AMD:s styrkrets "Promontory" för Zen uppges ha designproblem

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

AMD:s styrkrets "Promontory" för Zen uppges ha designproblem

Ett designproblem i AMD:s styrkrets "Promontory" gör att hastigheterna över USB 3.1 begränsas, något som gör att moderkortstillverkare kan tvingas ta till kostsamma lösningar.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2010

Är det samma fel som intel hade på sina vid lanseringen av sandy bridge? Vill minnas att det var något liknande

Dator: Clevo p370em 680m sli Dell xps m1730 8800gtx (såld) Alienware m17x r2 5870m (såld) Msi gx660r 5870m (såld), Alienware M18x R2 7970m cf (såld)
Konsoll: Ps3 ca 100 spel på hårddisken. Ca 60 spel på skiva. 15 platinum och 1300+ trophies
Ljud:: Reciever: Yamaha RX-V771, Front: Blue Diamond: Rear: Black Ruby Cent: Black Ruby C

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Maj 2013

2-5 dollar, 16-40 kr per moderkort extra när man ändå betalar kanske 1500 är väl inte illa direkt?

Ryzen R5 1600 | 1060 Gaming X

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

Blir väl lite dumt, priser går väl upp för konsumenter i slutändan då antar jag.

Skrivet av LPG:

2-5 dollar, 16-40 kr per moderkort extra när man ändå betalar kanske 1500 är väl inte illa direkt?

Dom tar väl tillfället i akt att tjäna extra kanske, sen köper inte alla moderkort för 1500kr.

Edit: Vilka är det som sagt att prispåslaget blir 2-5 dollar? AMD?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012

Känns tråkigt att dom inte ser det som ett problem och bara kör på men pengarna kanske inte räcker för att backa tillbaks och åtgärda?

Så länge USB prestandan till slutkund är 100%ig utan buggar är det dock ingen dealbreaker för mig även om det kostar 100kr extra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

NEEEJ! man FÅR inte göra såhär!! "Ja vi vet att det är fel på produkten men vi kör på som om det regnar!"... Fy fan vad sur jag blir

Inte för att jag använder USB så mycket men principen av att ha produkter som har kända fel vid leverans gör mig illa till mods. Hoppas de löser det, eller ännu hellre, hoppas det är skitsnack.

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Skövde
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Jonathanknet:

Är det samma fel som intel hade på sina vid lanseringen av sandy bridge? Vill minnas att det var något liknande

Det är korrekt.

Fast det var ett problem med SATA-portarna: http://www.sweclockers.com/artikel/13433-fragor-och-svar-inte...

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3 000 MHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [Samsung HD103SJ 1 TB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: Samsung Galaxy S8 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ålesund
Registrerad
Jun 2002

säg att det är 40 kr ifrån leverantör, sen så moderkortstillverkaren ta ut en % vinst som kanske ligger på 25%, affären som säljer vill ha säg 20% vinst, och slutligen skatt på 25% = ca 75 kr. Det är ganska mycket i procent på de billigare moderkorten!

Trädvy Permalänk
Skribent
Patrik Jonsson
Plats
Dalarna
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av Jonathanknet:

Har för mig att styrkretsen hade för hög spänning på SATA kontrollern (2.0), som drastiskt drog ner livslängden på den.

PC: Intel 2600K 4400 MHz - Maximus V Gene - Corsair 2x4GB - GTX 680 - Intel 730 240GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell U2515H - Mionix Castor - Sennheiser HD558 - Ducky One MX Brown
Telefon: iPhone 6 16GB Whitetail 11.3

- Feedback - Kontakt - Regler -

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2008

Har personligen flera dåliga erfarenheter med just Asmedia när det gäller usb (generellt brukar deras usb-hubbar leverera för lite ström om man råkar ha fler än en usb-manick ansluten), så jag är inte förvånad.

Dåligt, självklart, men påslaget är en struntsumma anser jag.

1800X, 1080 SLI, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av LPG:

Nu kostar som sagt inte alla moderkort 1500kr, det säljs moderkort till konsumenter för runt 800kr, där 140kr av dessa går till maffian i rosenbad. Sedan försvinner en hel del pengar på vägen, butiken, leverans os.v.. Alla märkesdatorer har i sin tur egna moderkort som troligtvis är billigare.
Så 16-40 extra kostnad per moderkort för tillverkaren blir mycket.

