Acer Aspire Intel i5 vs Acer Aspire AMD A10 för under 5000:-

Permalänk
Medlem

Acer Aspire Intel i5 vs Acer Aspire AMD A10 för under 5000:-

Hej.

Det står mellan denna:
i5

& denna:
A10

Vilken bör jag välja och varför? Jag är helt lost i djungeln av bärbara datorer :).

Tänkte eventuellt köpa 16GB i RAM (så snabba som möjligt) och ser inte 6GB vs 8GB där som en "issue".

Tack på förhand.

Permalänk

Amd laptopen har lite starkare grafikdel. så spelar det någon som helst roll för dig så kommer AMDn ut lite bättre

Ang cpu så ligger dom "relativt" lika. beroende på applikation då.

I5an går dock ut som det starkare kortet pga där är endast 2 kärnor som presterar i en del fall bättre.

Så det är helt klart vad du har som prio. i5an är lite strömsnålare vad jag kunnat hitta!

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Amd laptopen har lite starkare grafikdel. så spelar det någon som helst roll för dig så kommer AMDn ut lite bättre

Ang cpu så ligger dom "relativt" lika. beroende på applikation då.

I5an går dock ut som det starkare kortet pga där är endast 2 kärnor som presterar i en del fall bättre.

Så det är helt klart vad du har som prio. i5an är lite strömsnålare vad jag kunnat hitta!

Ok.

Jag har eventuellt tänkt att använda datorn till annat än bara surfa och kolla film som t ex. "AutoCad"-relaterade program samt Adobe Photoshop och där bör ju AMD ha fördel då med "grafiken" samt att jag uppgraderar till 16GB internminne?

Tänker jag rätt?

Någon annan som har några andra för och nackdelar att väga in? Kanske någon som har ett bättre förslag på laptop under 5K?

/MVH

Permalänk
Skrivet av lasson:

Ok.

Jag har eventuellt tänkt att använda datorn till annat än bara surfa och kolla film som t ex. "AutoCad"-relaterade program samt Adobe Photoshop och där bör ju AMD ha fördel då med "grafiken" samt att jag uppgraderar till 16GB internminne?

Tänker jag rätt?

Någon annan som har några andra för och nackdelar att väga in? Kanske någon som har ett bättre förslag på laptop under 5K?

/MVH

Jag har ingen aning om hur AMDn står sig i CAD och PS. Går det bara på CPUn så är Inteln vassare, men går det att nyttja Open CL så är det nog väldigt lika mellan dom två.

Inteln har ju som sagt lite vassare cpu medan AMDn har lite vassare grafikkort.

Skulle det nu vara så att AutoCAD eller vad du nu använder både CPU och GPU så är det rätt jämnt.

Däremot så är det värt att tänka på att det kan vara lite kinxigt om du har två GPUer(som i intel datorn har) då vissa cad mjukvaror anävnder intels inbyggda istället då Optimus strular(det är rätt känt)

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasson:

Ok.

Tänker jag rätt?

/MVH

Det jag hade som "problem" med min förra dator, som körde AMD CPU, var att den var mycket varmare, än en Intel CPU, t.ex. så låg den på 60 grader redan efter boot, vilket min nuvarande dator, med Intel CPU, inte gör, utan ligger runt 30-40 grader. Sedan gick min gamla mycket varmare oavsett vad jag gjorde. T.ex. YouTube, o den var uppe i 70-80 grader, o nej, jag rensade fläkten o det hjälpte inte mycket. Men om det har ändrats nu (datorn tillverkningsår var 2010) så har jag inget mer o tillföra i diskussionen, ville bara ta upp värme, som kan vara ett problem på en hel del bärbara datorer

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasson:

Hej.

Det står mellan denna:
i5

& denna:
A10

Vilken bör jag välja och varför? Jag är helt lost i djungeln av bärbara datorer :).

Tänkte eventuellt köpa 16GB i RAM (så snabba som möjligt) och ser inte 6GB vs 8GB där som en "issue".

Tack på förhand.

Nu dyker det upp ytterligare en spelare i leken:

En till AMD A10

Tror ni den är bättre en den andra AMdn?

Som jag skrivit tidigare så tänker jag uppgradera till 16GB RAM oavsett.

/MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasson:

Nu dyker det upp ytterligare en spelare i leken:

En till AMD A10

Tror ni den är bättre en den andra AMdn?

Som jag skrivit tidigare så tänker jag uppgradera till 16GB RAM oavsett.

/MVH

Vad jag själv kan läsa mig till är att A10-8700P är en en nyare generations GPU mot 7300, och den enda fördelen 7300 har mot 8700 är att basfrekvensen är lite högre (men kanske inte ens är en fördel för att "operating freqency ligger på 3,2Ghz på båda).

Den nyare av dessa hade även detta som en "framtidssäkring":

"The A10-8700P includes AVX2 instructions, that were introduced in modern microprocessors not too far ago. While these extensions are not extensively used by applications yet, their support should improve in future apps.
The microprocessor supports faster memory with 2133 MHz data rate, as such, it has 33% higher memory bandwidth, which helps to alleviate memory bottlenecks and increase performance in memory bound programs. Performance improvement in applications, that are not memory-bound, will be lower.
Power consumption of the processor is better."

Känns ju spontant som den sistnämnda från Inet är det bättre alternativet?

I så fall med dessa minnen 2133MHz om de är kompatibla???

Tacksam för reflektioner.

/MVH

Missade att addera länken för de RAM-minnen jag hade tänkt.
Permalänk
Medlem

Det vart en sådan här:

Acer Aspire E5-552G

Sen köper jag 16GB i minne (snabbast möjliga) samt en SSD 400+GB i nästa steg om jag tycker den är för slö...

Tack för de reflektioner jag fick.

/MVH