AMD Radeon "Polaris" RX 480 plockas isär

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Va?
Ingen Crossfire-kontakt?
Skippas sådant på NDA-kort eller kör man sånt direkt via PCI-E 3.0 gränssnittet numera?
Har jag missat nåt?!!! :S

AMD-kort har inte behövt crossfire-kontakt sedan R9 290.

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen det kommer en med backplate och 2 strömutag så man kan bygga lite snyggare! 😁

Finns det någon info om när partnertillverkarna släpper sina 480?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hymer:

Misco har 8gb versionen ute för bokning: http://www.misco.se/?sku=10810398

2700:-

Nog rycker det i köpfingret allt, men borde invänta Vega istället.

Får se om det någonsin blir tyst på de som fortfarande inbillar sig att korten kommer ligga över 3000kr.

...och vad nu Webhallen tar för sina. RX 480 8GB Kompis Edition för 3500kr?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Men som sagt då säljer AMD aldrig ett grafikkort till mig som har KRAV på tyst blower.
Ända som gjort dessa är Nvidia och ett tag gjorde EVGA överdimensionerade sådana med vaporchamber och ren koppar som matchade alla openairkylare.

Finns större marknad för blowers än folk tror. Ypperligt för mainstream datorer, SLI ochg CF riggar och för folk som kör med ljudämpade lådor.

Problemet i dag är att Nvidia är dom enda som erbjuder en Blower som kan anses bra nog.

Jag kan inte förlita mig på eftermakarknasdbsolagen för dom tillverkar openair kylare för det är vad folk vill ha fast det bevisats att Blowers kan prestera på samma nivå, men dom kostar lite mer och folk tror dom är sämre så folk betalar heller mer för chassi och fläktar. I slutändan kostar öppna kylare användaren mer i ljudnivå och pengar.

om du har som krav att ha en tyst blower så är ju inte nvidia speciellt bra heller då dom låter i särklass mest i min dator

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Men som sagt då säljer AMD aldrig ett grafikkort till mig som har KRAV på tyst blower.
Ända som gjort dessa är Nvidia och ett tag gjorde EVGA överdimensionerade sådana med vaporchamber och ren koppar som matchade alla openairkylare.

Finns större marknad för blowers än folk tror. Ypperligt för mainstream datorer, SLI ochg CF riggar och för folk som kör med ljudämpade lådor.

Problemet i dag är att Nvidia är dom enda som erbjuder en Blower som kan anses bra nog.

Jag kan inte förlita mig på eftermakarknasdbsolagen för dom tillverkar openair kylare för det är vad folk vill ha fast det bevisats att Blowers kan prestera på samma nivå, men dom kostar lite mer och folk tror dom är sämre så folk betalar heller mer för chassi och fläktar. I slutändan kostar öppna kylare användaren mer i ljudnivå och pengar.

Blower-kylare låter generellt ganska mycket mer än de bättre tredjepartslösningarna (open-air). Så jag tycker att du har fel i det du säger. Är bara att titta på en hög recensioner för att snabbt skapa sig den uppfattningen.

Sedan kan jag dock hålla med om att i vissa fall kan det vara viktigt att få ut den varma luften ur chassit redan vid kylarlösningen för gpu:n. Exempelvis i SLI/CF-konfigurationer eller liknande. Men ljudnivån kommer man aldrig ifrån.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Tyst säger mig inte ett skit då det är subjektivt. Ljudlöst vid 50cm från datorn då börjar vi prata användbart. Men saker kan alltid bli bättre och här försöker dom inte ens. Det stör mig.

Vill du ha knäpptyst 50cm från datorn så kan jag verkligen inte förstå hur du kan förespråka blower-kylare.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

29:e ... tick tack

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Vilken sopig stockkylare.
Inte ens heatpipes och vaporchamber var det inte tal om.

Hade verkligen hoppats AMD satsat på lite bättre blowers nu för att kontra Nvidia men icke.

Tänk så mycket tystare kortet varit med en riktig kylfläns.

Fast detta kortet är ju ganska billigt, man kan ju inte jämföra med standardkylaren på GTX titan och 1080. Och är den bara hyfsad så räcker det de med högre krav kan ju välja dyrare RX 480 med bättre kylning sen kan man ju alltid vattenkyla om man vill få ut all värme.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Hade varit trevligt att kunna återanvända mina gamla vattenblock till denna serie.

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nog rycker det i köpfingret allt, men borde invänta Vega istället.

Får se om det någonsin blir tyst på de som fortfarande inbillar sig att korten kommer ligga över 3000kr.

...och vad nu Webhallen tar för sina. RX 480 8GB Kompis Edition för 3500kr?

Skickades från m.sweclockers.com

Haha ja helvete vad det rycker i köptarmen Man kanske skulle ringa misco och se om dom kan säga hur många kort dom kommer få in.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@Havsbris: Jag tror du ser priser utan moms.

Skrivet av Tripsen:
Skrivet av kelthar:

Mååååms!

Ah, jag är blind... Tack!

Permalänk
Medlem

Prisjakt om någon är lat för räkna momsen ;O)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3728330

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem

NSFW

Permalänk
Medlem

@kelthar:
Webhallen har tagit bort inlägget från sin sida alt. Redigerat det. Men I skvaller om polaris tråden hade någon kopierat hela inlägget
"Webhallen Sverige AB: Kompis, det är inte så att vi lägger på 50%. Den prisbilden kommer vara rätt samma lika i hela vårt avlånga land Givetvis kan saker ändras men som det ser ut nu så kostar korten bra mycket mer än 2000 kr att köpa in till att börja med, sen ska du ha på 25% moms på det osv.
Så under rådande omständigheter skulle ett slutkundspris på 2000 kr innebära en förlust för återförsäljaren på 30-40% eller så. Och då snackar vi bara referenskorten, tredjepartskorten väntas bli dyrare."

AMD har givit 199$ och 232$ för respektive Rx 480 kort i referens utförande som rekomderat försäljningspris åt kund moms 0%
I det priset är frakt, importörer, återförsäljare m.m.
Importören köper in korten av AMD för X antal kronor moms 0%
Importören säljer det till butiker för Y kronor plus moms. Där Y är inköpspris plus sin egna vinst.
Butiken t.ex. Lasses kött, video och dylikt köper in kortet av Importören med moms.
lasses kött, video och dylikt säljer det till kunden för inköpspris plus sin egna lilla vinst inkl moms.
Där det i den bästa världar är slutpriset till kund 199$ alt 232$ + moms.

Ursäkta nu att jag har alla siffror i Dollar, men bara för att inte rådda bort det mera så lämnade jag det i den valuta vi vet rekomenderat pris på.
Men att Webhallen skulle köpa in dem för över 2000 kr moms 0%, inte chans i världen.

Det där inlägget handlade bara om att försöka få priset på RX 480 att verka oprisvärt jämfört med Nvidia 900 serien.. Så dem inte lämnar med en massa av dem i lager. Alternativt var det Jukka 16 år som städar där på sommaren som svarade...

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Skrivet av Wyver:

@kelthar:
Webhallen har tagit bort inlägget från sin sida alt. Redigerat det. Men I skvaller om polaris tråden hade någon kopierat hela inlägget
"Webhallen Sverige AB: Kompis, det är inte så att vi lägger på 50%. Den prisbilden kommer vara rätt samma lika i hela vårt avlånga land Givetvis kan saker ändras men som det ser ut nu så kostar korten bra mycket mer än 2000 kr att köpa in till att börja med, sen ska du ha på 25% moms på det osv.
Så under rådande omständigheter skulle ett slutkundspris på 2000 kr innebära en förlust för återförsäljaren på 30-40% eller så. Och då snackar vi bara referenskorten, tredjepartskorten väntas bli dyrare."

AMD har givit 199$ och 232$ för respektive Rx 480 kort i referens utförande som rekomderat försäljningspris åt kund moms 0%
I det priset är frakt, importörer, återförsäljare m.m.
Importören köper in korten av AMD för X antal kronor moms 0%
Importören säljer det till butiker för Y kronor plus moms. Där Y är inköpspris plus sin egna vinst.
Butiken t.ex. Lasses kött, video och dylikt köper in kortet av Importören med moms.
lasses kött, video och dylikt säljer det till kunden för inköpspris plus sin egna lilla vinst inkl moms.
Där det i den bästa världar är slutpriset till kund 199$ alt 232$ + moms.

Ursäkta nu att jag har alla siffror i Dollar, men bara för att inte rådda bort det mera så lämnade jag det i den valuta vi vet rekomenderat pris på.
Men att Webhallen skulle köpa in dem för över 2000 kr moms 0%, inte chans i världen.

Det där inlägget handlade bara om att försöka få priset på RX 480 att verka oprisvärt jämfört med Nvidia 900 serien.. Så dem inte lämnar med en massa av dem i lager. Alternativt var det Jukka 16 år som städar där på sommaren som svarade...

***bort/mod***

Det var den fattigaste kylaren jag sätt haha, jävla plast hölje med någon budget fläns.
Den kanske gör jobbet men ser ut som något jag gjorde i teknikslöjden i 9an.

§1 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur
Permalänk
Hjälpsam

@Wyver: Jag kopierade lite av konversasionen.
Misstänker att han slängde ur sig 3000kr för att få sälja ut fler GF-kort.
#16217922

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Hur står sig detta kort mot ett 780?

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fast detta kortet är ju ganska billigt, man kan ju inte jämföra med standardkylaren på GTX titan och 1080. Och är den bara hyfsad så räcker det de med högre krav kan ju välja dyrare RX 480 med bättre kylning sen kan man ju alltid vattenkyla om man vill få ut all värme.

Problemet är att oavset prisklass har AMD's blowers alltid varit sämre. Synd att dom inte ens försöker bättra sig på den fronten. För mig är det en deal breaker tyvärr.

AIO är ju ännu värre än openair kylare också. Önskar värkligen AMD fokuserade på ljudnivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Problemet är att oavset prisklass har AMD's blowers alltid varit sämre. Synd att dom inte ens försöker bättra sig på den fronten. För mig är det en deal breaker tyvärr.

