En tredjedel av Valves anställda arbetar med virtuell verklighet

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

En tredjedel av Valves anställda arbetar med virtuell verklighet

Valves VR-avdelning utgör nu en tredjedel av företagets anställda. De sägs bland annat arbeta med att utveckla ny mjukvara samt nästa generations VR-hårdvara.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Nov 2005

Valve.. Tre(djedel)..?

Hmm.

Corsair Obsidian 650D / Silverstone Strider 1200w / Intel 2600K / Corsair H100 / ASUS Sabertooth Z77 / Corsair Vengeance 1866mhz 16GB / 2x Intel 520 240GB Raid0 / 5x WD 3TB / 2x Seagate 4TB / 2x GTX 680 4GB SLI / Philips BDM4065UC
Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av Electrix:

Valve.. Tre(djedel)..?

Hmm.

Half-Life 3 confirmed!

Intel i7 6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | Palit Geforce GTX 1080 GameRock | 16GB DDR4 | Fractal Design Define R5 | EVGA Supernova G2 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Man har alltså hittat 100 pers som kan jobba med att utveckla VR, men inte en enda person som kan jobba med kundtjänst. Eller så har man inte försökt.

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004

Underbart! Då kanske VR-headseten får sitt första ordentliga och riktiga spel om ett par år så det är lönt att skaffa ett sådant.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2004

Å... kej..?

Fixa ordentligt stöd för SteamOS med ordentliga drivrutiner för bättre prestanda än Windows, elda på med Vulkan och muta över fler spel, samt konstruera en custom Steam machine med Zen och Polaris lite större än en Mac mini istället.

VR är ett dyrt tillbehör och därmed väldigt liten nisch som knappast kommer rädda Valve från Microsofts klor med Universal Windows Platform/Xbox.

förtydligande; menar just SteamOS

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Bakgrund:

Man har alltså hittat 100 pers som kan jobba med att utveckla VR, men inte en enda person som kan jobba med kundtjänst. Eller så har man inte försökt.

Kundtjänst kostar pengar, förmodligen mer lönsamt att chansa på att VR blir något innan intresset eventuellt dör.

Inte som att Valve bryr sig om de kunder som är missnöjd med supporten, med oligopol saknas någon riktig konkurrens och kunderna tvingas ändå fortsätta betala.

Jag hade gärna sett att Valve blir seriös på detta område någon gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Main: Corsair 350D, Ryzen 1700, 32GB RAM, 4,5TB SSD+HDD, GTX 1070 Phoenix GS, XB271HU, U2713HM, HP ZR24w
Spel: R5 Blackout, 6700K, 32GB RAM, 2TB SSD, 1080 Ti Phoenix GS, X34A + Oculus Rift
"HTPC": Ncase M1, 2700K, 16GB RAM, 0,75TB SSD lagring, GTX 1070 Mini, TV
Lenovo 700-15ISK: 6300HQ, 16GB RAM, 2,25TB lagring, 950m 4GB
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Apr 2005

Hoppas bara inte att spelutvecklare glömmer bort oss som inte planerar att skaffa VR på ett väldigt bra tag åtminstone som hellre spelar med traditionella mus + keyboard.

Intel® Core i5-4670K @ 4.4GHz | ASRock Z87 Extreme 6 | G.Skill Sniper 2x8GB @ DDR3-1866 CL9 | Samsung 840 Pro 128GB + Evo 850 500GB | Gigabyte GTX 970 G1 (överklockat) | SuperFlower Titanium 1000W | BenQ ZOWIE XL2540 240Hz | Phanteks PH-TC14PE | M-Audio Q40 hörlurar | Logitech MX-518 | Razer Mantis Speed | Windows 10 x64 Professional

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av RPGWiZaRD:

Hoppas bara inte att spelutvecklare glömmer bort oss som inte planerar att skaffa VR på ett väldigt bra tag åtminstone som hellre spelar med traditionella mus + keyboard.

Det är nog ingen risk sålänge både Valve och Oculus täljer guld ur det hela. Men om kreti och pleti så småningom har råd och tycker det är coolt så kan vi börja oroa oss.

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Förslöv Metropolen
Registrerad
Jan 2005

"bara en fluga"

Internet var bara en fluga...

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jun 2016

Kanske borde de göra en (fungerande) streaming klient till Gear VR. De som finns laggar som tokiga och det borde kunna ordnas av folk som är duktiga på området.

Många som diskuterar VR glömmer bort att Gear VR redan har 1 miljon+ användare, långt fler än Rift och Vive i dagsläget.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av Bakgrund:

Man har alltså hittat 100 pers som kan jobba med att utveckla VR, men inte en enda person som kan jobba med kundtjänst. Eller så har man inte försökt.

Man har ju hört om dom som fått ett svar ett år efter dom skickat ett meddelande till Valve. En vän till mig fick VAC-ban för många år sedan i ett spel, han hade dock inte fuskat. I år så hävdes VAC-banen. Lite konstigt då en VAC-ban ska vara permanent oavsett?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

För att förtydliga så är det OpenVR som är Valves öppna del för VR. Källkod finns.
https://github.com/ValveSoftware/openvr/wiki/API-Documentatio...

SteamVR är Valves egna integration mot Steamplattformen, som de förstås gjort enkelt att använda via OpenVR.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
::1
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av GilbertG:

Å... kej..?

Fixa ordentligt stöd för Linux för Steam med ordentliga drivrutiner för bättre prestanda än Windows, elda på med Vulkan...

Fast just detta ligger mer hos AMD och NVIDIA än hos Valve.

Der är lite som hönan och ägget. Drivrutiner för linux prioriteras inte eftersom det inte finns någon kundbas at tala om. Användarna byter inte til linux eftersom drivrutinerna är skit.

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Mobil: NVIDIA Shield, Nexus 5x

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jul 2014
Skrivet av Lasse Laserman:

Fast just detta ligger mer hos AMD och NVIDIA än hos Valve.

Der är lite som hönan och ägget. Drivrutiner för linux prioriteras inte eftersom det inte finns någon kundbas at tala om. Användarna byter inte til linux eftersom drivrutinerna är skit.

Nvidias grafikkort verkar ju fungera bra på Linux redan.
AMD däremot...

Dessutom finns det betydligt färre spel till Linux.

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~/Karlstad
Registrerad
Dec 2005

Så resterande 2/3-delar borde ju då jobba med HL3, vad annars?

Bara gammalt skräp...

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av Lasse Laserman:

Fast just detta ligger mer hos AMD och NVIDIA än hos Valve.

Der är lite som hönan och ägget. Drivrutiner för linux prioriteras inte eftersom det inte finns någon kundbas at tala om. Användarna byter inte til linux eftersom drivrutinerna är skit.

Som plattformsägare måste Valve göra allt i sin makt för att göra sin plattform attraktiv att utveckla för. I en halvstängd lösning som ju Steam ändå är är det upp till Valve att se till att drivrutiner och API:er är top notch samt förmå utvecklare att porta spel och även utveckla främst för sin plattform eller något (tids)exklusivt.

Jag syftar mest på SteamOS, vilket jag lagt till nu. Spel på Linux är ju i praktiken synonymt med SteamOS numer.

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av cavange:

Kanske borde de göra en (fungerande) streaming klient till Gear VR. De som finns laggar som tokiga och det borde kunna ordnas av folk som är duktiga på området.

Många som diskuterar VR glömmer bort att Gear VR redan har 1 miljon+ användare, långt fler än Rift och Vive i dagsläget.

Mm... det vore riktigt bra!

Kanske Oculus kommer med den funktionen istället då dom har butiken både på PC och Gear:en..

(Jobbigt bara att S6:an endast kan fungera c:a 10 minuter då den snabbt blir överhettad när man har wifi-överföring av strömmande media)

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Jan 2002

VR behöver en stortitel snart! Nu finns det mestadels (enbart?) varianter av Wii sports...jag litar på hösten!

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Dec 2001

Förstår inte riktigt flugan med VR. Det är inte ens riktig "VR"
Neh, det dör nog ut om ett år eller två, kanske att det används inom militären.

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra götaland
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av ArcticFire:

Nvidias grafikkort verkar ju fungera bra på Linux redan.
AMD däremot...

Enligt mig är det en tävling mellan pest och kolera. Nvidia som minimalt hjälper OSS drivrutiner (till och med indirekt saboterar) medans AMD har horribel prestanda men är väldigt aktiva med OSS. Har för mig att även konfigurationsmässigt så var AMD överlägset, men man är fortfarande fast med skit prestanda oavsett.

Förhoppningsvis så löses ju detta utav Vulkan till stor del då man flyttar GPU optimeringarna till spelutvecklarna istället för drivrutinerna. Alltså lär skillnaden mellan Windows och Linux krympa rejält. Visserligen behövs Vulkan drivrutinerna optimeras en del, men det är betydligt mycket lättare än tidigare när dem få Linux drivrutinsutvecklarna har behövt optimera per spel basis.

Kan låta oavsiktligt aggressiv.
Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av ArcticFire:

Nvidias grafikkort verkar ju fungera bra på Linux redan.
AMD däremot...

Dessutom finns det betydligt färre spel till Linux.

Fungerar så bra att Linus Torvalds sa "and Nvidia has been the single worst company we have ever dealt with" följt av "Nvidia, fuck you" inklusive fingergest för något år sedan. Nvidia överskattas rejält.

Jag låter Torvalds föra sin egna talan, han är trots allt bra på det:

Bägge företag har mycket att arbeta på. Men så länge Linux för desktop är en försvinnande liten marknad så lär inte speciellt mycket hända tyvärr.

Skrivet av GilbertG:

Som plattformsägare måste Valve göra allt i sin makt för att göra sin plattform attraktiv att utveckla för. I en halvstängd lösning som ju Steam ändå är är det upp till Valve att se till att drivrutiner och API:er är top notch samt förmå utvecklare att porta spel och även utveckla främst för sin plattform eller något (tids)exklusivt.

Jag syftar mest på SteamOS, vilket jag lagt till nu. Spel på Linux är ju i praktiken synonymt med SteamOS numer.

Instämmer, vill Valve verkligen göra en seriös plattform av Linux-satsningen så får de gott finansiera det som behövs för att göra den konkurrenskraftig. I detta fall att få bättre drivrutiner från bägge företag. Det företag som tjänar mest är Valve och som plattformsägare (av främst Steam) så är det deras ansvar.

Main: Corsair 350D, Ryzen 1700, 32GB RAM, 4,5TB SSD+HDD, GTX 1070 Phoenix GS, XB271HU, U2713HM, HP ZR24w
Spel: R5 Blackout, 6700K, 32GB RAM, 2TB SSD, 1080 Ti Phoenix GS, X34A + Oculus Rift
"HTPC": Ncase M1, 2700K, 16GB RAM, 0,75TB SSD lagring, GTX 1070 Mini, TV
Lenovo 700-15ISK: 6300HQ, 16GB RAM, 2,25TB lagring, 950m 4GB
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jul 2014
Skrivet av anders190:

Fungerar så bra att Linus Torvalds sa "and Nvidia has been the single worst company we have ever dealt with" följt av "Nvidia, fuck you" inklusive fingergest för något år sedan. Nvidia överskattas rejält.

Jag låter Torvalds föra sin egna talan, han är trots allt bra på det:

https://www.youtube.com/watch?v=iYWzMvlj2RQ

Bägge företag har mycket att arbeta på. Men så länge Linux för desktop är en försvinnande liten marknad så lär inte speciellt mycket hända tyvärr.

Kanske det var för att de vägrar stöda OpenSource-drivrutiner? Videon var dessutom 4 år gammal.

Det jag menade var att Nvidia faktiskt presterar på Linux. AMD gör det inte.
Phoronix kanske inte är den bästa sidan, men 750 Ti vann mot Fury X. Gamla, billiga AMD-kort vann och mot nya, dyra AMD-kort.
Har en kompis som endast använder Linux och han ser Nvidia som det enda valet på grund av det.

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av ArcticFire:

Kanske det var för att de vägrar stöda OpenSource-drivrutiner? Videon var dessutom 4 år gammal.

Det jag menade var att Nvidia faktiskt presterar på Linux. AMD gör det inte.
Phoronix kanske inte är den bästa sidan, men 750 Ti vann mot Fury X. Gamla, billiga AMD-kort vann och mot nya, dyra AMD-kort.
Har en kompis som endast använder Linux och han ser Nvidia som det enda valet på grund av det.

Videons ålder har nog ingen större betydelse, lär inte ha hänt något sedan dess.

Varför skulle AMD bry sig om spel i Linux när marknaden knappt existerar? Nu arbetas det på nya drivrutiner, hur det går med dessa har jag personligen ingen koll på då jag inte använder något Linux-baserat operativsystem i dagsläget. Självklart bör man stödja open source om man är verksam inom Linux, finns ingen anledning att låta bli speciellt med tanke på hur Linux och de distros som använder denna kernel också är byggt.

Main: Corsair 350D, Ryzen 1700, 32GB RAM, 4,5TB SSD+HDD, GTX 1070 Phoenix GS, XB271HU, U2713HM, HP ZR24w
Spel: R5 Blackout, 6700K, 32GB RAM, 2TB SSD, 1080 Ti Phoenix GS, X34A + Oculus Rift
"HTPC": Ncase M1, 2700K, 16GB RAM, 0,75TB SSD lagring, GTX 1070 Mini, TV
Lenovo 700-15ISK: 6300HQ, 16GB RAM, 2,25TB lagring, 950m 4GB
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jul 2014
Skrivet av anders190:

Videons ålder har nog ingen större betydelse, lär inte ha hänt något sedan dess.

Varför skulle AMD bry sig om spel i Linux när marknaden knappt existerar? Nu arbetas det på nya drivrutiner, hur det går med dessa har jag personligen ingen koll på då jag inte använder något Linux-baserat operativsystem i dagsläget. Självklart bör man stödja open source om man är verksam inom Linux, finns ingen anledning att låta bli speciellt med tanke på hur Linux och de distros som använder denna kernel också är byggt.

Linus "Nvidia, fuck you!" handlade om att de inte stöder Optimus på Linux. Vilket ju ställer till problem för bärbara. Stationära däremot har inte Optimus.
Optimus stöds fortfarande inte, men man kan inte anta att ingenting har hänt på 4 år.

Kanske för att utöka marknaden? Konkurrera med Nvidia t.ex. Inte för att Steam Machines verkar bli något, men Nvidia hade ju monopol där.
AMD verkar ju bry sig Open Source, så att bli bra och populärt på Linux kan ju ge en PR-boost.

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av ArcticFire:

Linus "Nvidia, fuck you!" handlade om att de inte stöder Optimus på Linux. Vilket ju ställer till problem för bärbara. Stationära däremot har inte Optimus.
Optimus stöds fortfarande inte, men man kan inte anta att ingenting har hänt på 4 år.

Kanske för att utöka marknaden? Konkurrera med Nvidia t.ex. Inte för att Steam Machines verkar bli något, men Nvidia hade ju monopol där.
AMD verkar ju bry sig Open Source, så att bli bra och populärt på Linux kan ju ge en PR-boost.

Ja, det handlade dels om Optimus men också Nvidia som helhet, det är inget lätt företag att ha att göra med. Kommentaren om företag gällde som jag tolkade hela företaget och hur de är att göra med, speciellt för Torvalds sort, OSS-folket.
Samtidigt så kan jag nog tänka mig att modemtillverkarna på sent 90-tal/tidigt 00-tal borde vara värre. Och WLAN-tillverkarna senare. Hårdvara och firmwares hårdkodade för Windows.... ugh.

