EVGA slår ett slag för ärlig praxis med testexemplar av grafikkort

Permalänk
Medlem

Haha, alltså detta "fiasko" hade kunna undvikas enkelt genom att ASUS & MSI gått ut från början och vart tydliga med detta. Konstig miss måste jag säga.

Kudos till EVGA dock som tar tillfället i akt och nyttjar lite gratis PR.

För er som antar saker: Jag tycker personligen EVGA är ett riktigt bra företag.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Jag ser verkligen inte problemet i det hela och tycker det blåst helt bortom proportion. Om inte jag missuppfattat detta så laddar man väl bara hem tillverkarens program (eller installerar det som kommer med på skiva) och väljer en inställning för att få det som är förvalt på testexemplaren? Lever vi verkligen i en värld där man ignorerar att läsa allt vad manualer och rekommendationer på ens produkt heter?

Recensioner av grafikkort som sedan spaltas upp i enkelt överskådliga diagram räknas som konsumentinformation till stöd för köp för konsumenter. Den "lilla skillnaden" som detta trick gör ger stor nog utdelning i dessa diagram för att potentiellt hamna bättre till än konkurrenter. Således tjänar fuskande företag på detta genom att deras kort ser bättre ut ur låda än de egentligen är räknat mot sina konkurrenter. Att skicka kort till recension som inte är i samma skick eller har samma inställning som det kort som kunden får när de köper är således både etiskt/moraliskt tveksamt och på gränsen till bedrägeri.

Hade Asus eller MSI haft mer ärligt uppsåt så hade de inte förolämpat recensenternas intelligens genom att påstå att de skickar custom bios för att underlätta för dem. Istället hade de då skickat korten i det skick konsumenten får det med samma firmware och sedan lagt till en reviewers guide med instruktioner om vilka funktioner som finns i medföljande programvara. Detta går inte att försvara.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem

Hoppas ASUS fanaticismen här i SweC lugnar ner sig en smula. Finns andra - mer ärliga - aktörer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Jag ser verkligen inte problemet i det hela och tycker det blåst helt bortom proportion. Om inte jag missuppfattat detta så laddar man väl bara hem tillverkarens program (eller installerar det som kommer med på skiva) och väljer en inställning för att få det som är förvalt på testexemplaren? Lever vi verkligen i en värld där man ignorerar att läsa allt vad manualer och rekommendationer på ens produkt heter?

Problemet är väl att Asus och MSI genom att föra recensenter bakom ljuset försökt framställa sina produkter som (en gnutta) bättre än vad de egentligen är sett till den produkt som den genomsnittlige kunden får.
Tror inte ens sekund på att det handlar om att man försöker underlätta för recensenters och om det nu skulle vara så varför behandlar man kunderna annorlunda? Det finns trots allt betydligt fler grafikkorts köpare än grafikkortsrecensenter.

Nej det handlar givetvis om att få kunder att välja just deras produkt över konkurrenternas och att nån extra fps till Asus och MSI's fördel mycket väl kan vara det som fäller avgörandet när vi står och väljer mellan två i övrigt likvärdiga produkter.

Visst slutkunden kan givetvis själv ladda ner programvaran och slå på spelläget men varför skall de behöva göra det? Vore det inte schysstare att man istället levererade korten i samma utförande som till de som testar och låta kunden slå på det långsammare "tysta" läget om de vill ha det?

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Menar du semipassiv fläkt så den inte snurrar under 60 grader? För det har även EVGA.

Nej, Twin Frozr är väldigt tyst.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem

Volkswagen kanske har gett sig in i gpu branschen

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimmp:

Volkswagen kanske har gett sig in i gpu branschen

Och ica.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Hjälpsam

@Storage Jar: Och Charles Montgomery Burns.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

1070 x 2st vs 1st 1080

Skrivet av Nyhet:

Kritikerstormen mot Asus och MSI får en fortsättning när EVGA släpper landningssidan "What You See Is What You Get", där de talar om ärlig praxis vid utskick av testexemplar till media.

Läs hela artikeln här

Hej! jag är riktigt nyfiken på hur två stycken 1070 står sig i jämförelse med en 1080. Är det något test som vore relevant som ni skulle vara intresserade av att utföra?.... om det inte redan gjorts och jag missat det.

Vänligaste hälsningar
Hebbeman

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Msi har jag svårt för pga många dåliga köp från dem. Kan varit otur/klumpighet men jag undviker dem tills vidare.

Asus tycker jag bra om trots denna skandal. Jag är inget fan. Men jag har haft väldigt flyt med deras saker, och de har upplevts som gedigna och prisvärda.

Tråkigt att de kör sådana här pajasfasoner för något ynka procents extra prestanda i testet.

