Permalänk
Medlem

Man ska ju helst variera sig, men potatis är lite meckigt att få till. Dock kan inget slå färskpotatis! Bara släng i grytan och koka. Njut.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Avstängd

muuums

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av gundeboy:

Jag undrar vilken ni tycker om mest pasta, ris eller potatis. Själv så älskar man Pasta detta på grund utav att den smakar bäst i min mun och det finns inte några direkta nackdelar med den som till exempel potatis tar år att koka och skala, pasta går på 10 min underbart.

Vilken gillar ni??? Också varför ni tycker som ni tycker skulle vara nice att veta.

Ris är väldigt effektivt om man vill gå ner i vikt, eller vill hålla vikten jämn :), allt man behöver göra är att välja ett gott kött och en god sås, fläskfilé/kyckling/fläskytterfilé/kassler. Blanda sedan in sallad i ris-smeten och du kommer inte känna av smaken av bara ris, speciellt inte med en god sås. Jag säger, Ris är de mest effektivaste men pasta är det godaste, potatis är torrt och är bara gott med en god sås till.

Permalänk
Medlem

Har börjat äta mer potatis och mår bättre av det. Långsammare kolhydrater oxå.

Permalänk
Rekordmedlem

Idag blev det potatis till matjesillen, allt annat hade varit fånigt

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Idag blev det potatis till matjesillen, allt annat hade varit fånigt

Synd att jag inte tycker om matjessill bara.
Och jag kan ju tänka mig att det hade varit lika jobbigt att inte tycka om potatis.
Bägge och, hade varit ännu värre.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Försök göra chips av pasta så får du se hur gott det blir. Potatis för mig!
Dessutom potatismos, pommes, kroketter. Listan är lång. Pasta är inte lika mångsidigt.

Sedan finns det andra fina basvaror. Matvete tex är gott tycker jag, väldigt matigt liksom. Man känner sig lite som en ko dock när man sitter där och tuggar.

Permalänk
Medlem

Grejen med ris är att du vill helst blanda det med någon sås, typ man kan köpa Felix Thai Red Curry grytbas och blanda med kokt jasminris. Kanske inte så hälsosamt, men brukar bli smaskens.

Personligen blir det oftast pasta, är själv inte så mycket för potatis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohem:

Ris och pasta är enklast men ny/färskpotatis går bättre än vanlig, man slipper skala.

Mmm yepp, på ett ungefär.

Fast godast för mig är "gammelpotatis" dvs potatis som fått växa färdigt i lugn och ro och lagrats försiktigt. Smaken är stor och mycket god, med tex gräddsås och någon god stek gjord i ugn, saftig och mör.

Riktiga French fries kan vara gott med, dvs tjocka stripes friterade eller gjorda på ugnsplåt. Bäst är de handgjorda men hittar man frysta färdiga tjocka stripes så.

Eget gjort potatismos med tex strömmingsfileer med smörsky och lingon. (Med knaperstekt fläsk och i denna rätt. Låter helsjukt? Ja, men inte ovanligt på västkusten/öarna och ger en hel läcker kombo.)

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gundeboy:

Jag undrar vilken ni tycker om mest pasta, ris eller potatis. Själv så älskar man Pasta detta på grund utav att den smakar bäst i min mun och det finns inte några direkta nackdelar med den som till exempel potatis tar år att koka och skala, pasta går på 10 min underbart.

Vilken gillar ni??? Också varför ni tycker som ni tycker skulle vara nice att veta.

Pasta/vitt ris är de mest onyttiga med inflammatoriska egenskaper. Jag håller mig till potatis som är mest nyttig.
Visst festar man till det med pasta på vissa helger, men brukar inte äta det så ofta.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Jag gillar alla dessa former av basingredienser... svårt att välja en sort.

Folk som talar om nyttig och onyttigheter, så är det absolut inget fel på dessa ingredienser nämnda i tråden.

Om ni 'finner' dessa ingredienser problematiska bör ni förmodligen se över ert kaloriintag varje dag istället och vad erat mål är (gå ner i vikt, gå upp i vikt eller helt enkelt hålla sin vikt, eller bygga muskler, etc).

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Pasta/vitt ris är de mest onyttiga med inflammatoriska egenskaper. Jag håller mig till potatis som är mest nyttig.
Visst festar man till det med pasta på vissa helger, men brukar inte äta det så ofta.

Högt kalorivärde med,tror jag och lägre mättnad än protein/kött.
Med jasminris (vitt klibbigt) åker väl energivärdet jo-jo upp och ner, medans det finns annat bättre ris som stannar kvar längre.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?