Copyswede vs. Mobiltelefoner

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

Copyswede vs. Mobiltelefoner

Jag tycker Copyswedes har satt avgiften för privatkopiering i mobiltelefoner lite väl högt.

http://www.copyswede.se/elektronikbranschen/produkter-och-ersattningsnivaer/

För mobiltelefoner är avgiften för sk. privatkopiering 3,5 SEK per GB, exklusive moms. Min uppfattning är att denna avgift finns för att det går att använda enheten till att kopiera filer som inte man själv är upphovsman för, för eget bruk. Rätta mig gärna om jag har fel.

För hårddiskar/spelkonsoler/usb-minnen finns det ett tak på 80kr för denna avgift, men det finns inget tak för mobiltelefoner. Detta tycker jag är väldigt märkligt. En mobiltelefon med 64GB lagringsutrymme, som min 2 år gamla mobiltelefon (OnePlus One), med denna avgift skulle kosta 224kr mer (+moms?). Det är mycket mer än vad avgiften är för hårddiskar idag.

Min frågor är följande:

• Varför är avgiften högre för mobiltelefoner jämfört med hårddiskar?

• Varför finns det inte ett tak på denna avgift, trots att tekniken går så snabbt framåt?

Hur ska priserna se ut när telefoner får ännu mer lagringsutrymme? Det finns redan en iPhone med 128gb lagringsutrymme. Inte för att en mobiltelefon nödvändigtvis behöver mycket lagringsutrymme, men lagringsutrymmet kommer inte direkt minska med åren.

Processor: Intel i5 3570K @ 4,5 GHz | Kylare: CM Hyper 212 Evo | Grafikkort: EVGA GTX 970 SSC | Chassi: HAF 922 Svart | Mobo: Asus P8Z77-V | RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16 GB (4x4GB) | SSD01: 250GB Samsung 840 EVO | SSD02: 1TB Samsung 850 EVO | Nätagg: Corsair 850 W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2009

because: https://www.youtube.com/watch?v=nXDwIo5_AMo

för att skulle dom ha samma avgift för hårddiskar skulle tex en 6tb hårddisk kosta 21000 bara i avgifter.
och skulle dom ha 1kr/gb som allt annat så hade dom tjänat 16-~64 kr per mobil. det betalar inte mycket till alla kreativa skapare som förtjänar denna hardearned avgift. och om det är något man privatkopierar till så är de nog en mobil

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Blekinge
Registrerad
Apr 2002

Man kan ju knappast utnyttja hela minnesmängden på telefonen heller!
Så visst är allt helt fel, ja denna Intresse organisation borde helt enkelt ej få existera!
Copy Swede= MAFFIA

Skrivet av spelgubbe:

Jag tycker Copyswedes har satt avgiften för privatkopiering i mobiltelefoner lite väl högt.

För mobiltelefoner är avgiften för sk. privatkopiering 3,5 SEK per GB, exklusive moms. Min uppfattning är att denna avgift finns för att det går att använda enheten till att kopiera filer som inte man själv är upphovsman för, för eget bruk. Rätta mig gärna om jag har fel.

För hårddiskar/spelkonsoler/usb-minnen finns det ett tak på 80kr för denna avgift, men det finns inget tak för mobiltelefoner. Detta tycker jag är väldigt märkligt. En mobiltelefon med 64GB lagringsutrymme, som min 2 år gamla mobiltelefon (OnePlus One), med denna avgift skulle kosta 224kr mer (+moms?). Det är mycket mer än vad avgiften är för hårddiskar idag.

Min frågor är följande:

• Varför finns det inte ett tak på denna avgift, trots att tekniken går så snabbt framåt?

Hur ska priserna se ut när telefoner får ännu mer lagringsutrymme? Det finns redan en iPhone med 128gb lagringsutrymme. Inte för att en mobiltelefon nödvändigtvis behöver mycket lagringsutrymme, men lagringsutrymmet kommer inte direkt minska med åren.

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av spelgubbe:

Min frågor är följande:

Lagen säger 4 kr per GB (utan något tak): https://lagen.nu/1960:729#P26lS1

Copyswede förklarar om ersättningsnivåerna: http://www.copyswede.se/elektronikbranschen/fragor-svar/

"I lagen anges ersättningsnivåer, men importörerna och återförsäljarna har en möjlighet att begära nedsättning av nivåerna på grund av vissa i lagen särskilt angivna omständigheter. Nedsättning kan exempelvis ske för att reglera att produkterna används till annat än privatkopiering, eller för att ersättningens storlek inte står i proportion till konsumentpriset i syfte att undvika att marknadsstörningar . De nuvarande ersättningsnivåerna fastställs genom förhandlingar mellan Copyswede och olika branschorganisationer som representerar företag som importerar och säljer ersättningspliktiga produkter."

Dvs, jag antar att man gällande t.ex. hårddiskar kunnat förhandla ned ersättningen kraftigt eftersom priset på produkten i sig är mycket lågt per GB.

Jag vet inte hur resonemanget går för en smartphone men om man utgår från hela telefonens pris när man räknar fram pris per GB så är det ju typ kört. Man får väl hoppas att det förhandlas ned där med iaf.

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync