Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Jul 2001

nytt försök-att gå upp till 1440

Hej
Jag vet att min tidigare tråd blev misslyckad.:-(

Men Dell Ultrasharp U2515H finns fortfarande till ett bra pris.
Har kollat lite på YouTube, den får rätt skapliga omdömen.

Men jag kommer nog inte att få något problem med det där med 1080P 50 Hz.

Men vad jag undrar är vad man får om man betalar för skärmen, ser inte något fel i att köpa en 25 tummare för 3000 som något snålt.
Jag är bara amatör och vill ha lite bättre bild.
Jag spelar på sin höjd Trainsimulator och redigerar lite film.

Är det något som man bör tänka på när man går upp i upplösning ?
Mitt grafikkort är ett HD 7970 OC, räcker det tro?

Problemet som jag tror att det kan vara är hur jag skall koppla in skärmen till min PC.
Grafikkortet har bara en HDMI och den använder jag till min TV .

Sedan så är det två displayportar på grafikkortet, är de en av dessa som jag skall använda?
DVI som jag använt hittills till min 1080P skärm funkar ju inte, då det inte finns någon DVI på skärmen

Eller är det någon annan 1440P-skärm jag bör köpa?

Hawk

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Det finns inga "perfekta" skärmar, men den modellen du tittar på har överlag fått positiva recensioner och anses vara relativt prisvärd.

Skärmen har Displayport och ditt grafikkort har (så vitt jag vet) också Displayport.

Om grafikkortet orkar driva "trainstimulator" i 1440p vet jag inte, rimligen tappar du några FPS, men sänker du AA något bör det rimligen gå fint om det funkar på en 1080p skärm idag.

TFT CENTRAL

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2515h.htm

Conclusion

Readers won't be disappointed to hear that the U2515H compares very well to the other recent Dell UltraSharp screens. It is very similar overall to the smaller 24" U2414H / U2415 and 27" U2715H models. The feature set, spec, connections and design are basically identical which make it an interesting intermediate screen size.

Performance wise the default setup and factory calibration were good, although you will want to stick with the 'standard' mode unless you have a calibration device. We were impressed with the high contrast ratio for an IPS-type panel as well, outdoing the 27" U2715H by a fair amount. Response times were low for an IPS panel and there was pretty minimal overshoot too. Signal processing lag was also nice and low, keeping in line with the other recent UltraSharp screens. Dell seem to have IPS gaming refined at the moment with the current range of 60Hz panels. The light AG coating and flicker free backlight were very welcome, again much like on the other new models.

The most attractive thing about the new U2515H is its price point, being only slightly more expensive than the 24" models, but offering a higher 2560 x 1440 resolution. It's also quite a lot cheaper than the 27" equivalents so it's bound to be a popular screen. The pixel pitch is small, although we didn't find it a problem for day to day use without any operating system scaling. We are used to using the 2560 x 1440 27" models though, so we would just advise some caution if you're coming from a larger pixel pitch screen. It might take a bit of getting used to, but the DPI is actually pretty nice on this size screen we felt. As long as you don't mind the slightly smaller screen size and smaller fonts, the U2515H is an excellent screen and at such a lower cost than the U2715H it's a great option.

http://www.prad.de/new/monitore/test/2015/test-dell-u2515h-te...

Prad.de (på tyska) ger skärmen betyget "Sehr Gut"

Den Preis von aktuell unter 300 Euro finden wir für die gebotene Leistung sensationell und dieser ermöglicht dem Dell U2515H auch ein knappes "sehr gut" in der Gesamtwertung. (Dvs mycket prisvärd).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Jul 2001

@Yrch:

Tack för bra svar.

Nu har jag beställt en på CDON

Hawk

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2010

*Korspost, tråd låst.*

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.