Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långtbortistan
Registrerad
Mar 2009

Hur mycket banding ska man tåla?

Jag hyser blandade känslor inför min nya skärm. Den är på många sätt extremt prisvärd och passar mitt användningsområde på pricken. Om det inte vore för de tre vertikala linjer som huserar över den. Det kan vara så att jag är petig. Supporten tycker sig inte se några ojämnheter eller defekter. Jag bifogar en bild och låter er avgöra om jag är ute och cyklar (o.b.s. pilarna hör inte till originalbilden (JA, det är pilar om än något slarviga sådana)).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Okt 2004

Jösses... den där hade jag skickat tillbaka illa kvickt...

CPU: AMD Ryzen 1700x @ 3.8GHz || Mem: 16GB Corsair LPX 3000mhz || Mobo: Asus x370 Prime || GPU: EVGA Geforce GTX1070 SC || SSD: WD black 500GB m2 || OS: Linux Mint/Win 10 || Monitor: Dell 43" 4K P4317Q

Citera om du vill ha svar :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
växjö
Registrerad
Dec 2012

hur ser de ut rakt framifrån?
är det samma sak från andra vinklar hade jag skickat tillbaka den

Primär skärm: Asus swift pg278q sekundär: Samsung S34E790C
CPU: I7 3770k 4.6Ghz MOBO: Asus Sabertooth Z77
GPU: 980TI Strix RAM: 32GB Corsair platinum 2133 MHz
SSD: Samsung 850 evo 500Gb + Intel 480GB
Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV PSU: Corsair AX850 Fraktfritt https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tystberga
Registrerad
Jul 2001

SOLKLAR retur (min subjektiva åsikt).

Vad matar du med för typ av kabel?

GAMLA KLENODER 486 DX266@80| P54CP75@90| P54C 150@188| P55C166@233| P2 Celeron 433@520| Dual celeron 366@550|Dual P3 Coppermine 650@880|Athlon 1700+@3200+|Athlon 3200+@4000+|Core2duo 8400@4,2| I7 860@3,8|CD2 7400@3,0|I3 2120|I7 2600k@4,7
AKTIVA SYSTEM4790K@4,85|HTPC I5 4670K@STOCK |Lenovo X1 Thinkpad|KID1 I7 860@STOCK |KID2 2500k@stock

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långtbortistan
Registrerad
Mar 2009
Skrivet av erieri02:

hur ser de ut rakt framifrån?
är det samma sak från andra vinklar hade jag skickat tillbaka den

Nej, det är inte lika lätt att fånga på bild rakt framifrån. Däremot är det fortfarande synligt rakt framifrån!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
växjö
Registrerad
Dec 2012

@fetakniven:
vilken skärm är det ?
vart har du köpt den?
över disk eller online?

Primär skärm: Asus swift pg278q sekundär: Samsung S34E790C
CPU: I7 3770k 4.6Ghz MOBO: Asus Sabertooth Z77
GPU: 980TI Strix RAM: 32GB Corsair platinum 2133 MHz
SSD: Samsung 850 evo 500Gb + Intel 480GB
Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV PSU: Corsair AX850 Fraktfritt https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arvika
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av fetakniven:

Nej, det är inte lika lätt att fånga på bild rakt framifrån. Däremot är det fortfarande synligt rakt framifrån!

Oavsett pris hade jag aldrig accepterat det där!

Spelburk; CPU Intel Core i7 6700K @ 4.7Ghz 1.325v kyls av en Be Quiet! Dark Rock PRO 4 -|- Moderkort MSI Z170A Gaming M7 -|- Minne 16GB 4x4 Corsair LPX 2133Mhz -|- PSU Corsair RM650i -|- SSD 1 Samsung 850 EVO 250GB -|- SSD 2 Samsung 750 EVO 500GB -|- SSD 3 LITEONIT LGT256M6G 256GB m.2 -|- HDD WD Green 1TB -|- GPU EVGA GTX 1080 SC -|- Chassi Fractal Design Define C TG

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2015

Retur!

Stationär: i7-6700k, Asus Strix 1080 Ti 32 GB G.Skill TridentZ, Define Mini C TG Laptop: Lenovo Yoga 3 Pro Core M 5Y71 Tablet: Surface Pro 3 i7-4650U

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Westeros, Sverige
Registrerad
Nov 2007

Skicka tillbaka! Det där hade jag aldrig accepterat.

Lekmaskinen: Sandy Bridge dator || Surfplattan: Surface Pro 4 || Fabbeluren: Nokia 7 Plus

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2003

Håller med föregående talare. Skicka tillbaks!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Partille
Registrerad
Okt 2001

Var någonstans är du petig, kunden har alltid rätt, sedan om dom syns mindre rakt framifrån vem bryr sig skicka tillbaks, så får dom göra om och göra rätt.

Följ gärna upp den här tråden när du fått en ny skärm så vi får se om det är någon skillnad, dokumentera alla nummer m.m på skärmen så dom inte "säger" att dom skickat en ny och skickar tillbaks den gamla (har hänt mig med en annan vara).

Det är bra om vi andra får veta om det är någon serie med skärmar som är kassa så man vet vad man skall undvika.

Det är bättre att brinna intensivt i stället för att vittra bort

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Isla de Muerta
Registrerad
Okt 2009

@fetakniven:

kalibrerad ?
Philips är annars kända för detta fenomen på större skärmar

CPU: 1600x @ 4Ghz
RAM: 16GB
GPU: 1070 TI

Extremt prispressat monster som uppnår mina krav. Allt är köpt på rea

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

Har du någon form av dynamisk kontrast eller liknande påslaget?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

hakd hur i hela friden kalibrerar du något som den där?
Den skulle aldrig lämnat fabriken imop.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långtbortistan
Registrerad
Mar 2009

Tackar för återkopplingen! Citerar inte er alla utan konstaterar att åsikterna verkar samtliga luta åt samma håll. För att svara snabbt på frågor som dykt upp: Displayport, online, Philips, ej kalibrerad. Kan återkomma med utförligare svar sedan. Inväntar svar från supporten nu (som är riktigt trevlig).

Skrivet av Laxpudding:

Har du någon form av dynamisk kontrast eller liknande påslaget?

Den enda formen av dynamisk kontrast jag kan hitta i inställningarna är SmartContrast men den är avstängd. Övriga inställningar är Brightness 25, Contrast 50, Sharpness 50 och SmartResponse på faster.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långtbortistan
Registrerad
Mar 2009

Uppdatering: Skickade samma bild som ovan till Philips. De höll med om att skärmen var defekt. UPS kom med en "ny" skärm och plockade med sig den gamla. Dessvärre var den "nya" skärmen uppenbarligen begagnad och hade även den, om än mindre, samma problem som min första skärm.

Jag skickade ett hyfsat syrligt meddelande till support där jag ställde mig frågande kring hur returärendet hanterats, om det verkligen är kutym att byta ut en helt ny skärm mot en begagnad. Fick som svar att ett misstag hade begåtts. Den skulle självklart ha klassificerats DOA, och därmed blivit utbytt mot en ny skärm.

UPS hämtade upp min "nya" skärm och lämnade en ny skärm. Den använder jag nu och måste aktivt leta för att tidigare problem ska uppenbara sig. Därmed är jag nöjd.

Funderingar: Hade jag gjort inköpet om jag visste vad som väntade mig? Kanske. Det finns alltid en risk för att man ska få en defekt panel. Mest intressant är vad som utspelar sig därefter. Första bilden jag skickade Philips framgick inte problemet lika tydligt på. Om än var det fortfarande synligt. Supporten menade att de inte såg någon defekt alls. När jag skickade bilden ovan med tillagda pilar blev de dock övertygade.

Frågan är om det krävs väldigt tydlig banding för att reklamationen ska godkännas. Är det så att de tillåter en viss grad (med tanke på att första bilden visade fenomenet men inte lika uppenbart) av defekter?

Intressant är också huruvida det var ett ärligt misstag att skicka mig en begagnad skärm eller om de gjorde en fuling och testade att bli av med något skräp som bara stod.

Supporten har i all kontakt varit trevlig och lösningsorienterad vilket är ett stort plus!