Nå om det bara är detta problem så förstår jag varför AMD får köra på, alternativet är inte precis så roligt för dem om det skulle innebär många månaders försening.

Jag själv använder USB olika beroende på dator, usb 3.1 flaskar inte så mycket idag beroende på att det inte finns många snabba externa ssd diskar vars prestanda ökas nämnvärt när man går från usb 3 till usb 3.1.

Presterar Zen grymt och är prisvärt så blir det nog en sådan för mig trots detta.

i7 7700K & Ryzen 1800X. Båda har 64GB ram, 500 GB 960 Evo m.2. Grafikkort är något jag hittade i en container..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Maj 2003

Tråkigt men det kan jag leva med. När jag läste rubriken blev jag dock rädd att det var något mer allvarligt det handlade om

Stationär: FD Define Nano S, AMD R5 1600, Biostar X370GTN, G-Skill Ripjaws V 16GB 3600Mhz @ 2933Mhz CL14, Radeon RX 570, Samsung 850 EVO 1TB, Corsair SF450, Arctic Freezer 33
HTPC: In-Win BP671, AMD Athlon 5350, Asus AM1I-A, Geforce GT 710, 4GB 1600Mhz, Corsair Force LS 60GB, One for all UCR7960 (+ Flirc)
NAS: HP Proliant N54L, 2x WD Red 2TB (Raid 1), WD Green 2TB, FreeNAS 9.10

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002

Asus strikes again!

Trist att det inte åtgärdas men förmodligen för sent att åtgärda nu. Det verkar inte vara något större problem dessutom, SATA-problemet med Sandy Bridge var klart värre.

Problemet lär lösas när chipsetet revideras framöver iallafall. Personligen betalar jag hellre ett par kronor extra och slupper försening då jag väntar på lansering så jag kan uppgradera min dator. Men hade förstås föredragit att tid funnits att korrigera innan lanseringen.

Skickades från m.sweclockers.com

Main: Corsair 350D, Ryzen 1700, 32GB RAM, 4,5TB SSD+HDD, GTX 1070 Phoenix GS, XB271HU, U2713HM, HP ZR24w
Spel: R5 Blackout, 6700K, 32GB RAM, 2TB SSD, 1080 Ti Phoenix GS, X34A + Oculus Rift
"HTPC": Ncase M1, 2700K, 16GB RAM, 0,75TB SSD lagring, GTX 1070 Mini, TV
Lenovo 700-15ISK: 6300HQ, 16GB RAM, 2,25TB lagring, 950m 4GB
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2014

Derp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sölvesborg
Registrerad
Nov 2009

Hejsan LPG,

Skrivet av LPG:

2-5 dollar hos tillverkare. Sedan får du ta "gånger 2 till 3" per "leveratörs-led".
Säg 3 led, så 5*3*3*3 + moms. Nu är du uppe i 170 SEK, inte lika lite....

EDIT: Räknar som en...
Ni förstår principen, det är det viktiga

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2014

Tycker mig ha sett ganska mycket negativa "ryktesnyheter" den senaste tiden, vilket detta är. För någon månad sedan gick det ett rykte om att Polaris inte kunde klocka över 800 mhz, vilket nu verkar vara helt felaktigt.

Läser man hos Digitimes står det följande:

Skrivet av Digitimes:

...ASMedia clarified that this is purely a market rumor and its product's signal, stability and compatibility have all passed certification.

AMD Zen chipset designs have already been finalized and will begin shipments at the end of the third quarter and start mass production in the fourth.

http://www.digitimes.com/news/a20160621PD205.html

Den som har följt AMD på aktiemarknaden bör känna till att företaget har gått upp över 100% på bara några månader (från ~2$ i februari till över 5$ senaste dagarna).

Det är förmodligen många personer som bränt sig genom att spekulera i nedgång i AMD, och de som fortfarande gör det har väldigt mycket att vinna på sådana här negativa nyheter.

AMD Ryzen 3 2200G | Asus PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 16 GB @2400mhz | RX 560 | Samsung SSD 950 PRO 512GB M.2 | Fractal Design Newton R3 1000W | Windows 10 64bit |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av LPG:

På dyra moderkort (1500kr+) gör det inte så mycket och de har ofta tredjepartskretsar i alla fall för extra anslutningar. Däremot slår det ganska hårt mot budgetsegmentet som också är det där AMD traditionellt konkurrerat bäst på. När det kommer till moderkort på 500-700kr gör ett 100kr påslag (till slutkund) ganska mycket och dessa kommer sannolikt köra på med halvfunktionell USB 3.1 istället eller försök att korta ner ledningsbanorna.

Att mäta datorns temperatur vid idle är ungefär lika värdefullt som att mäta frysens temperatur vid avfrostning.

Sitter just nu med en snoröverklockad i5 och ett nytt 1080.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2015
Skrivet av thomas_skane:

På dyra moderkort (1500kr+) gör det inte så mycket och de har ofta tredjepartskretsar i alla fall för extra anslutningar. Däremot slår det ganska hårt mot budgetsegmentet som också är det där AMD traditionellt konkurrerat bäst på. När det kommer till moderkort på 500-700kr gör ett 100kr påslag (till slutkund) ganska mycket och dessa kommer sannolikt köra på med halvfunktionell USB 3.1 istället eller försök att korta ner ledningsbanorna.

Ja, och väldigt få personer i det segmentet lär ens ha eller skaffa några tillbehör som märkbart begränsas av den långsammare USB 3.1-porten ändå.

Frågan är om det behövs ny hastighetsbenämning, t.ex. "USB 3.1 DecentSpeed".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2013

För mig de har kontrakt med en extern leverantör . Om jag inte minns fel är det Realtek de använder eller använder deras IP. Sitter felet i S-B?

Edit: Är USB 3.1 samma som USB-C (orkar inte googla)

Edit1; Verkar inte vara S-B. Hade erratan varit där hade det varit katastrof, faktiskt. Säger aktie innehavare av AMD. Är det PCB med komponenter tar det en vecka handlar det om yields är det uppemot 3 månader om inte mer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002

Låter som en riktig klantig designermiss. Framgår inte riktigt vart den ökade kostnaden ligger, om det är hos tillverkaren. 2-5 dollar per moderkort i tillverkning är svinmycket, man få ändå tänka på att det ska tillverkas hundratusentals moderkort

..:: trickeh2k ::.. http://youtube.com/trickysaer Windows 10 Pro - i7 8700k (delid) @ 5,1Ghz - ASUS Prime Z370-A - 16GB G.Skill Trident Z DDR4 CL14 3000Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 1080Ti FTW3 Hydrocopper - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, 3TB Seagate Barracuda - ASUS Xonar DX - ASUS Strix 7.1 Gaming Headset - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av dahippo:

För mig de har kontrakt med en extern leverantör . Om jag inte minns fel är det Realtek de använder eller använder deras IP. Sitter felet i S-B?

Edit: Är USB 3.1 samma som USB-C (orkar inte googla)

USB-C är en kontakt som USB 3.1 alltid har bortsett från ovanliga undantag. Det finns dock USB-C kontakter där det inte finns USB 3.1, jag vill minnas att någon ny android smartphone har detta.
Så USB A, B, C är kontakter.
USB 1.0, 1.1. 2, 3.0, 3,1 är gränssnittversioner. i vanligt tal kan man säga att de är samma sak, men man ska se upp på mobiltelefonerna.
Exempel på en sådan telefon visas nedanför:
http://www.gsmarena.com/lg_nexus_5x-7556.php

i7 7700K & Ryzen 1800X. Båda har 64GB ram, 500 GB 960 Evo m.2. Grafikkort är något jag hittade i en container..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå. :)
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Ozzed:

NEEEJ! man FÅR inte göra såhär!! "Ja vi vet att det är fel på produkten men vi kör på som om det regnar!"... Fy fan vad sur jag blir

Inte för att jag använder USB så mycket men principen av att ha produkter som har kända fel vid leverans gör mig illa till mods. Hoppas de löser det, eller ännu hellre, hoppas det är skitsnack.

Se det från den ljusa sidan min vän, det kunde ha varit MYCKET värre.

Det är bara en sketen styrkrets för USB.

/Lifooz

Charles Bukowski, poet och författare

"Hur i helvete ska en människa kunna njuta av att väckas 6.30 på morgonen av en alarmklocka, hoppa upp ur sängen, klä på sig, tvinga i sig mat, borsta tänder och hår, och kämpa sig genom trafiken för att ta sig till en plats där man i all väsentlighet tjänar massor av pengar åt någon annan och samtidigt förväntas vara tacksam över möjligheten?"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Terra
Registrerad
Aug 2011

2-5 dollar påslag, känns lite som en icke-nyhet. Om nån inte har runt 30 spänn över så kanske man behöver spara pengarna till annat än en dator...

[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 + 2 x Scythe GT 1850rpm | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW | Sony 46" LCD Full HD | HTC Vive ]
[ Samsung Galaxy S6 Edge 128GB | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av xpanterx:

2-5 dollar påslag, känns lite som en icke-nyhet. Om nån inte har runt 30 spänn över så kanske man behöver spara pengarna till annat än en dator...

Det påverkar tillverkarens marginal ganska mycket. Det handlar inte om slutpriset hos kund.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Terra
Registrerad
Aug 2011

@dlq84: Du menar att den problematiska extrakostnaden i sin tur gör att de måste lägga på ännu en extra kostnad (till slutkunden)? Låter lite ologiskt.

[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 + 2 x Scythe GT 1850rpm | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW | Sony 46" LCD Full HD | HTC Vive ]
[ Samsung Galaxy S6 Edge 128GB | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av xpanterx:

@dlq84: Du menar att den problematiska extrakostnaden i sin tur gör att de måste lägga på ännu en extra kostnad (till slutkunden)? Låter lite ologiskt.

JA i logiskt tidsperspektiv. Om du vet att Zen kommer tömma hyllorna har man inga problem men säljs det så där då kommer kostnaden märkas.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av xpanterx:

Mjaa. Det beror på kan man väl säga.
Det finns flera upplägg kring prissättningar men det är vanligt att man lägger på en procentsats på produktionspriset och ökar produktionspriset med exempelvis 5 dollar så kommer det bli mer än 5 dollar ökning i butikerna. Grossisterna lägger på en procentsats och sedan lägger butikerna till sin procentmarginal.

Bränsleförbrukning kan uttryckas i liter/mil.
Bränsleförbrukning kan också uttryckas som kubikdecimeter/mil eller kubikmeter/meter om man vill hålla sig till SI-enheter. Alltså m³/m.
m³/m = m²
Bränsleförbrukning kan alltså uttryckas i kvadratmeter...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Ozzed:

Usch vad hemskt ditt liv måste vara om du mår illa när en produkt har kända fel vid leverans. Jag törs nog påstå att ingen produkt mer avancerad än en tandborste eller en blyertspenna är fri från kända fel när den når användaren.

Som referens jag kan nämna att en genomsnittlig bil har hundratals kända fel när den når återförsäljaren som biltillverkaren aldrig har som avsikt att rätta till. Antagligen ännu fler än så om man väljer ett icke-premium bilmärke. Mobiltelefoner har betydligt fler. Det viktiga är bara att kunden antingen inte märker det alls eller att verkan för kunden blir så liten att denne inte blir så pass missnöjd så den lämnar tillbaks produkten.

Låt mig citera James Bach, en guru och erkänd profil inom mjukvarutest-skrået:
"It’s more about good enough than it is about right or wrong."... tål att tänkas lite på.

För att återgå till ämnet:
Tråkigt men knappast någon kioskvältare. Felet är ju reparerbart till en överkomlig kostnad.

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
S-holm
Registrerad
Okt 2008

Personligen så kan jag förstå de som hellre vill vänta på fix, de simm tittar efter absolut billigaste moderkorten för billigaste slutpris för burken. Jag betalar dock lätt hellre en hundring mer för släpp snarast.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2004

Med tanke på att AMD positionerar Zen mot server, HPC, power user och entusiaster så är det inte så farligt. Tills de har kommit till att lansera nedbantade versioner kan de hinna fixa detta. Tror att många (finansiellt) spekulerar i AMD:s undergång och eldar gärna på såna här historier.

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian