Intel i slutstrid mot EU om brott mot konkurrenslagar

Permalänk
Medlem

Patetiska Intel försöker vinna något de är dömda att förlora. Intel inside - Idiot outside, som sagt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av krigelkorren:

Tack för att du påminde mig! Har faktiskt kvar ett gammalt modermodem för AMD s462 med nForce 2 krets.
Ett av de bästa korten jag haft nöjet att bruka.
DFI Lanparty körde väl nästan uteslutande med nF på sina moderkort har jag för mig - varav många var AMD baserade.

Härligt. Du har en trevlig grund om du får för dig att sätta ihop en nostalgi-dator.

Riktigt bra chipset. Sedan var ju SoundStorm omtyckt på den tiden med, var väl första integrerade ljudlösningen som faktiskt var vettig nog att använda. Minns att många gillade den vid tidpunkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Jaha.. K,bry. - intel hade mycket bättre produkter då - inte konstigt att man skulle föredra Intels prollar då.

Jovisst.. körde en AMD athlon 64 4200+ överklockad till 2.8ghz och kostade sådär 700kr ny och sopade banan med intels 1500+ processor runt 2005

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tror ändå inte PC-marknaden skulle se speciellt annorlunda ut. AMDs största flaskhals under de "goda åren" var deras tillverkningskapacitet. För oss som jobbade på ställen där man körde Opteron på servers fick man lära sig att ha väldigt bra tålamod för det var väldigt långa leveranstider. Har för mig att Dell ansåg att man inte kunde använda Opteron ens i närheten så mycket man vill för man inte kunde uppfylla de garantier på leveranstiden man hade mot företagskunder p.g.a. av AMDs brist på tillverkningskapacitet.

Men Dell å andra sidan är nog inte så bra exempel. Då dom troligtvis haft bra rabbater från Intel och kanske lite till. Och när dom kom på tanken att börja köra AMD produkter, då låg AMD långt långt efter i utvecklingen. Var inte det också efter att Intel blev anklagade för nyhetsrubriken?

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Datavetare
Skrivet av igelkotte:

Men Dell å andra sidan är nog inte så bra exempel. Då dom troligtvis haft bra rabbater från Intel och kanske lite till. Och när dom kom på tanken att börja köra AMD produkter, då låg AMD långt långt efter i utvecklingen. Var inte det också efter att Intel blev anklagade för nyhetsrubriken?

Googla lite kring AMD och "capacity constrained" runt den här tidsperioden så hittar du t.ex. saker som detta

"He was lamenting that AMD's brutal capacity constraints meany that there is little chance that they will beat their numbers.
...
Production capacity is beyond tight, they can't make enough parts.
"

AMD sålde var enda krets de kunde tillverka men man kunde ändå inte mätta marknaden. Företag som var i behov av servers hade då inget val än att ta P4 Xeons, även om de var sämre val. Gissar att just detta faktum att AMD var totalt kapacitetbegränsade är något som bidragit en hel del till att alla andra AMD vs Intel fall inte slutat i vinst för AMD. Hur mycket "fulspel" kan Intel ha gjort om leverantörerna köper exakt allt AMD kan producera?

Just detta verkar ha varit del av försvaret för motsvarande mål i USA

"AMD is prosecuting this case for alleged antitrust violations that it claims have limited customer demand for its products, yet AMD says that it is "capacity-constrained" – which means that it sells every product it can make with its available manufacturing capacity."

Är därför jag tror att detta fall nu mest handlar om principer (böterna är ju sedan läge betalade och bokförda), om Intel blir frikända även här så säger rättsapparaten i alla fall som tagits upp att man inte gjort något fel.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Googla lite kring AMD och "capacity constrained" runt den här tidsperioden så hittar du t.ex. saker som detta

"He was lamenting that AMD's brutal capacity constraints meany that there is little chance that they will beat their numbers.
...
Production capacity is beyond tight, they can't make enough parts.
"

AMD sålde var enda krets de kunde tillverka men man kunde ändå inte mätta marknaden. Företag som var i behov av servers hade då inget val än att ta P4 Xeons, även om de var sämre val. Gissar att just detta faktum att AMD var totalt kapacitetbegränsade är något som bidragit en hel del till att alla andra AMD vs Intel fall inte slutat i vinst för AMD. Hur mycket "fulspel" kan Intel ha gjort om leverantörerna köper exakt allt AMD kan producera?

Just detta verkar ha varit del av försvaret för motsvarande mål i USA

"AMD is prosecuting this case for alleged antitrust violations that it claims have limited customer demand for its products, yet AMD says that it is "capacity-constrained" – which means that it sells every product it can make with its available manufacturing capacity."

Är därför jag tror att detta fall nu mest handlar om principer (böterna är ju sedan läge betalade och bokförda), om Intel blir frikända även här så säger rättsapparaten i alla fall som tagits upp att man inte gjort något fel.

Du har nog helt rätt i att AMD kan ha haft kapacitets brist, speciellt gällande processorer byggda för servrar. Men till hemma konsumenter som inte bygger servrar. Det kanske är främst där som Intel blivit anklagad för brottet?

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Du har nog helt rätt i att AMD kan ha haft kapacitets brist, speciellt gällande processorer byggda för servrar. Men till hemma konsumenter som inte bygger servrar. Det kanske är främst där som Intel blivit anklagad för brottet?

Jag tänker inte svära på det, men så vitt jag vet var Athlon 64, och Opteron's samma chip.
Sledgehammer, Clawhammer, och, om jag minns rätt, SanDiego, samma chip. Opteron, Athlon 64 FX, och Athlon 64. Var det Paris som var samma kärna, i Sempron utförande? Mer skit bortskuret. Jag vet inte vad AMD hade för siffror på sin produktion, men kunde de ha producerat fler Opterons genom att lansera ytterligare en modell, 100MHz långsammare, för att öka mängden chip som gick att använda till en Opteron CPU, förutsatt att de hade en överproduktion som de inte kunde sälja för att Intel trollade, så hade de nog gjort det. Det gjorde man inte, vilket åtminstone antyder att man inte hade berg av fungerande CPU'er man inte kunde sälja. Det bevisar förstås inget, men en eller annan antydan kan det tyckas ha, och det har varit ganska många rättegångar, hade inte det har varit ett hållbart argument hade antagligen AMD producerat underlag för att slå Intel på fingrarna.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

allt borde vara tillåtet i business.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Granter:

allt borde vara tillåtet i business.

Barnarbete, miljöbrott, arbetsmiljöbrott osv? Nej tack, det vore asdumt att låta bara ekonomiska intressen styra.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaleid:

Barnarbete, miljöbrott, arbetsmiljöbrott osv? Nej tack, det vore asdumt att låta bara ekonomiska intressen styra.

I de här fallet handlar de inte varken miljöbrott, barnarbete eller arbetsmiljöbrott så vad fan jiddrar du ens om.

Är de business så är de business

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Granter:

I de här fallet handlar de inte varken miljöbrott, barnarbete eller arbetsmiljöbrott så vad fan jiddrar du ens om.

Är de business så är de business

Nej, frågan är vad du jiddrar om, du vet ju inte ens vad helt fri marknadsekonomi skulle innebära.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Ponera att alla EU länder gör en Brexit och begär utträde ur EU, förlorar inte EU domstolen då sitt inflytande och legitimitet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Vico:

Ponera att alla EU länder gör en Brexit och begär utträde ur EU, förlorar inte EU domstolen då sitt inflytande och legitimitet?

Jo.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

@Kaleid:

**bort/mod***

Om företag känner att de vill köpa ut varandra genom att mutor så de enbart ska sälja de produkter de får extra pengar ifrån så är väl de helt legit? Är inte direkt som om att företagen på något vis tvingar dem andra att göra de. Utan de väljer själva att acceptera pengarna och sedan göra de här.

Att du ens drar upp nå exempel som barnarbete och annat gör ju allt bara löjligt... lmao, vad i helvete har det med frimarknad att göra?

Fanboytrams /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Om företag känner att de vill köpa ut varandra genom att mutor så de enbart ska sälja de produkter de får extra pengar ifrån så är väl de helt legit? Är inte direkt som om att företagen på något vis tvingar dem andra att göra de. Utan de väljer själva att acceptera pengarna och sedan göra de här.

Nja, det faller under konkurrenslagstiftningen, och är utan tvekan både olagligt, och till nackdel för oss som är konsumenter. Däremot är det fullt lagligt med glidande rabattsystem, så att ju mer man handlar, desto större rabatt. Man får bara inte sätta någon siffra på hur mycket av konkurrentens produkter man får sälja.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Granter:

@Kaleid:

**bort/moderator***

Om företag känner att de vill köpa ut varandra genom att mutor så de enbart ska sälja de produkter de får extra pengar ifrån så är väl de helt legit? Är inte direkt som om att företagen på något vis tvingar dem andra att göra de. Utan de väljer själva att acceptera pengarna och sedan göra de här.

Att du ens drar upp nå exempel som barnarbete och annat gör ju allt bara löjligt... lmao, vad i helvete har det med frimarknad att göra?

Med din sista paragraf så gör du klart att du inte vet vad en totalt fri marknad är. Det är precis vad laissez faire system skulle tillåta, men det är helt normalt att de som förespråkar fri marknad har typ noll koll på vad det egentligen innebär.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Härligt. Du har en trevlig grund om du får för dig att sätta ihop en nostalgi-dator.

Riktigt bra chipset. Sedan var ju SoundStorm omtyckt på den tiden med, var väl första integrerade ljudlösningen som faktiskt var vettig nog att använda. Minns att många gillade den vid tidpunkten.

Detta är off toppic. En av det trevliga med Soundstorm var Dolby Digital Live. Det blev problem med det samt det fullfjädrade 5.1 stödet via vanliga kontakter. (vad som var speciellt med det på den tiden miss jag inte längre. Men många NF7-S vart det med Barton 2500 samt 2600+) Brorsan visade efter en masa tjafs hur man i nyare Windows mixade gamla och nya drivrutiner så att det fungerade.

OnT
Om Intel bråkar till de förlorar eller vinner så kan de hävda att de blev felaktigt dömda i all framtid. Om de ger med sig och betalar så blir det lite svårt.

Edited:

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.