Permalänk
Medlem

Pasta, ris eller potatis

Jag undrar vilken ni tycker om mest pasta, ris eller potatis. Själv så älskar man Pasta detta på grund utav att den smakar bäst i min mun och det finns inte några direkta nackdelar med den som till exempel potatis tar år att koka och skala, pasta går på 10 min underbart.

Vilken gillar ni??? Också varför ni tycker som ni tycker skulle vara nice att veta.

Permalänk
Medlem

Äter knappt potatis eller pasta. Jag föredrar fullkornsris eller matvete, typ kamutvete. Lite robustare föda, hehe. Gör sig bra i sallader också.

Permalänk

Ris är vidrigt enligt mig och Pasta är väl okej men potatis i alla olika sorters former är gudomligt.

Permalänk
Rekordmedlem

Beror helt på vad det kombineras med.

Permalänk
Medlem

Fan va grym tråd!!

Är nog pasta för mig, smakar bäst av dem 3 generellt. Men färskpotatis och en go köttbit mm

Permalänk
Avstängd

Kokar man potatisen i mikrovågsugnen skall det gå extremt fort jämfört med att göra det på spisen. Bara ett tips.

Annars är ju pasta godast (om man bara kryddar lite med smör och salt ) men inget av alternativen är ju speciellt nyttiga så helst skulle man köra utan slikt. Svårt dock.

Permalänk
Medlem

Potatis. Men föredrar annars Bulgur, man kan göra så mycket annat med det.

Permalänk
Medlem

@videopac: Hur ska man koka dem i micron?

OT: Pasta (Ideal-makaroner)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Äter knappt potatis eller pasta. Jag föredrar fullkornsris eller matvete, typ kamutvete. Lite robustare föda, hehe. Gör sig bra i sallader också.

du har ej funderat på att det är bara matvete av de du nämner som går att odla i Sverige. "Host host går med pasta Host host "

Permalänk
Medlem

En skvätt vatten i en skål och på med gladpack och micra.

Själv gillar jag ris bäst om det håller en bra kvalitet. Färskt ris är grymt.

Permalänk
Medlem

@TrueType: Man kan göra bakad potatis i micro, tror att det är vad han föreslår. Men man kanske kan koka potatis också, men kanske i mindre mängder då pga uppenbara anledningar

Permalänk
Hjälpsam

Pasta, jag är lat.

Permalänk
Medlem

Tredjeplats - Ris är lite svårt att få till o passar inte till så mycket MEN kan vara riktigt bra när det görs rätt!

Andraplats - Stekt potatis är gott o nykokt färskpotatis är riktigt bra med smör o salt så det knycker andraplatsen.

Förstaplats - Pasta måste det bli. Fullkornsmakaroner brukar jag köra på. Blir alltid bra med smör o salt o lite olivolja. Tagliatelle är också bra.

Permalänk
Medlem

@gundeboy: Matälskare här så man kan ju göra massor av saker med alla 3, men ris är favorit. Jasminris är favoriten av alla rissorter, indränkt i köttsaft från en blodig biff eller stekt med ägg, lite sesamfrön och sesamolja, kanske till och med en skvätt teriyakisås på toppen mmmmm

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Beror helt på vad det kombineras med.

Exakt vad jag tänkte!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Fluf:

Pasta, jag är lat.

"Pasta" säger så otroligt lite även om de flesta tänker på snabbmakaroner.
Gör man pasta själv så är man absolut inte lat

https://www.youtube.com/watch?v=ESz55eORW44

Permalänk
Medlem

Ingenting slår att koka potatis, dra fram en gaffel, massa smör och lite mjölk och mossa sönder dem till en fin potatismos pudding med brunsås och sylt..

Nu vet jag vad morgon dagens matlåda ska bli iaf, tack för det!

Permalänk
Medlem

Årets tråd?

Jag äter mer ris och potatis än pasta men som det tidigare nämnts i tråden så beror det helt på vad det ska serveras till! Bacon och pasta i en krämig sås är ju extremt gott!

Permalänk
Medlem

De som tar pasta för att det går fort, tänker ni bara på potatis, ris och pasta som tillbehör eller som en hel rätt? Ska man göra en hel rätt tar pasta längst tid för mig för då ska man göra sås och grejja.

Ris och potatis brukar jag bara sätta på och gå ifrån och fortsätta med resten av maträtten. 80% av fallen vad gäller potatis blir det hasselbackspotatis, det är bara på slutet när man har på smöret och osten som man måste göra något, pasta bör man ju röra om någon gång då och då, mycket jobbigt om man till exempel grillar.

Permalänk
Medlem

Koka spagetti: fem minuter, BAAAM! Riva ost över den kokta spagettin: 30 sekunder, BAAAM! Klicka på ketchup, peppra, och sedan röra om: 30 sekunder, BAAAM! I tid vs. njutning är det svårslaget.

Permalänk
Medlem

Själv fördrar jag ris. Helst Basmatiris. Annars är pasta riktigt gott, går knappt att misslyckas med pasta enligt mig. Potatis kan också vara gott men fy vad jag hatar vanlig kokt potatis tycker det blir för torrt på något vis även med sås till. Men om man gör något med potatisen typ potatis mos eller potatisgratäng så är det riktigt gott.

Permalänk
Medlem

Generellt så föredrar jag potatis. Dock blir det oftast pasta.

Permalänk
Medlem

Definitivt pasta, ris är också OK men pootatis är vidrigt.

Permalänk
Medlem

Ersatt past/ris/potatis med broccoli och blomkål, funkar fint och nyttigt.

Permalänk
Entusiast

Är det någon annan som inte är så förtjust i färskpotatis?
Alla verkar alltid vara så desperata efter den varje år och håller koll på de sjunkande priserna medan jag sitter och gäspar och glatt äter min "vinterpotatis".
Blickarna när man säger det här brukar ju döda också.

Känns lite såhär

Permalänk
Medlem

Ni har ju glömt massor, tex vita bönor.

Permalänk
Medlem

Ligger ris sist? Nu får ni motivera.....

Permalänk
Medlem

Couscous the food so nice the named it twice!

Permalänk
Medlem

@Uzanar: Absolut bäst är den nypotatis man odlar själ. Den som säljs i affär är väl framtagna sorter som ska börja växa tidigt men smaken är inget vidare.

Permalänk
Medlem

Mehhh... Går ju inte svara på - allt beror ju på vad man ska äta till.

Hemgjorda köttbullar, gräddsås och lingon eller biff med stekt lök, gräddsås och lingon? Potatis är givet val. Inget annat funkar riktigt.
Hamburgare? Potatis också. Fast i form av pommes frites.
Diverse pastasåser? Ja, det hörs ju på rätten vad som passar till...
Mat med rötterna i Asien? Ris, i de allra flesta fall.

Sedan finns ju couscous, bulgur, matvete, quinoa. TS, du är lite trångsynt i din syn på mat...