Skicka grafikkort utan kartong...

Permalänk
Medlem

Skicka grafikkort utan kartong...

Så jag ska sälja mitt grafikkort men det finns ingen kartong för den :/
Har ni några tips på hur jag ska skicka den säkert?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xete:

Så jag ska sälja mitt grafikkort men det finns ingen kartong för den :/
Har ni några tips på hur jag ska skicka den säkert?

gå in på en mataffär och hämta en passande kartong. Brukar ofta vara så på många ställen att dom lägger ut kartonger i olika storlekar som man får ta gratis.

Lägg sen grafikkortet i antistat-påse om du har, eller dubbla vanliga plastpåsar. Vaddera sen kartongen med papp/tidningar/mjuk kartong. Linda runt med silvertejp

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Marticus:

gå in på en mataffär och hämta en passande kartong. Brukar ofta vara så på många ställen att dom lägger ut kartonger i olika storlekar som man får ta gratis.

Lägg sen grafikkortet i antistat-påse om du har, eller dubbla vanliga plastpåsar. Vaddera sen kartongen med papp/tidningar/mjuk kartong. Linda runt med silvertejp

Hade jag köpt ett grafikkort som vart invirade i vanliga plastpåsar hade jag sett rött...
Men det kanske bara är jag.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Hade jag köpt ett grafikkort som vart invirade i vanliga plastpåsar hade jag sett rött...
Men det kanske bara är jag.

vad hade du tatt istället?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk

Köpte en laptop för 8k som var inlindat något fruktansvärd i papperstidningar, man fick ju en chock när man försökte öppna det.

Lager efter lager av tidningspapper, sedan kom man till kartongen som såg ut som det varit med i en jorden runt resa på ett flygplan.

Men när jag öppnade paketet låg det precis som väntat, en dator i nyskick med inte en repa på!

Chock momentet med tidningspapper är si sådär kul faktiskt...*

Visa signatur

Speldator: [Intel Core i7 4790K] [ASUS Matrix GTX 780Ti x2] [ASUS MAXIMUS VII HERO] [Corsair Dominator Platinum 32GB] [Windows 7] [Logitech G400S] [Microsoft Ergonomic 4000] [BenQ XR3501 35" (HDMI)] [BenQ G900W 19" (VGA)]

Serverdator: [Intel Core i7 6850K] [ASUS X99-E WS] [Corsair Vengeance LPX 64GB] [2x Crucial MX300 1TB] [Cooler Master V1200] [CentOS 7]

Permalänk
Medlem

Nu är det så att jag inte äger några tidningar
haha får lägga in grafikkortet i några plastpåsar sen linda en eller två rullar hushållspapper runt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xete:

haha får lägga in grafikkortet i några plastpåsar sen linda en eller två rullar hushållspapper runt

Det låter som ett utmärkt sätt att ESD-skada grafikkortet på. Som andreas_dock säger så skulle jag bli rätt sur om jag fick ett grafikkort packat på det sättet, ESD-skador är lömska och kan visa sig långt senare.

ESD-påsar finns att köpa hos t.ex. Kjell, letar man lite kan man säkert hitta något billigare.

Permalänk
Medlem

Plastpåsar är ingen bra idé. Har du inga överblivna antistatpåsar från moderkort eller något? Finns ingen datorbutik eller IT-företag i närheten? Jag gick och frågade snällt på ett ställe och fick en halv ICA-kasse gratis. Bubbelplast finns att köpa på massa ställen, annars måste du väl kunna få tag på lite tidningar/reklam som du kan klippa i remsor, det funkar någorlunda om man packar tillräckligt. Kartong finns på Postens serviceställe, Blå box Large borde passa. Blir ju lite omständligt men hellre det än att hamna eventuell tvist om defekt kort IMO.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Haha va krångligt suck!
Det är nog bättre o skaffa sånna än att kortet dör!

Permalänk
Medlem

Att använda reklam och göra bollar som inte är så hoptryckta av sidorna fungerar bra som dämpning men som ovan nämt ESD påse innan. Om du inte har någon datoraffär som bygger eller reparerar datorer som du kan fråga hos så kanske du har någon kompis. Moderkorts ESD påsar brukar ofta fungera bra med grafikkort.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.