Forumdelen sponsras av

BenQ 27" EW2750ZL eller AOC i2757Fm 27"?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013

BenQ 27" EW2750ZL eller AOC i2757Fm 27"?

Tjena!

Hade tänkt att göra mig av med mina gamla skärmar och investera i en lite större skärm, problemet är att jag inte är insatt i skärmar överhuvudtaget. Skulle behöva eran expertis.
Tänker använda skärmen till spel och film. Sitter relativt nära skärmen. Budget runt 2000:- exl. HDMI-kabel. Så ifall det finns en bättre skärm än dessa två, länka gärna!
Vad tycker ni om de olika paneltyperna? Är IPS det man ska köra på? Funkar VA lika bra?

Med vänliga hälsningar en smått förvirrad skärmköpare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Storvik
Registrerad
Mar 2009

Skulle inte rekommendera 27" på 1080p upplösning. Blir alldeles för pixligt.
Hade själv en BenQ 27" EW2750ZL. Mycket trevlig skärm men för stora pixlar..

i7 6700K | Asus 1080 Strix | Maximus VIII Gene | 32GB 2666mhz | 1TB SSD | RM650x | H80i | Jonsbo UMX3 | O2+ODAC | AOC Q3277PQU | Fidelio X2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013

Okay, tack för informationen. Är pixlarna synliga för en person som inte är så petig, eller är det en väldigt stor nackdel? Vad skulle du/ni rekommendera istället?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Storvik
Registrerad
Mar 2009
Skrivet av Jakelesnake:

Okay, tack för informationen. Är pixlarna synliga för en person som inte är så petig, eller är det en väldigt stor nackdel? Vad skulle du/ni rekommendera istället?

Sitter du ganska nära skärmen, som du skriver, så kommer du störa dig på pixlarna. Det är ju inte bara att dom är stora, utan allt, speciellt text blir suddigt.
Personligen föredrar jag VA-skärmar för svärtan. IPS gillar jag inte alls och stör mig på deras "Glow". Det märks tydligt om man sitter i ett mörkt rum och rätt så nära skärmen.
VA-skärmar är ju dock inte lika snabba och kan lida av "Ghosting". Men det är inget som jag personligen stört mig på.. eller märkt något alls utav.

Jag provade en rad olika IPS skärmar, men tyvärr gillade jag ingen. Slutade med att jag köpte http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3282629 och den är underbar. Dock över din budget och 1440p upplösning.
För din budget ska denna vara bra http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1496340 fått rätt så bra recensioner också.
Tyvärr finns det ingen 27" skärm med VA-panel som är vettig att köpa. Det är antingen 24" eller 32" som gäller.
Men det finns gott av IPS och TN skärmar. Tyvärr kan jag inte rekommendera en sådan. Men det är min personliga åsikt

i7 6700K | Asus 1080 Strix | Maximus VIII Gene | 32GB 2666mhz | 1TB SSD | RM650x | H80i | Jonsbo UMX3 | O2+ODAC | AOC Q3277PQU | Fidelio X2