Evga är jag nollställd emot. Har haft problem med deras produkter och SLI men lyckades lösa det. Och nu funkar korten fint.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Jag vart tvungen och titta ASIC efter jag läste tidigare poster på mitt sketna ASUS AMD 280 STRIX 54.1%

ASUS står inte högt på min lista då deras kassa underhåll på uppdateringar på sina produkter spc moderkort.

EVGA står högst sedan en tid tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Problemet är väl att Asus och MSI genom att föra recensenter bakom ljuset försökt framställa sina produkter som (en gnutta) bättre än vad de egentligen är sett till den produkt som den genomsnittlige kunden får.
Tror inte ens sekund på att det handlar om att man försöker underlätta för recensenters och om det nu skulle vara så varför behandlar man kunderna annorlunda? Det finns trots allt betydligt fler grafikkorts köpare än grafikkortsrecensenter.

Nej det handlar givetvis om att få kunder att välja just deras produkt över konkurrenternas och att nån extra fps till Asus och MSI's fördel mycket väl kan vara det som fäller avgörandet när vi står och väljer mellan två i övrigt likvärdiga produkter.

Visst slutkunden kan givetvis själv ladda ner programvaran och slå på spelläget men varför skall de behöva göra det? Vore det inte schysstare att man istället levererade korten i samma utförande som till de som testar och låta kunden slå på det långsammare "tysta" läget om de vill ha det?

Men kortet är så bra, de förfalskar inga siffror och de skickar inte kort som har extra höga frekvenser som normala användare inte kan få. Kan man punga ut 7-8000:- på ett kort, byta ut det gamla och installera drivrutiner så kan man nog installera rekommenderad mjukvara och kolla lite i inställningarna efter de utlovade frekvenserna också. Om man nu inte är så teknisk och man låter Inet eller liknande sätta ihop datorn så borde man ju i alla fall kunna kolla upp den rekommenderade mjukvaran på sin hårdvara.

Skrivet av havoc:

Problemet är väl att Asus och MSI genom att föra recensenter bakom ljuset försökt framställa sina produkter som (en gnutta) bättre än vad de egentligen är sett till den produkt som den genomsnittlige kunden får.
Tror inte ens sekund på att det handlar om att man försöker underlätta för recensenters och om det nu skulle vara så varför behandlar man kunderna annorlunda? Det finns trots allt betydligt fler grafikkorts köpare än grafikkortsrecensenter.

Nej det handlar givetvis om att få kunder att välja just deras produkt över konkurrenternas och att nån extra fps till Asus och MSI's fördel mycket väl kan vara det som fäller avgörandet när vi står och väljer mellan två i övrigt likvärdiga produkter.

Visst slutkunden kan givetvis själv ladda ner programvaran och slå på spelläget men varför skall de behöva göra det? Vore det inte schysstare att man istället levererade korten i samma utförande som till de som testar och låta kunden slå på det långsammare "tysta" läget om de vill ha det?

Om det stämmer som jag läste av någon att Nvidia inte tillåter att OC-läget är på för konsumenter, så förstår jag definitivt att de vill lyfta fram det bästa ur sitt kort, precis som de lovat i specifikationerna. Om de börjar skicka ut kort till recensenter som har högre klock i samma läge som i konsumentvarianten, då är det fusk.

Sedan tycker jag recensenter ska testa bägge lägena och säga att man (kan) få ändra det via tillhörande mjukvara. Att vara recensera Gaming-läget är också att visa sämre prestanda än kortet faktiskt utlovar.

Permalänk
Medlem

Varför "hyllar" man bara EVGA när Gigabyte inte fuskat heller?

Permalänk

Om Msi och Asus inte blivit påkomna, hade då EVGA varit lika ärliga i alla fall? Hmmm.

Kanske de passar på nu och är ärliga och folk köper kort av dom, så de får in ännu mer pengar.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

ja pyttsan! oj va rolig du var nu va..

Lite kränkt, eller gillar du bara att bli mjölkad?

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Avstängd

Förstår inte varför folk orka klaga, om de nu är så att korten är högre klockade så kommer dem ju också att prestera sämre på värme på alla test?

Och de är ju faktiskt det hela de här grejen handlar om, de är ju exakt samma kort i grunden fast olika kylare och lite varierande portar och minne.

Personligen kollar jag på vad för temperatur kylaren ger och hur tyst den är, själva klockan ställer man ju in själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Förstår inte varför folk orka klaga, om de nu är så att korten är högre klockade så kommer dem ju också att prestera sämre på värme på alla test?

Och de är ju faktiskt det hela de här grejen handlar om, de är ju exakt samma kort i grunden fast olika kylare och lite varierande portar och minne.

