Permalänk
Medlem

G-Sync Hz och max fps.

Hur är det om man använder G-Sync? Är max fps låst till bildskärmens maximala uppdateringsfrekvens? T.ex. 144 Hz <-> max 144 fps?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Nej. FPSen är inte låst till 144hz om du inte har vsync på. GSync / FreeSYnc låser dig inte heller.

https://www.youtube.com/watch?v=fghQh0Y4oA4

förklarar det bra som fan

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Nej. FPSen är inte låst till 144hz om du inte har vsync på. GSync / FreeSYnc låser dig inte heller.

https://www.youtube.com/watch?v=fghQh0Y4oA4

förklarar det bra som fan

Ok, tack! Men om man använder G-Sync och fps är högre än bildskärmens maximala uppdateringsfrekvens får man tearing då som vanligt?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Ok, tack! Men om man använder G-Sync och fps är högre än bildskärmens maximala uppdateringsfrekvens får man tearing då som vanligt?

Nej, det är just det Gsync är till för. Att ta bort tearings.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Nej, det är just det Gsync är till för. Att ta bort tearings.

Men då måste det väl bli lite stutter/lag om fps är högre än bildskärmens maximala uppdateringsfrekvens. När fps är lika hög eller lägre än bildskärmens maximala uppdateringsfrekvens så är det helt klart hur G-Sync fungerar.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@fantomsmurfen: Kolla youtube länken.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

@fantomsmurfen: Kolla youtube länken.

Kollade den men uppfattade inte att han så något om vad som händer om fps är högre än bildskärmens uppdateringsfrekvens.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

När fpsn går över 144 på en 144hz skärm funkar inte gsync. När det händer får man vsync eller ingen sync alls beroende på om man har vsync på eller av i nvkontrollpanelen. Du kan lösa detta med att fpscappa med msi afterburner + rivatuner statistic server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Kollade den men uppfattade inte att han så något om vad som händer om fps är högre än bildskärmens uppdateringsfrekvens.

Inget händer. Det är Gsync. Du får ingen stutter, inga tearing. Inget. Det är som att du kör med vsync, utan fps cap, utan stutter och utan tearings. Gsync ser till att det sånt inte händer liksom.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Inget händer. Det är Gsync. Du får ingen stutter, inga tearing. Inget. Det är som att du kör med vsync, utan fps cap, utan stutter och utan tearings. Gsync ser till att det sånt inte händer liksom.

Det stämmer dock inte riktigt. Över G-Syncs högsta FPS så blir det som att man kör utan G-Sync, dvs tearing.
Därför är det bättre att köra ULMB i spel som man lätt kommer över 144FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aydentist86:

När fpsn går över 144 på en 144hz skärm funkar inte gsync. När det händer får man vsync eller ingen sync alls beroende på om man har vsync på eller av i nvkontrollpanelen. Du kan lösa detta med att fpscappa med msi afterburner + rivatuner statistic server.

Tack! Så då är det alltså precis som vanligt när fps går över bildskärmens maximala uppdateringsfrekvens. Var lite rädd att G-Sync skulle låsa fps till bildskärmens maximala uppdateringsfrekvens.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

@fantomsmurfen: Lungan! Själv så kör jag med fpsn cappad på 138 med rivatuner statistic server, ska tydligen vara ett magiskt tal för lägsta möjliga input lag.

Permalänk
Medlem

@aydentist86: Ok. Men känns ju lite fel att varken ha CPU eller GPU att jobba på max i alla spel.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

@fantomsmurfen: Finns ju heller ingen poäng med att mer fps än man behöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Tack! Så då är det alltså precis som vanligt när fps går över bildskärmens maximala uppdateringsfrekvens. Var lite rädd att G-Sync skulle låsa fps till bildskärmens maximala uppdateringsfrekvens.

Kör jag Bf4 med G-Synk aktiverad så stiger inte min FPS enligt Fraps 144. Avaktiverar jag G-Synk så går FPSen över 144 enligt Fraps.

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackis:

Kör jag Bf4 med G-Synk aktiverad så stiger inte min FPS enligt Fraps 144. Avaktiverar jag G-Synk så går FPSen över 144 enligt Fraps.

Ok flera bud. Nu blir jag konfunderad. Kanske man ändå inte behöver mer än 144 fps i något spel. Eller så får man helt enkelt aktivera och avaktivera G-Sync beroende på vad man ska spela.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

@fantomsmurfen: Ja det är ju ett alternativ. Du kan annars aktivera/avaktivera fpscappen, det gär jag när jag kör DOOM som inte gillar att bli cappat.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av aydentist86:

@fantomsmurfen: Lungan! Själv så kör jag med fpsn cappad på 138 med rivatuner statistic server, ska tydligen vara ett magiskt tal för lägsta möjliga input lag.

Det är första gången jag hör om det här så skulle du kunna länka någon slags källa till det eller kommer du möjligtvis ihåg ungefär vart du hörde det?
För det låter lite konstigt

Jag har en 120Hz-skärm så jag cappar alltid FPS på 119 men det är för att få så lite tearing som möjligt.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Kör du i 144hz med G-sync på så kommer du inte kunna gå över 144fps.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-F GAMING - AMD Ryzen 7 5800X3D - Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C - PNY GeForce RTX 4080 - Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk

@Uzanar: Har inte hittat riktigt rätt än men du kan kolla här. http://www.blurbusters.com/gsync/preview2/

I tabellen för csgo kan du se att gsync+143-300 fpscapp ger mycket mer input lag än gsync+120 fpscapp. Hittade någan annanstans att 138 va bästa talet för så hög framerate som möjligt och även lågt intput lag. Ska leta vidare:)

Permalänk

Så här ligger det till folk, jag har forskat mkt i detta och gjort diverse experiment på PCn;

När FPS inte matchar monitorns Hz = Tearing (som blir allt tydligare vid lägre fps, särskilt under 60fps). Så svaret är ju "JA, man får tearing också om spelets FPS går över monitorns Refresh rate", därför att de matchar inte varandra exakt i varje ögonblick. För mig har det ALLTID varit så att fps har cappats automatiskt av Gsync på min monitors refreshrate och även följt med när FPS ibland går nedåt i vissa spel. Så har det varit ända sedan jag köpte den. Detta kan man verifiera om man har en "refresh rate bar" på sin OSD i monitorn där man hela tiden kan se att Hz på monitorn exakt matchar FPS och varierar uppåt/nedåt i takt med FPS.

Nyligen uppdaterade jag dock mitt Windows och installerade Nvidias senaste drivrutin. Helt plötsligt märkte jag att FPS skende iväg i t.ex. BF4 där det gick upp i över 250fps trots att G-Sync var på?! Visuellt kändes spelet också stuttrigt och man kunde se tearing på byggnader. Jag forskade då vidare i det hela och det verkar helt enkelt så att det blivit något tillfälligt fel i denna drivrutin/windowsversion som gör att själva "auto-cappen" inte fungerar längre. G-Sync fungerar däremot fortfarande vilket man kan verifiera om man t.ex. sätter en FPS-cap på 60 i RivaTuner och ser att Refreshraten på monitorn också då automatiskt går ner till 60Hz samt så är det riktigt tydligt att tearing också försvinner. Sätter man på G-Sync och stänger av FPS cappen och spelet går upp över 144fps ser man också tearing. Stänger man av G-Sync så håller monitorn 144Hz oavsett vad man gör och man får givetvis också tearing.

Lösningen på detta är alltså då följande;
-Sätt en FPS-cap som är strax UNDER din monitors Refresh-rate, i mitt fall har jag satt 142. Om jag satte prick 144 som ju är refreshraten fick jag MASSIV tearing, troligen för att skärmen faktiskt har typ "143.9Hz" eller nått, så att det var så sjukt dåligt matchat hela tiden. Detta fungerar skitbra för mig, men som sagt så SKA ju egentligen spelen cappas automatiskt....möjligen fixar de detta i någon kommande drivrutin....det finns forumtrådar på andra engelska forum där folk har exakt samma problem med vissa drivrutin-/kortkombinationer. Sen var gäller 138fps och minimum input-lag så har jag ingen åsikt, mycket möjligt att det stämmer. Men jag lirar ändå inte CS!

Vad gäller "jag är rädd att G-Sync skall låsa min FPS till skärmens maximala Refresh-rate" så förstår jag inte riktigt den rädslan. News-Flash; man kan ju ändå inte visuellt se mer FPS än i den hastighet som skärmen uppdateras?! Har du en skärm som är 60Hz och du kör ett spel i 100FPS så blir det INGEN skillnad mot om du kör det i 60FPS. Skärmen uppdateras ju ändå inte mer än 60 gånger per sekund = 60Hz. Finns ingen anledning att låta grafikkort pumpa på i 300 fps och bara spy ut massa värme osv.....sätt en FPS-cap!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X99 Gaming 5 CPU: Intel Core i7-5820k @ 4,2 Ghz, Corsair H80i Watercooling Kit
RAM: 16GB DDR4 Corsair Vengeance LPX @ 2666Mhz
GPU: MSI GTX 1080 Ti Gaming X
Hårddisk: Samsung 970 EVO 500GB NVMe+Corsair Force GS SSD 240GB+WD Velociraptor 2x150GB RAID0+2TB+1TB
Nätdel: Corsair TX 950W Chassi: Antec Twelve Hundred Gaming Case

Permalänk
Medlem

@tobiasand:
Vad Nvidia gjorde med senaste drivrutinen var att ändra vad som är default när du ligger på din max refresh med G-sync. Innan var det V-sync on när du låg på 144hz eller vad nu max på din skärm är, nu är default V-sync off. Om du vill ha som det var innan är det bara att ändra i Nvidia control panel.

Manage 3D settings
Vertical sync: ON

Men Nvidia har också lagt till en ny sorts V-sync som dom kallar Fast Sync. Den är mycket bra i spel som CS:GO och Overwatch där man ligger på riktigt hög fps. Den låter din framerate vara ocappad men eliminerar ändå tearing och ger mycket lägre input lag än V-sync.

https://www.youtube.com/watch?v=WpUX8ZNkn2U

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-F GAMING - AMD Ryzen 7 5800X3D - Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C - PNY GeForce RTX 4080 - Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk
Skrivet av Vidstrom:

@tobiasand:
Vad Nvidia gjorde med senaste drivrutinen var att ändra vad som är default när du ligger på din max refresh med G-sync. Innan var det V-sync on när du låg på 144hz eller vad nu max på din skärm är, nu är default V-sync off. Om du vill ha som det var innan är det bara att ändra i Nvidia control panel.

Manage 3D settings
Vertical sync: ON

Men Nvidia har också lagt till en ny sorts V-sync som dom kallar Fast Sync. Den är mycket bra i spel som CS:GO och Overwatch där man ligger på riktigt hög fps. Den låter din framerate vara ocappad men eliminerar ändå tearing och ger mycket lägre input lag än V-sync.

https://www.youtube.com/watch?v=WpUX8ZNkn2U

Aha okok ja då förstår jag, känner igen att den inställningen var på innan ja! Men då menar du alltså att jag i själva verket kört typ på Vsync när jag har den "autocappad" med tidigare drivers?! Finns ingen anledning för mig att gå högre i FPS då skärmen ändå visar bara 144Hz som max! Jag tror jag kör som många andra då med en FPS-cap på typ 142fps, det borde vara det bästa väl för att få Gsync med lite inputlag?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X99 Gaming 5 CPU: Intel Core i7-5820k @ 4,2 Ghz, Corsair H80i Watercooling Kit
RAM: 16GB DDR4 Corsair Vengeance LPX @ 2666Mhz
GPU: MSI GTX 1080 Ti Gaming X
Hårddisk: Samsung 970 EVO 500GB NVMe+Corsair Force GS SSD 240GB+WD Velociraptor 2x150GB RAID0+2TB+1TB
Nätdel: Corsair TX 950W Chassi: Antec Twelve Hundred Gaming Case

Permalänk
Medlem

Ja innan när du låg på 144hz så var vanlig V-sync på. Det är därför de flesta som kör G-sync cappar frameraten lite under max, precis som du gör. Det ger lägre input lag än om du ligger på 144hz.

Men om du spelar tex CS:GO och ligger på 200-300fps så får du ännu lägre input lag ifall du kör med Fast sync istället för att cappa frameraten.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-F GAMING - AMD Ryzen 7 5800X3D - Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C - PNY GeForce RTX 4080 - Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk
Skrivet av Vidstrom:

Ja innan när du låg på 144hz så var vanlig V-sync på. Det är därför de flesta som kör G-sync cappar frameraten lite under max, precis som du gör. Det ger lägre input lag än om du ligger på 144hz.

Men om du spelar tex CS:GO och ligger på 200-300fps så får du ännu lägre input lag ifall du kör med Fast sync istället för att cappa frameraten.

Tack för infon, låter väldigt rimligt det du säger...då har jag alltså alltid spelar BF med Vsync utan att ha vetat det, vilket säkert många andra också har! Sen att det kanske inte gör så mkt skillnad vid det högs FPSen är ju en annan femma....nu ska jag cappa vid 142fps så att jag har GSync hela tiden!👍

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X99 Gaming 5 CPU: Intel Core i7-5820k @ 4,2 Ghz, Corsair H80i Watercooling Kit
RAM: 16GB DDR4 Corsair Vengeance LPX @ 2666Mhz
GPU: MSI GTX 1080 Ti Gaming X
Hårddisk: Samsung 970 EVO 500GB NVMe+Corsair Force GS SSD 240GB+WD Velociraptor 2x150GB RAID0+2TB+1TB
Nätdel: Corsair TX 950W Chassi: Antec Twelve Hundred Gaming Case

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Kollade den men uppfattade inte att han så något om vad som händer om fps är högre än bildskärmens uppdateringsfrekvens.

Läs om tekniken på nvidias sajt...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb