Sony får betala Playstation 3-användare för uteblivet Linux-stöd

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Alldeles för litet och begränsat straff. De borde få betala tillbaka hela konsolens värde vid inköp, gällandes hela världen.

Och det är därför du inte får bestämma någonting............

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Och det är därför du inte får bestämma någonting............

Nej, det är för att jag inte försökt mig på att bestämma. Självklart är ett internetforum annat än att vara parlamentariker.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Commander:

Med det resonemanget så skulle de ta bort bluray funktioner också då folk köpte PS3 enbart för bluray spelaren då den kostade mindre än valfri annan fristående spelare som inte fick firmware updates så fort de fick för sig att uppdatera krypteringen på dessa.

Dock så säljer ju Sony även filmer och en person som köper en PS3 för att kolla på film är en större potentiell kund för spel än vad ett företag är.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så vart vänder man sig för att få lite pengar tillbaka nu då? Har fortf ett fat PS3 som kör linux på, agerat utvecklingskort på jobbet då det var mycket billigare och köpa PS3 än ett utvecklingskort med cell processor på.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Varför får dom inte tillbaka pengar motsvarande dåvarande inköpspris? Hade det vart sony som stämt användarna så hade de räknat ut någon fantasisumma att betala...

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med. Det ända rätta ifrån Sonys sida hade varit om de hade:

1. Erbjudit att ta tillbaka konsollen och returnera fullt inköpspris (för de som vill).
2. Återställt funktionaliteten att köra den som en dator med Linux.

Extremt patetiskt dåligt hanterat av Sony.

De är stenhårda att deras köpare av filmer håller sina avtal, men själva så tvekar de inta att bryta sina egna avtal och löften när det passar dom.

500 pix efter sju års tid, och dessutom bara för USA, och dessutom extremt krånglig process (för användare med normala arbetsinkomster är de 500 säkert en förlust i all tid som behövs läggas på att fylla i alla dokument och passera alla andra uppsatta hinder på vägen att få ut ersättningen).

Minns att möjligheten att använda PS3 som en fullvärdig dator med Linux inte bara var en sidofunktion som fanns där av "misstag", utan något som gjordes en stor grej av vid lansering som som marknadsfördes av säljarna.

Extremt dåligt hanterat av Sony (är vär bara root-kit-skandalen som är värre).

Det tråkiga är att jag tyvärr inte tror att "straffet" är kännbart för de på något sätt. Det blev dels väldigt lågt och begränsat till USA, och dels kommer nog inte många orka bry sig efter så många år.

Tror faktiskt inte heller att de kommer att tappa någon försäljning av ett endaste exemplar av deras konsoller pga detta (folk har enormt lätt att glömma med åren, eller att inte orka bry sig så mycket efter ett tag även om de minns).

Helt klart smart och skickligt gjort av Sony och deras jurister att lyckas dra ut så extremt långt på processen i domstolarna och det juridiska systemet - det måste jag iaf ge de ett starkt erkännade för för.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Var lite realistiskt tack. Om dom skulle återbetala alla så fick dom gå i konkurs långt innan alla fått tillbaka pengarna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Sony hade i flera år förlorat pengar på att folk som behövde billiga superdatorer köpte PS3:or enbart för OtherOS, som sedan sattes upp i kluster (du kunde få Cell-procesorn billigare i PS3 än i motsvarande maskin avsedd för företagsmarknaden). Anledningen till detta var att Sony sålde maskinen för ett lägre pris än den kostade att tillverka, då de räknade med att alla kunder skulle köpa några spel, vilka de gör väldigt stora vinster på, så skulle de tjäna igen de förlorade pengarna. Så antagligen såg de en bra ursäkt att ta bort OtherOS när sårbarheten dök upp.

Håller med helt. Det här är helt klart den verkliga anledningen (och inte någon enstaka sårbarhet som de hävdar var orsaken).

De marknadsförde PS3 som en potentiell Linux-maskin, men när de börjades köpa in för det som ett huvudsaktligt syfte så ångrade de sig helt enkelt när de gick miste om annan merförsäljning som de hoppats på.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Sony hade i flera år förlorat pengar på att folk som behövde billiga superdatorer köpte PS3:or enbart för OtherOS, som sedan sattes upp i kluster (du kunde få Cell-procesorn billigare i PS3 än i motsvarande maskin avsedd för företagsmarknaden). Anledningen till detta var att Sony sålde maskinen för ett lägre pris än den kostade att tillverka, då de räknade med att alla kunder skulle köpa några spel, vilka de gör väldigt stora vinster på, så skulle de tjäna igen de förlorade pengarna. Så antagligen såg de en bra ursäkt att ta bort OtherOS när sårbarheten dök upp.

Är detta verkligen en bra förklaring? Givetvis är jag medveten om alla klustersystem som byggdes med PS3:or, men jämfört med totala försäljningssiffrorna måste det varit en piss i oceanen, i.e. max några 1000 PS3 som kördes i dedikerade kluster jämfört med de tiotals miljoner konsoler som användes för normal användning. Och även om beräkningskapaciteten på en enskild konsol var imponerande sett till priset bör den begränsade minnesmängden (256 MB när normala kluster hade flera GB per nod) ha varit en stor begränsning. Lägg till detta att PS3 hade en fix hårdvara från 2006 och framåt samtidigt som x86 hela tiden utvecklades, och att PS3 dessutom hade en kostsam bluray-läsare.

Jag tror helt enkelt inte på förklaringen, för om så skulle Sony begränsat användningen från dag 1, i.e. när pris-/prestandafördelarna var som absolut störst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Så vart vänder man sig för att få lite pengar tillbaka nu då? Har fortf ett fat PS3 som kör linux på, agerat utvecklingskort på jobbet då det var mycket billigare och köpa PS3 än ett utvecklingskort med cell processor på.

Gäller bara i USA.
Det var därför funktionen togs bort...

Skrivet av hakro807:

Är detta verkligen en bra förklaring? Givetvis är jag medveten om alla klustersystem som byggdes med PS3:or, men jämfört med totala försäljningssiffrorna måste det varit en piss i oceanen, i.e. max några 1000 PS3 som kördes i dedikerade kluster jämfört med de tiotals miljoner konsoler som användes för normal användning. Och även om beräkningskapaciteten på en enskild konsol var imponerande sett till priset bör den begränsade minnesmängden (256 MB när normala kluster hade flera GB per nod) ha varit en stor begränsning. Lägg till detta att PS3 hade en fix hårdvara från 2006 och framåt samtidigt som x86 hela tiden utvecklades, och att PS3 dessutom hade en kostsam bluray-läsare.

Jag tror helt enkelt inte på förklaringen, för om så skulle Sony begränsat användningen från dag 1, i.e. när pris-/prestandafördelarna var som absolut störst.

Det var tiotusentals maskiner som användes till kluster. Sony förlorade flera tusen på varje såld maskin de första åren. Det blev nånstans mellan 10-100 miljoner rätt i sjön för Sony. Nånstans ska de ju tjäna pengar också, men det var bara en väldigt dålig deal. Att de skulle användas till kluster var inget Sony hade räknat med. De fick ju inte sålt några nämnvärda mängder Cell vad jag vet, så de fick inte igen förlusten på annat håll.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Är detta verkligen en bra förklaring? Givetvis är jag medveten om alla klustersystem som byggdes med PS3:or, men jämfört med totala försäljningssiffrorna måste det varit en piss i oceanen, i.e. max några 1000 PS3 som kördes i dedikerade kluster jämfört med de tiotals miljoner konsoler som användes för normal användning. Och även om beräkningskapaciteten på en enskild konsol var imponerande sett till priset bör den begränsade minnesmängden (256 MB när normala kluster hade flera GB per nod) ha varit en stor begränsning. Lägg till detta att PS3 hade en fix hårdvara från 2006 och framåt samtidigt som x86 hela tiden utvecklades, och att PS3 dessutom hade en kostsam bluray-läsare.

Jag tror helt enkelt inte på förklaringen, för om så skulle Sony begränsat användningen från dag 1, i.e. när pris-/prestandafördelarna var som absolut störst.

Jag vet ärligt talat inte, men jag har sett foton på rätt stora PS3-kluster, så det lär finnas dom som köpte in sådana.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Jag vet ärligt talat inte, men jag har sett foton på rätt stora PS3-kluster, så det lär finnas dom som köpte in sådana.

Största klustret låg på nästan 2000 noder, men även om det är stort är det återigen en bråkdel av de 85 miljoner PS3 som sålts till dags datum.

Skrivet av GilbertG:

Det var tiotusentals maskiner som användes till kluster. Sony förlorade flera tusen på varje såld maskin de första åren. Det blev nånstans mellan 10-100 miljoner rätt i sjön för Sony. Nånstans ska de ju tjäna pengar också, men det var bara en väldigt dålig deal. Att de skulle användas till kluster var inget Sony hade räknat med. De fick ju inte sålt några nämnvärda mängder Cell vad jag vet, så de fick inte igen förlusten på annat håll.

Fast Sony var själv med och hjälpte till att sätta upp PS3-kluster. Så din förklaring håller inte. Och återigen, pris-/prestandafördelen för PS3 var som absolut störst 2006, inte 2010 när funktionen togs bort.

Vi kan även jämföra den uppskattade alternativkostnaden - några tiotals miljoner för spel som inte såldes till klusteranvändare - och någon tusenlapp per konsol vid piratkopiering men nu med (tiotals) miljoner konsoler, i.e. en förlust på tiotals miljarder.

Det är givetvis omöjligt för någon av oss att veta säkert, men förklaringen piratkopiering känns helt enkelt mycket mer sannolik när vi ser på summorna det handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Största klustret låg på nästan 2000 noder, men även om det är stort är det återigen en bråkdel av de 85 miljoner PS3 som sålts till dags datum.

Skrivet av hakro807:

Det är givetvis omöjligt för någon av oss att veta säkert, men förklaringen piratkopiering känns helt enkelt mycket mer sannolik när vi ser på summorna det handlar om.

Är det inte mer relevant att jämföra mot antalet sålda enheter September 2009 isåfall? Vill minnas att PS3:an inte var lika framgångsrik på den tiden (det jag spontant kan hitta verkar peka på cirka 25 miljoner). Det var nämligen då Sony släppte PS3 Slim, den första PS3:an som kom utan stöd för OtherOS. Alla kunder efter det hade inte kunnat köpa PS3 för OtherOS iallafall då de helt enkelt inte hade möjligheten att köra det (bortsett från de som några år senare moddade sin maskin och körde det, då möjligheten att köra det återinfördes utav flera olika custom firmwares). Sony gick alltså själva aktivt bort från OtherOS redan innan Geohot utannonserat sin exploit som sedan ledde till att Sony släppte en uppdatering för att ta bort OtherOS från alla äldre maskiner också. Geohot utannonserade sin exploit den 26:e Januari 2010. Det lär heller inte vara någon hårdvarurelaterad anledning till att Sony valde att inte inkludera OtherOS-stöd på Slim:en då som jag sa tidigare så visade det sig att den också kunde köra det med hjälp av custom firmware.

Jag vill också minnas att när jag såg Geohots uttalande om sitt nya hack i Januari 2010 så fick jag intrycket att det inte verkade vara något för slutanvändare ändå, p.g.a. överkomplexitet i hårdvaru- och mjukvaruinstallation (har svårt att hitta infon igen då det inte skrevs mycket om det första hacket, utan mer om följderna av Sonys drag), det framstod mer som ett första steg mot att hitta fler svagheter i maskiner. Det kan ju inte direkt Sony stoppa genom att ta bort OtherOS från alla PS3:or i världen som väljer att uppdatera, då väljer ju bara hackarna att inte uppdatera (eller koppla ner sin maskin från Internet för att vara på säkra sidan) och leta vidare efter ytterligare svagheter på sin redan sårbara maskin, vilket troligen också var fallet då Team Fail0verflow hittade en katastrofal svaghet i maskinens sätt att använda kryptografi, som sedan ledde till att alla maskiner på 3.55 eller lägre (även utan OtherOS alltså) kunde installera custom firmware enbart med hjälp av ett USB-minne, men detaljerna om den storyn sparar vi till nån annan gång.

Permalänk
Inaktiv

Personligen har jag alltid upplevt att PS2 Slim lanserades och ursprungliga PS2 slutade tillverkas var pga HD Loader. Det blev plötsligt väldigt lätt att pirata spel på de gamla konsollerna, PS2 Slim saknade HDD-gränssnitt men lödpunkter fanns kvar på moderkortet vilket moddare inte var sena med att utnyttja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Personligen har jag alltid upplevt att PS2 Slim lanserades och ursprungliga PS2 slutade tillverkas var pga HD Loader. Det blev plötsligt väldigt lätt att pirata spel på de gamla konsollerna, PS2 Slim saknade HDD-gränssnitt men lödpunkter fanns kvar på moderkortet vilket moddare inte var sena med att utnyttja.

Hehe sant, men mig veterligen var det inte många som skaffade HD Loader. Sen var ju hårddiskplatsen en ganska stor hålighet i chassit som det är fullt förståeligt att de tog bort för att krympa chassit. PS2:or med hårddisk är ju överlag ganska ovanligt, så kan förstå att de valde bort stöd för den. Kul att de behöll lödpunkterna på slimen, ja.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av s0sdaf:

Hehe sant, men mig veterligen var det inte många som skaffade HD Loader. Sen var ju hårddiskplatsen en ganska stor hålighet i chassit som det är fullt förståeligt att de tog bort för att krympa chassit. PS2:or med hårddisk är ju överlag ganska ovanligt, så kan förstå att de valde bort stöd för den. Kul att de behöll lödpunkterna på slimen, ja.

Sant, de flesta som ville pirata hade nog chippade konsoller redan.

Dock blev det mycket lättare, nätverksadaptern med HDD-gränsnitt och valfri HDD samt HDLoader/HDAdvance var vad som behövdes och såldes överallt. Många spel efter tillkomsten av HDLoader hade anpassats så att de inte kunde laddas med HDL/HDA utan modifiering av antingen lösningen eller spelet.

Och Linux-stödet försvann även på PS2 slim bör tilläggas. Nätverksgränsnittet blev istället standard men något som sällan användes då Sony till skillnad från Microsoft inte hade något direkt fokus på online vid tidpunkten.

Gammalt och överlag inte alltför relevant men jag upplever att vad soom hände PS3 speglar vad som hände PS2.

EDIT: det kom iofs en USBLoader med men hastigheten var låg. USB1-portar och ladda stora spel lär inte ha varit en trevlig kombination.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Är det inte mer relevant att jämföra mot antalet sålda enheter September 2009 isåfall?

Nja, egentligen inte och det av två skäl. Det ena är som jag redan påpekat pris-/prestandabiten. Det finns ingenting magiskt i cell-processorn som gör att den inte hamnar på efterkälken lika snabbt som vilken annan processor som helst från 2006. Det betyder att den för varje år kommer bli allt mindre intressanta att använda i kluster. Lägg till detta att Sony efter några år (uppskattningsvis kring 2010 enligt iSuppli) närmade sig brake-even vad gäller pris och och produktionskostnad. Så om någonting borde Sony *lanserat* OtherOS då, inte tagit bort det.

Samma fenomen gäller inte för piratkopiering, där ju allt fler konsoler som finns i omlopp desto större blir kostnaden vid ett framgångsrikt hack.

Låt oss göra antagandet att Sony eller MS väljer att släppa One/PS4 som helt öppna system, i.e. kompletta system med 8GB minne och relativt kompetent GPU/CPU och kapabel att köra Windows och de säljer det för dagen pris för One/PS4, i.e. 2000-3000 kronor. Vad har de för skäl att göra detta. Vad är skälen att hindra någon från att köra Windows på systemen. Samma skäl bör ha varit precis lika giltiga 2010 för Sony.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Största klustret låg på nästan 2000 noder, men även om det är stort är det återigen en bråkdel av de 85 miljoner PS3 som sålts till dags datum.

Fast Sony var själv med och hjälpte till att sätta upp PS3-kluster. Så din förklaring håller inte. Och återigen, pris-/prestandafördelen för PS3 var som absolut störst 2006, inte 2010 när funktionen togs bort.

Vi kan även jämföra den uppskattade alternativkostnaden - några tiotals miljoner för spel som inte såldes till klusteranvändare - och någon tusenlapp per konsol vid piratkopiering men nu med (tiotals) miljoner konsoler, i.e. en förlust på tiotals miljarder.

Det är givetvis omöjligt för någon av oss att veta säkert, men förklaringen piratkopiering känns helt enkelt mycket mer sannolik när vi ser på summorna det handlar om.

Verkar helt klart mest rimligt och logiskt. Är beredd att helt hålla med dig här.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/