Samsung Galaxy Tab A (SM-T580/585)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Sambuccashake:

Hmm väger av och an mellan denna och Lenovo tab 2 a10-70.

Samsungen är troligtvis kraftfullare men jag ska inte spela på den så frågan är ifall den är värd den extra tusingen.

Skickades från m.sweclockers.com

Har tyvärr inte lenovon;) Speccsen är hyfsat lika ändå.. svårt val faktiskt, jag gillar ju Samsung dock så..
Min har lite högre ppi, Android M, stöd för större minneskort osv..

Skrivet av 220volt:

Hur är multitask på denna platta? med tanke på att den bara har 2gb ram.

Återkommer om det:) två fönster samtidigt fungerar ypperligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Har tyvärr inte lenovon;) Speccsen är hyfsat lika ändå.. svårt val faktiskt, jag gillar ju Samsung dock så..
Min har lite högre ppi, Android M, stöd för större minneskort osv..

Återkommer om det:) två fönster samtidigt fungerar ypperligt

Kolla gärna hur den fungerar med flera öppna flikar i Chrome och hur den beter sig när du öppnar en app som legat inaktiv ett tag, om den laddar om.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av 220volt:

Kolla gärna hur den fungerar med flera öppna flikar i Chrome och hur den beter sig när du öppnar en app som legat inaktiv ett tag, om den laddar om.

YT och "Base Free" (för bakgrundsbilder) laddar inte om, inte heller twitter eller gmail.
Chrome gillade inte alls det. Den laddade om 3 flikar av 4, när jag efter några minuter tände skärmen och öppnade chrome blev det svart, kunde dock bläddra mellan apparna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

YT och "Base Free" (för bakgrundsbilder) laddar inte om, inte heller twitter eller gmail.
Chrome gillade inte alls det. Den laddade om 3 flikar av 4, när jag efter några minuter tände skärmen och öppnade chrome blev det svart, kunde dock bläddra mellan apparna.

Tack så mycket för svaret

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av 220volt:

Tack så mycket för svaret

Varsågod. Som sagt är jag kanske inte världens bästa recensent men jag försöker iaf

Permalänk

Har haft Lenovon hemma ett tag nu men den åker tillbaka.
För vek liksom. Klarar av Netflix men mycket annat streamat material flyter för dåligt. Likt en konsoll med 30 fps.

Jakten går vidare, kanske den som avhandlas i tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Sambuccashake:

Har haft Lenovon hemma ett tag nu men den åker tillbaka.
För vek liksom. Klarar av Netflix men mycket annat streamat material flyter för dåligt. Likt en konsoll med 30 fps.

Jakten går vidare, kanske den som avhandlas i tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker jag. Streamer Plex och YT utan problem. Nu verkar även FHD@60fps-"buggen" vara fixad.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Uppdatering kom idag: Installeras i detta nu.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Rätt format imo för läsning http://i.imgur.com/Z8JCiwO.png
Spotify absolut. Godkänt ljud ur högtalare. Och högt men jag tycker inye att det skrålar eller blir dåligt på nåt sånt.

Har läst att ljudet bara kommer från ena sidan när plattan körs i landskapsläge. Ett tag sugen på att uppdatera till denna från min Lenovo 10 Yoga HD+ från 2014, men då jag ska ha den som mediaspelare tänker jag inte tumma på ljudet.

En annan detalj: Vad jag förstår säljs den bara med 16 GB internt utrymme (av vilka man kan använda 10.9).

Känns som att Samsung inte riktigt visste vad man ville med denna platta.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Kjellkritisk:

Har läst att ljudet bara kommer från ena sidan när plattan körs i landskapsläge. Ett tag sugen på att uppdatera till denna från min Lenovo 10 Yoga HD+ från 2014, men då jag ska ha den som mediaspelare tänker jag inte tumma på ljudet.

En annan detalj: Vad jag förstår säljs den bara med 16 GB internt utrymme (av vilka man kan använda 10.9).

Känns som att Samsung inte riktigt visste vad man ville med denna platta.

Sant då högtalarna är riktade nedåt om man håller plattan i porträttläge eller åt höger/vänster om den hålls i landskapsläge.
Japp, det är ju trots allt en platta i mellansegmentet. Mer åt budgethållet dock.

Permalänk
Medlem

Har ni skaffat nått fodral? Använder det magneterna på baksidan?

Permalänk
Medlem

@tzompa:

Fick erbjudande från telenor om denna.

Är hur är skärmen, verkar fått en del kritik.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

@tzompa:

Fick erbjudande från telenor om denna.

Är hur är skärmen, verkar fått en del kritik.

Har köpt den till föräldrarna men det lilla jag har kört så tycker jag skärmen är bra. Ska tilläggas att jag är inte så petig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av tzompa:

Har ni skaffat nått fodral? Använder det magneterna på baksidan?

Jag har ett 3depart, använder egna magneter för att hålla locket stängt. Fungerar hyffsat, ibland släcks skärmen.

Skrivet av Larsp777:

@tzompa:

Fick erbjudande från telenor om denna.

Är hur är skärmen, verkar fått en del kritik.

Skärmen är klart godkänd. Inte dålig på nåt sätt även om svärtan kanske skulle vara lite bättre(?)

Permalänk
Medlem

Även jag har köpt denna och är verkligen jätte nöjd!
Använder mest min för lite slösurf i soffan och när jag castar till tv.
Och till mina ändamål funkar den galant. Helt okej skärm, och den håller faktiskt förvånansvärt länge på en laddning.
Tycker även att den känns stabil och av bra kvalité.
Kör förövrigt med ett fodral jag köpt på ebay som funkar riktigt bra för priset.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Nu säljer Elgiganten den med 32GB lagring, de verkar vara de enda som gör det. Är det värt 300kr extra?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ford-p:

Nu säljer Elgiganten den med 32GB lagring, de verkar vara de enda som gör det. Är det värt 300kr extra?

