga metaller så dessa kan man väl knappast kalla påkostade?

Skickades från m.sweclockers.com

Förmodligen att den kostar mer än referens, dock så har referens vapor-chamber så jag har ingen aning om vilken som kostar mer i material. vad de ska ha för kylaren är i alla fall mer.

Edit: kollad upp priserna på aluminium och koppar per kilo från en skrot. För koppar får man runt 30-40 kr/kg och för aluminium får man typ 5 kr/kg.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Varför e inte -Svindyrt med som nackdel?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Klocken är redan galet hög, sen att korten går att klocka 300 högre så är det ännu mer galet. Så jag förstår inte vad folk klagar på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Varför e inte -Svindyrt med som nackdel?

Tycker jag inte i förhållande till vad det presterar. Bättre än 980Ti till ett lägre pris

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Klocken är redan galet hög, sen att korten går att klocka 300 högre så är det ännu mer galet. Så jag förstår inte vad folk klagar på.

Skickades från m.sweclockers.com

Procentuellt sett är 300 en fis i rymden, det gnäller folk på. Sen att det beror på att 16nm är svårkylt är en annan sak, de högre frekvenserna från början får vi för att FinFET har lägre strömläckage, och tyvärr är dessa formade som koner. Därav sämre förmåga att överklocka dessa och framtida kort med samma sorts transistorer.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av xcluzive:

Tycker jag inte i förhållande till vad det presterar. Bättre än 980Ti till ett lägre pris

Skickades från m.sweclockers.com

Alltid nåt. Fast att vara prisvärdare än "groteskt dyrt" är fortfarande inte särskilt attraktivt

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Tycker jag inte i förhållande till vad det presterar. Bättre än 980Ti till ett lägre pris

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan inte jämföra en superliten krets mot en jättestor krets. Dessa kort borde kostat ~4500kr för ett referenskort inte ett öre mer, dessutom slutar man stödja 3 och 4-way SLI, riktigt trist taktik av Nvidia. Man kan bara hoppas att detta är början på slutet för Nvidias dominans.