Linux-marknaden för desktop är snudd på irrelevant fortfarande. Inte AMDs eller Nvidias jobb att få denna att växa utan OS-utvecklare samt företag och tjänster som är eller vill vara verksamma här. Om Linux på desktop någonsin får någon marknadsandel att tala om lär mycket hända fort. Vilket såklart är något jag hoppas på med. Alternativ till Windows vore tacksamt, man kan ju inte säga att OS X är lika lockande som den en gång varit. Dock har de betydligt bättre mjukvarustöd och, förstås, marknadsandelar som gör att de är värda att lägga ner tid på.

En marknad som säljer 0 datorer är fortfarande en icke lönsam marknad. Valves intresse för Steam Machines verkar snudd på vara dött nu men SteamOS ser klart mer lovande ut. Även om det är långt kvar även där förstås.

Förhoppningsvis ger Vulkan-API't en rejäl knuff i rätt riktning.

Main: Corsair 350D, Ryzen 1700, 32GB RAM, 4,5TB SSD+HDD, GTX 1070 Phoenix GS, XB271HU, U2713HM, HP ZR24w
Spel: R5 Blackout, 6700K, 32GB RAM, 2TB SSD, 1080 Ti Phoenix GS, X34A + Oculus Rift
"HTPC": Ncase M1, 2700K, 16GB RAM, 0,75TB SSD lagring, GTX 1070 Mini, TV
Lenovo 700-15ISK: 6300HQ, 16GB RAM, 2,25TB lagring, 950m 4GB
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av Selo:

Förstår inte riktigt flugan med VR. Det är inte ens riktig "VR"
Neh, det dör nog ut om ett år eller två, kanske att det används inom militären.

Wow det här blev djupt! Om det inte är riktig VR, då måste det ju vara virtuell VR. Virtuell VR är ju riktiga verkligheten. Ja, verkligheten dör nog ut snart, möjligen används den inom militären. Du är ett geni!

6700K, Z170Pro, 980Ti SLI, 830, AX850, XB270HU, Vive

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2015

@Selo: Det har använts i militären i årtionden

MSI 980 TI, i7 6700 3,4 GHz, 16 GB RAM
1440p 60Hz, HTC Vive 90Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av Selo:

Förstår inte riktigt flugan med VR. Det är inte ens riktig "VR"
Neh, det dör nog ut om ett år eller två, kanske att det används inom militären.

Troll detected.

[ASUS Z87-DELUXE, Socket-1150] [Intel Core i7-4770K]
[ASUS GTX 1080 STRIX DC3 OC] [Corsair Vengeance Pro DDR3 2400MHz 16GB]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
The space-time continuum
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av GilbertG:

Fixa ordentligt stöd för SteamOS med ordentliga drivrutiner för bättre prestanda än Windows, elda på med Vulkan och muta över fler spel, samt konstruera en custom Steam machine med Zen och Polaris lite större än en Mac mini istället.

Håller med helt.

Skrivet av GilbertG:

VR är ett dyrt tillbehör och därmed väldigt liten nisch som knappast kommer rädda Valve från Microsofts klor med Universal Windows Platform/Xbox.

Tror den risken är obefintlig. Det är ju urmärkt att Valve har konkurrenter i form av Origin, GOG och Windows Store (även om Games for Windows var extremt svag och kort satsning), men totalt sätt så domninerar ju Valve spelmarknaden extemt stort.

Tycker det är kanon att de får konkurrens ifrån andra aktörer. Gabe och Valve har suttit extremt längre på tronen nästan helt själva (först nu med lite konkurrens de så smått verkar bry sig lite om sina kunder igen).

MacOS: MacBook Pro 15" [16/256GB], W10 Pro: Surface Pro 2 [8/512GB], iOS: iPad New/3 [32GB], iPad Mini Retina/2 [128GB], iPhone 8 [64GB], W10M: hp X3 Elite
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand