Vattenkylning svalare för omgivningen? (Edit: Givetvis inte! Kvällskurser i fysik osv.)

Permalänk
Medlem

Vattenkylning svalare för omgivningen? (Edit: Givetvis inte! Kvällskurser i fysik osv.)

Hej!

Detta kanske inte är den vanligaste frågan, och just därför verkar jag inte lyckas hitta någon information om det; jag undrar huruvida vattenkylning (Corsair H75 är den osofistikerade AiO-lösningen jag kikar på) ger svalare luft i burken och därmed också omkring datorn? Jag har nämligen tänkt ha datorn i ett illa ventilerat rum och vill hålla den så sval som möjligt.

Jag ska inte överklocka heller, så jag är inte mycket till entusiast. Spela ska jag däremot, och tyst och någorlunda svalt vill jag hålla det i mina grotta. Kylaren ska hjälpa en liten Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB.

Vad säger ni, kommer Corsair H75 ge mig en svalare miljö att sitta i än ex. Noctua NH-U9B SE2?

Jag tackar på förhand för Era expertutlåtanden!

Permalänk
Medlem

Nej det fungerar inte så. Processorn alstrar fortfarande samma mängd värme, bara att den leds bort på ett annat sätt. Vill du ha ett svalare rum får du helt enkelt skaffa bättre luftkonditionering eller effektivare komponenter. Sistnämnda kommer nog göra ytterst liten skillnad så satsa på luftkonditionering

Litar du inte på mina ord så har även Linustechtips gjort en film om detta:

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Du lär nog inte märka någon skillnad.

Permalänk
Medlem

Nån som missade fysiklektionerna helt

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Givetvis!

Skrivet av f@boy:

Nån som missade fysiklektionerna helt

Bra skrivet. Jag bockar, och rodnar. Energi kan inte försvinna, och så vidare. En eller annan typ av naturlag.

Tack för Era svar!

Permalänk
Medlem

Skaffa riktig vattenkylning och ha radiatorn utanför datorn. Jag har radiatorn utanför fönstret så när jag spelar är det i stort sett bara moderkortet som värmer rummet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du inte vill krångla till det med att bygga egen vattenkylning skulle jag rekommendera luftkylning (om du inte har väldigt ont om plats i chassit såklart). Noctua och Be-Quiet har jag bra erfarenheter av men jag har hört att även Phanteks exempelvis skall vara bra. För att snabbt förklara vad det är kylningen i datorn egentligen gör kan man säga att man flyttar på värmen. Komponenterna kommer utveckla (ungefär) lika mycket värme oavsett kylning.

Mvh
Hugo

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem

Beror faktiskt lite på vilket grafikkort/cpu man har, t.ex. vissa av amds grafikkort blir mindre effektiva vid höga temperaturer och därmed drar mer el.
Har dock ingenting med vattenkylning att göra förutom att den generellt ger lägre temperaturer än luftkylning och därmed kan ger lägre förbrukning beroende på komponenter.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

All värmen datorns komponenter ger ifrån sig och som flyttas ur datorn vare sig det är via luftkylning eller vattenkylning tillförs rummet istället.

All kylning både i stort och smått handlar om att flytta värmen dit den inte gör någon skada eller dit man kan ta vara på den, vare sig det handlar om komponenter i datorn eller att kyla hela rummet/huset med luftkonditionering.

Eller för den delen minsta kylbox/kylskåp eller ett stort kärnkraftverk det är samma princip även om teknik och skala är annorlunda.

Det man kan vinna på med vattenkylningen är att värmen från processorn går direkt till radiatorn som då släpper värmen utanför lådan.
Har man luftkylning släpps värmen först ut i lådan och transporteras sedan ut med chassifläktarna. Med vattenkylning behöver inte lika mycket varmluft transporteras runt i lådan.

Nu är den praktiska skillnaden ändå rätt obetydlig på en vanlig icke extremt klockad dator så en bra luftkylning fungerar bra också.

Det en riktig luftkonditionering kan göra är att öka skillnaden mellan varmt och kallt så att den ger kallare luft inne än ute.

Men på samma sätt som den blåser riktigt kall luft inne så ger den ifrån sig en värme som är varmare än omgivningen på utsidan.

Har kylt en dataskrubb med en portabel luftkonditionering och då blir det förstås varmare på utsidan där aggregatet släpper ifrån sig värmen istället.

Ska du få svalare i rummet är det luftkonditionering som gäller om det verkligen ska bli svalt.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen!

Tack så mycket för era svar, särskilt ditt Airborne.

Jag tror det blir en Noctua NH-U9B SE2 för mitt lilla bygge.