Det är ju den nya modellen med S-pen:)
http://www.gsmarena.com/samsung_galaxy_tab_a_10_1_(2016)-8090...

Är det bara 300 spänn kan det vara värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det är ju den nya modellen med S-pen:)
http://www.gsmarena.com/samsung_galaxy_tab_a_10_1_(2016)-8090...

Är det bara 300 spänn kan det vara värt det.

Då är det nog även 3GB minne även om inte E.G har skrivit det. Mått och vikt stämmer med S-pen.
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/ipad-surfp...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ford-p:

Då är det nog även 3GB minne även om inte E.G har skrivit det. Mått och vikt stämmer med S-pen.
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/ipad-surfp...

Japp..

Permalänk
Avstängd

Ska köpa denna till jul, eller om man hittar en till ett bra pris under svarta fredagen Plattan verkar onekligen intressant med sin 7870, 8 tråds CPU.

Jo, jag vet att 7870 inte är ett HD7870 från AMD

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Avstängd

Så där, nu har jag fått hem plattan, jag har även hunnit leka med den lite...överlag, jag är nöjd..den är snabb och rapp, men jag har ju inte fått möjlighet att testa den mot de 4000:- klass plattorna..så jag har ju inte mycket att gå efter., förutom det jag är van vid.

Skärmen är bra.
Stabil Wifi och snabb!
Plattan har snabb response.

8 av 10 inom dess prisklass.

Dåliga är..''kids mode'' detta mög vill jag kunna radera.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Fisken1986:

Så där, nu har jag fått hem plattan, jag har även hunnit leka med den lite...överlag, jag är nöjd..den är snabb och rapp, men jag har ju inte fått möjlighet att testa den mot de 4000:- klass plattorna..så jag har ju inte mycket att gå efter., förutom det jag är van vid.

Skärmen är bra.
Stabil Wifi och snabb!
Plattan har snabb response.

8 av 10 inom dess prisklass.

Dåliga är..''kids mode'' detta mög vill jag kunna radera.

Stäng av det iaf, med Package Disabler exempelvis.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

Stäng av det iaf, med Package Disabler exempelvis.

Tack, sökte på hur man kunde gå till vägar utan resultat.

Funkar detta även på icke rootade system?

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Fisken1986:

Tack, sökte på hur man kunde gå till vägar utan resultat.

Funkar detta även på icke rootade system?

Package Disabler japp.

Permalänk
Medlem

Nån som vet vilken är bättre skärmmässigt mellan denna Samsung Galaxy Tab A 10.1" vs Lenovo Yoga Tab 3 Plus 10" ?

Skärmen blev svart på min Samsung P-605 och "clipet" som håller fast LCD kabeln gick av när försökte få dit LCD kabeln.Orkar inte fixa det mer och på jakt efter ny surfplatta. Viktigast är skärmen och står mellan dessa 2 nu.

Det jag undrar är skärmen på dessa 2, är det plastigt eller glas? Har en Lenovo Tab 2 A10-70 och tycker inte om skärmen alls. Plastigt och glider trögt inte när man sveper på skärmen.

Vilken av dessa 2 har "glas skärm" och inte plastaktigt skärm?

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/ipad-surfp...

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

32GB är värd 300klr extra. http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/ipad-surfp...

Enda nackdelen med plattan, är det flimrar till då och då. Sen samma fel som på min gamla SM-P605 är skärmen bilden på skärmen skakar om man håller fingret på skärmen. Hela 2 år och Samsung har inte fått ordning på skiten ännu?

Annars inget att klaga på, batteritiden är grymt på plattan. Drar 0.4% när plattan inte används och 16H SKÄRMTID (kan det verkligen stämma? Använder GSAM battery) som mest och efter 2 dagar 7H och 3H 19 min SKÄRMTID har jag 71% batteritid kvar. Imponerad!

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

32GB är värd 300klr extra. http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/ipad-surfp...

Enda nackdelen med plattan, är det flimrar till då och då. Sen samma fel som på min gamla SM-P605 är skärmen bilden på skärmen skakar om man håller fingret på skärmen. Hela 2 år och Samsung har inte fått ordning på skiten ännu?

Annars inget att klaga på, batteritiden är grymt på plattan. Drar 0.4% när plattan inte används och 16H SKÄRMTID (kan det verkligen stämma? Använder GSAM battery) som mest och efter 2 dagar 7H och 3H 19 min SKÄRMTID har jag 71% batteritid kvar. Imponerad!

Minnet är inte så viktigt då jag mest kommer surfa och spela på den.
Bara att kasta i ett minneskort om man vill ha mer plats.
Läst mycket gott om den, bara den långa väntan nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ford-p:

Då är det nog även 3GB minne även om inte E.G har skrivit det. Mått och vikt stämmer med S-pen.
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/ipad-surfp...

Jag är ute efter versionen med penna. Kan jag vara säker på att det är den som Elgiganten säljer? Det är inte så lätt att lista ut som jag skulle önska.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Kalimac:

Jag är ute efter versionen med penna. Kan jag vara säker på att det är den som Elgiganten säljer? Det är inte så lätt att lista ut som jag skulle önska.

För att den har 2GB ram. T580 är WiFi-versionen. Står inget om en penna.
Lätt att lista ut.