Personligen kollar jag på vad temperatur kylaren ger och hur tyst den är, själva klockan ställer man ju in själv.

Detta inlägget va det enda vettiga i hela tråden.

Som mannen här ovan säger. Både Msi och Asus är svalare än EVGA(även ifall det borde vara varmare pga högre klockor). När det gäller ljudnivå så är msi tystare än EVGA.
Asus har svalare temperatur än båda, men även också mer högljutt.

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Förstår inte varför folk orka klaga, om de nu är så att korten är högre klockade så kommer dem ju också att prestera sämre på värme på alla test?

Och de är ju faktiskt det hela de här grejen handlar om, de är ju exakt samma kort i grunden fast olika kylare och lite varierande portar och minne.

Personligen kollar jag på vad temperatur kylaren ger och hur tyst den är, själva klockan ställer man ju in själv.

Mätning av temperatur och effekt är mer komplex att utföra än normal benchmarkning, testmiljön påverkar och resultatet kommer också skilja mellan olika grafikkort (individer). Vad gäller temperatur så är det också något som givetvis skiljer mellan olika fabrikat eftersom de använder olika lösningar för att kyla grafikkorten.

Det finns alltså en inbyggd osäkerhet i testresultatet som inte kan sägas finnas vad gäller benchmarkresultat från program och det är givetvis det Asus och MSI räknat med, dvs att den normala recensenten inte kommer upptäcka att frekvenserna är en aning uppskruvade och att det snedvrider resultaten till Asus och MSI's fördel.
Visst, uppmärksamma recensenter har givetvis redan upptäckt detta och kompenserat men hade förfarandet varit brett känt hade det inte blivit en så pass stor nyhet som det blivit.

Tror du tillhör en minoritet, de allra flesta användarna installerar nog drivrutinerna och nöjer sig med det. Det brukar vara så när vi människor är inblandande, minsta motståndets lag:)

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fc-inter:

Detta inlägget va det enda vettiga i hela tråden.

Som mannen här ovan säger. Både Msi och Asus är svalare än EVGA(även ifall det borde vara varmare pga högre klockor). När det gäller ljudnivå så är msi tystare än EVGA.
Asus har svalare temperatur än båda, men även också mer högljutt.

Får tyvärr "hålla med", EVGA har sparat in på kylaren dom använder till denna generationen. Jag gillar EVGA, men på mitt GTX 960 så har jag samma kylare som på 1080'n (förmodar jag, visuellt likadant) - då borde det väl vara något bättre på ett high-end kort som 1080?

Permalänk
Medlem

EVGA, what you see is what you get, dålig strömförsörjning, spoltjut och dålig kylning.

Bra "budgetkort" för de som inte vill överklocka. Men i den prisklassen borde allt på kortet vara "High End", enligt mig...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

När företag kan bli hyllade för att säga att de gör något som borde vara självklart för alla företag...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Modigt och progressivt av EVGA att plötsligt gå ut med detta när ett par andra tillverkare gjort bort sig något genom att tafsa på sina BIOS till testexemplar.
/golfapplåd

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Hejsan ClintBeastwood,

Skrivet av ClintBeastwood:

Stämmer inte det där med låg asic = bättre på vatten, hög asic = bättre på luft?

Man kan säga så
En GPU med låg ASIC kvalitet kommer att behöva mer ström för att klockas upp.
Mer ström betyder större värmeutveckling.
Dvs man bör vattenkyla en GPU med låg ASIC kvalitet, då luftkylning kanske inte kommer att räcka till.

Gränsvärdet som jag förstått verkar vara 70%.
Dvs en GPU du ämnar överklocka och luftkyla bör ha en ASIC kvalitet på 70% eller mer.
Min GPU har 63,5% och sitter i ett kort som är redan är överklockat (7970 i 1100 MHz) och ämnat att överklockas ännu mer.
Gissa hur bra det går...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

EVGA är som alltid exemplariska. (y)
Iofs lite smålågt att utnyttja mediauppståndelsen kring MSI och ASUS för att profilera sig. Men det får man unna dem.

EVGA är inte direkt något oskyldigt företag: http://www.guru3d.com/news-story/evga-steals-the-rivatuner-rt...

Förhoppningsvis har de ju lärt sig något nu.

Permalänk
Medlem

Har själv i år köpt moderkort ifrån Asus och grafikkort ifrån MSI. Även om produkterna är bra så känner jag mig lite lurad av dessa företags ageranden.

Hoppas att andra tillverkare sällar sig till EVGA och deras praxis här. Någon som vet tex hur Gigigabyte beter sig här? Riggar de också speciella testexemplar och testkonfigurationer?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/