Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2016

Köpråd skärm

Hejsan O'Clockers.

Jag är i färd med att beställa en ny kraftfull dator. Allt som allt, med skärm och kringutrustning, kommer det landa nånstans på 31-32k för att ge en fingervisning om vad det är för maskin.

Skärmen är det jag tycker är allra svårast. Det känns som att marknaden är i ett osäkert stadium och fumlar mellan olika standarder och en rad olika problem, fördelar osv. Därför blir det väldigt svårt att välja skärm tycker jag.

Generellt sett så föredrar jag en maximal grafisk upplevelse framför att jaga FPS även om ingen del såklart är oviktig.

Just nu lutar det mot en ASUS ROG Swift PG279Q, 27” gamingskärm med G-SYNC™, WQHD-upplösning (2560x1440p) och IPS-panel.

Är dessa saker värt det? Ökar de upplevelsen? Finns det andra faktorer jag inte tänkt på? Hur orolig ska man vara för color bleed? Döda pixlar? Ja ni fattar. Ska man ha 4k (på bekostnad av Hz)?

Vad är era åsikter?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Akenkaset:

Hejsan O'Clockers.

Jag är i färd med att beställa en ny kraftfull dator. Allt som allt, med skärm och kringutrustning, kommer det landa nånstans på 31-32k för att ge en fingervisning om vad det är för maskin.

Skärmen är det jag tycker är allra svårast. Det känns som att marknaden är i ett osäkert stadium och fumlar mellan olika standarder och en rad olika problem, fördelar osv. Därför blir det väldigt svårt att välja skärm tycker jag.

Generellt sett så föredrar jag en maximal grafisk upplevelse framför att jaga FPS även om ingen del såklart är oviktig.

Just nu lutar det mot en ASUS ROG Swift PG279Q, 27” gamingskärm med G-SYNC™, WQHD-upplösning (2560x1440p) och IPS-panel.

Är dessa saker värt det? Ökar de upplevelsen? Finns det andra faktorer jag inte tänkt på? Hur orolig ska man vara för color bleed? Döda pixlar? Ja ni fattar. Ska man ha 4k (på bekostnad av Hz)?

Vad är era åsikter?

Vilket grafikkort kommer du ha i datorn?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2016

Det kommer att sitta ett 1080 i.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Akenkaset:

Det kommer att sitta ett 1080 i.

I så fall tror jag du gjort ett bra val av skärm, med tanke på dina önskemål.
IPS skärm ger ju bra mycket bättre bild än TN t.ex. och du får 144Hz för gaming samt en just upplösning för storleken.
Det enda är väl om 1080 kan ge dig över 60 fps i spelen du kör så du får full nytta av 144Hz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Nov 2003
Skrivet av Akenkaset:

Ja, IPS, 1440p, 144hz och Gsync är lätt värt det. Det är ett helvete att köpa sådana premiumskärmar i dagsläget dock, då de(inte bara asus) lider av problem och dålig kvalitétskontroll

Skippa 4K, inte ens GTX 1080 kan maxa spel i 60 fps.

Stationär: i5 2500K @ 4.4GHz | Crucial Ballistix Sport 16GB | MSI GTX 970 Gaming | Intel 320 160GB | Samsung 840 EVO 250GB | WD GreenPower 2TB | OCZ ZX 850W | Asus Xonar Essence STX | Carbide 500R White
Kringrustning: Asus MG279Q | Sennheiser PC360 GAME | Logitech g400 | Razer Blackwidow Ultimate

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Akenkaset:

Hejsan O'Clockers.

Vad är era åsikter?

ASUS ROG Swift PG279Q är en mycket bra skärm och snygg en av dom snyggaste på marknaden i 27 "format" finns ju även acer xb271hu men jag tycker inte den är lika snygg men dock mindre problem med bleed och kostar något mindre!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2015

Jag har själv 2st. PG279Q och är mycket nöjd. Jag söker inte heller max-FPS utan snarare flyt i spelet med höga inställningar, där funkar G-Sync precis som det ska!

Hade lite problem med backlight-bleed på en av mina skärmar, det visade sig vara kanten som låg och tryckte mot skärmen i nedre vänstra hörnet. Räckte med ett stadigt tag på varsin sida, i ramen, så fixade det sig. Backlight-bleed är ju inget som blir sämre med tiden, antingen har du, eller så har du inte, så om du kan köpa skärmen lokalt i butik kan du ju alltid åka tillbaka och byta den om du skulle ha oturen att få ett måndagsexemplar.

Annars kan du ju slänga ett getöga på PG348Q om du är sugen på ultrawide, den kommer ju dock bara upp i 100 Hz.

Slutsats; Ja, det är värt att skaffa en PG279Q!

Stationär: i7-6700k, Asus Strix 1080 Ti 32 GB G.Skill TridentZ, Define Mini C TG Laptop: Lenovo Yoga 3 Pro Core M 5Y71 Tablet: Surface Pro 3 i7-4650U

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2016

Tusen tack för feedback alla.

Tror jag ligger fortsatt kvar på samma skärm då.

Det enda är att det får bli att beställa med hemleverans istället för att hämta själv (vilket var ett alternativt) så jag lätt kan returnera skärm om jag inte tycker den lever upp till kvalitetskrav med pixlar och bleed.

Skickades från m.sweclockers.com