AIO är ju ännu värre än openair kylare också. Önskar värkligen AMD fokuserade på ljudnivå.

Vilken referenskylare till kort i 2000-2500kr klassen från Nvidia syftar du på? Finns det ens tester på kylaren?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av of-doom:

Hoppas verkligen det kommer en med backplate och strömutag så man kan bygga lite snyggare! 😁

Finns det någon info om när partnertillverkarna släpper sina 480?

Skickades från m.sweclockers.com

Det ryktas om att AIB kort kommer mitten -- slutet i juli.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av pa1983:

Problemet är att oavset prisklass har AMD's blowers alltid varit sämre. Synd att dom inte ens försöker bättra sig på den fronten. För mig är det en deal breaker tyvärr.

AIO är ju ännu värre än openair kylare också. Önskar värkligen AMD fokuserade på ljudnivå.

Ge kylaren en chans att testas, den suger in på bägge sidor av kortet och luftutsläppet är betydlig mer generöst än det är på mitt R9 290, dessutom tar kortet betydligt mindre än hälften så mycket effekt som ett R9 290, så det är betydligt mer lättkylt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Lustigt att detta PCB är bättre byggt än både 1070 och 1080 som har delar av VRM'en avskalade, när priserna är så otroligt olika...

Klockar det verkligen runt 15-1600 så kommer det ikapp 980ti och då kommer AMD äta Marknadsandelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nog rycker det i köpfingret allt, men borde invänta Vega istället.

Får se om det någonsin blir tyst på de som fortfarande inbillar sig att korten kommer ligga över 3000kr.

...och vad nu Webhallen tar för sina. RX 480 8GB Kompis Edition för 3500kr?

Skickades från m.sweclockers.com

Misco-priser innan lansering är inget att lita på. Beställde ett 7970 för ett bra pris från misco innan lanseringen och gissa vad som hände? Just det kortet som fanns att förboka kom aldrig in i lager. Däremot fick dom in en massa andra fina 7970, även från samma tillverkare fast med ett annat artickelnummer. Dessa kort kostade såklart lika mycket som i alla andra butiker.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av phlopydisk:

Hur står sig detta kort mot ett 780?

Rykten pekar mot att kortet i stock-utförande presterar ungefär som ett GTX 980.
Så jämför GTX 980 mot GTX 780 så får du ett ungefärligt svar.

Den 29:e Juni får vi alla det definitiva svaret.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Dom erbjuder bara openair kylare alternativt AIO alltså INGA valmöjligheter för blowers.

Så med andra ord fall i led för någon valmöjlighet fans inte.

Nja, kolla på ASUS turbo-kort, de kör blower.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem

Så det är Onsdag efter Midsommarhelgen som det ska publiceras. Jag känner att jag kommer läsa av diagrammen helt fel redan nu.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Priserna i Sverige varierar mycket mer än i USA där de oftare följer riltpriset. Så om efterfrågan är hög och tillgången liten så höjer de priset och tvärtom ifall det visar sig att efterfrågan är liten och det finns många kort. Kapitalism 101 så att säga. Xbox One har ju i Sverige länge legat billigare än PS4 även när den i USA förut kostade mer för de säljer dåligt så priserna sjunker.

Även om priset inte hamnar så lågt på en gång lär vi se erbjudanden för 1999kr inom en inte allt för lång tid. 970 ligger ju från 2390kr nu så måste ju konkurrera med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte bli annat än misstänksam, varför är media embargo samma dag som kortet släpps?

När spel lanseras på samma sätt så skriker alla högt, vad är det som AMD vill dölja?

Ser ingen som helst anledning till att inte låda media dela med sig av tester och dyl någon eller några dagar innan kortet släpps i butik om kortet är så bra som de lovat.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

@WoG:

Kan vara så att de filar på drivrutiner och liknande, ganska ofta det kommer fixar direkt efter release eller samma dag. Sen vet jag av erfarenhet hur upprörda alla blir på så kallade papperslanseringar när inga kort finns i marknaden när recensionen släpps. Nä, i min erfarenhet verkar folk vilja läsa recensionen och då kunna köpa (eller avstå att köpa) direkt.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Entusiast
Skrivet av WoG:

Jag kan inte bli annat än misstänksam, varför är media embargo samma dag som kortet släpps?

När spel lanseras på samma sätt så skriker alla högt, vad är det som AMD vill dölja?

Ser ingen som helst anledning till att inte låda media dela med sig av tester och dyl någon eller några dagar innan kortet släpps i butik om kortet är så bra som de lovat.

Det har aldrig varit ovanligt med recensioner samma dag som kort släpps.

Faktum är att folk över lag ogillar papperslanseringar så som GTX 1070/1080 då det blir en jobbig väntan efter att man mycket väl vet om man vill ha kortet eller inte.
Om man köper hårdvara utan att läsa recensioner först vid dag 1 så är man ju lite bakom flötet kan jag tycka då det är ett mycket större köp än ett spel.

Grammatik
Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