Bytte från iPhone 4 till Samsung Galaxy S6... men trubbel!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vaxholm
Registrerad
Okt 2010

Bytte från iPhone 4 till Samsung Galaxy S6... men trubbel!

Gamla iPhonen trasig, på sista livhanken- skaffade ett nytt abbonemang med Telia (gamla abbonemanget var med dem också) där jag får en Galaxy S6 och lite sjyssta förmåner, tyckte jag.

Frågade ifall det var möjligt att behålla mitt gamla nummer från iPhonen med min nya Samsung, inga problem sade supporten. Hämtade ut S6:an på posten idag, packar upp när jag kommer hem och är nu lite förvirrad- har de gjort ett misstag, eller har jag missat något?

I paketet med S6 får jag en Telia Refill SIM Kontantkort för 0,5mb surf gratis i ett år (som jag skulle kunna stoppa in i min gamla iPhone sade supporten!). Det är som det ska, det kommer i 3 storlekar.

Problemet är... när jag ska ta ut mitt SIM från Iphone 4 och sätta in den i S6, så inser jag att den är för stor? Verkar som om mitt iPhone 4 är ett "Mikro", och det som krävs för att få plats i S6 är ett "Nano". Så uppenbarligen kan jag väl inte behålla mitt gamla nummer, då jag inte ens kan sätta in det i nya telefonen?

Hur löser jag detta? Jag såg att det fanns guider om att klippa ned sitt Mikro kort, men faktum är att jag inte vill riskera det- fuckar jag upp mitt SIM kort nu inför midsommar så blir det inte nice, speciellt inte med jobbet.

Har letat och letat i boxen det kom i, men inte fått andra relevanta prylar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jobbigt nära dansken
Registrerad
Maj 2007

Om du inte vill klippa det själv så brukar operatören kunna fixa det direkt i butiken. Det har i alla fall gått de gånger jag behövt ett annorlunda SIM.

i7 6700k, 1080, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund / Stockholm
Registrerad
Jul 2008

Gå till närmaste telefon-/elektronik-/whateveraffär och be dem klippa till kortet, de flesta har "stämplar" gjorda för att klippa till simkort till rätt storlek.

Alternativt kan du väl köpa en men det känns lite onödigt. Teknikmagasinet har garanterat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012

Om du inte vill klippa själv så kan du beställa ett nytt sim-kort i rätt storlek från Telia (kostnadsfritt) men dock
så hinner inte det komma fram till innan midsommar. Det gamla sim-kortet brukar normalt fungera
tills du har använt det nya sim-koret. Dock inte hur länge som helst. Tror det är 2 veckor eller nåt sådant.

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 7 64bit Ult | CPU: Intel i7 4790K 4,00Ghz | GPU: ASUS Geforce GTX 1060 6 GB| MB: Asus Z97A-pro gamer |
| RAM: Corsair XMS 3 8GB | PSU: Corsair AX750 | Chassi: NZXT H2 |
SSD: Intel 240 GB | CPU-Kylare: Noctua UH12 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012

Som sagt finns många affärer som klipper till kortet åt dig, om inte annat så är det inget magiskt som gör att ditt telefonnummer är låst till ditt gamla simkort. Den lokala elektronik handlaren på en väldigt liten ort kunde ge mig ett nytt simkort med samma telefonnummer rakt över disken på under 10 minuter. En telia butik kan garanterat göra samma sak.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vaxholm
Registrerad
Okt 2010

Skulle vilken butik som helst göra det- och gratis, tror ni? Låter nästan för bra för att vara sant! Kan jag gå till en Apple butik tror ni? Eller måste jag traska till Telia?

Vill nog inte beställa ifall jag kan undvika det, ifall det kan göras i butik kan jag ju smita förbi under lunchen imorgon- jobbar i köpcentrum trots allt, så det är ju alltid något!

Edit: Ah, trodde nummer var kopplade till sim-kort!

Tack för alla informativa, snabba svar! Då kirrar jag det här imorgon. Sjyrre!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2012

Gå till en Teliabutik så byter dom ut kortet åt dig direkt på plats.
Kostar ingenting, inga väntetider och du får samma nummer direkt.

Glöm inte att flytta dina kontakter från simkortet ifall du lagrat dem där.

Gjorde själv detta på Teliabutiken på Frölunda Torg (Gbg) när jag bytte telefon för något år sedan.

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vaxholm
Registrerad
Okt 2010

Toppen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av Atnas:

Om det inte är så att Telia, mot förmodan, skulle fixa detta åt dig så köpte jag själv en klippare (vet inte vad det heter egentligen) på Netonnet. Man lägger bara in simkortet och klipper till så löser den resten själv.

Fungerat hur fint som helst de två gånger jag använt den!

Chassi: Fractal Design Define R3, Titanium CPU: Intel Core i7 7700K 4.8 GHz
MoBo: Gigabyte GA-Z270-Gaming K3 GPU: EVGA GTX 970 4 GB
RAM: Corsair LPX 16GB CL15 3000Mhz VENGEANCE SSD: Samsung 750 EVO 500GB
HDD: 500GB Seagate Barracuda 7200rpm PSU: LEPA B1000-MB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gotland
Registrerad
Apr 2013
Skrivet av L.Forsgren:

Om det inte är så att Telia, mot förmodan, skulle fixa detta åt dig så köpte jag själv en klippare (vet inte vad det heter egentligen) på Netonnet. Man lägger bara in simkortet och klipper till så löser den resten själv.

Fungerat hur fint som helst de två gånger jag använt den!

Behövde stansa ur nano ur mitt "mini-sim" kort. Travade ner till Teliabutiken, där de var totalt underbemannade. 10 personer före mig i kön, efter 20 minuter hade en blivit expedierad.. Gav upp och gick in till Kjell&co, där de snällt öppnade upp en stans och lät mig trycka ut kortet, därefter stoppade de tillbaka stansen i förpackningen och lade tillbaka på hyllan. Tack för servicen Kjell&co!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2005

Som har sagts, inga problem att bara gå till närmsta Telia butik och be om hjälp. Du får nytt simkort och dem fixar så att det blir kopplat till ditt mobilnummer. Alternativt beställa från Telias hemsida.

Ha en trevlig midsommar !