Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södermanland
Registrerad
Sep 2010

Att göra en prövning

Hej

Letar efter tips och råd av någon som tidigare gjort en eller flera prövningar i gymnasieämnen. Jag har planer på att göra prövningar i Näthandel 1+2 samt Inköp 1+2 men jag är lite osäker på hur man kan tänkas klara av att studera en kurs utan något lärarstöd.

När man anmäler sig till Campus/Komvux för att göra en prövning och betalar avgiften, får man då någon form av kursplan med övningar och prov som man kan träna på och studera efter eller måste man klara sig på att bara lusläsa boken pärm till pärm flertalet gånger?

Har både ringt och mailat studievägledaren på Campus men ej fått svar efter 5 dagar därav hoppas jag någon med erfarenhet kan hjälpa mig här

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015

Hej,

Om du får något material att öva på beror helt på läraren. Är det en kurs du precis läst så känner du läraren och då kanske du får en lista över vad du ska göra men är det så att du anmäler dig till prövning till en lärare du inte har haft så kan det vara så att du får en länk till skolverket med aktuell kursplan.

Jag har inte gjort några prövningar som elev men undervisar på bl.a. gymnasienivå.
Prövning görs på alla delar i kursplanen som fastställts av skolverket. På deras hemsida kan du finna kursplanen för just den kurs du ska göra prövning på.
När jag skriver prov så brukar jag använda kurslitteraturen samt ev. referenslitteratur. Något du dock behöver tänka på är att provet ska testa alla delar i kursplanen. Vissa av dessa delar kanske läraren vanligen testar på andra sätt (muntligt, praktiskt, projekt) men i detta fall så måste man testa det med en skrivning så kom ihåg att provet kommer vara omfattande och stort. Ett tips är att förbered dig på 'förståelsefrågor', alltså längre frågor där du måste förklara och motivera dina svar.

stavfel korrigerade
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

Det bör finnas en kursplan som beskriver vad som ska läras ut i kursen. Utöver det kan det även finnas läsanvisningar. Det är en bra start, har du tur finns även gamla tentor/prov att plugga på vilket brukar ge ett bra hum över vilka delar som du bör fokusera på samt hur frågorna kommer vara utformade.

Jag minns inte hur det fungerade på gymnasiet/komvux men en kursplan ska det finnas. Kolla ifall dom har någon kurshemsida.

| i5 6500 | asus z170-k | asus 970 strix | 16gb ddr4 | asus mg279Q | FD Define r4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södermanland
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av grvn:

Hej,

Om du får något material att öva på beror helt på läraren. Är det en kurs du precis läst så känner du läraren och då kanske du får en lista över vad du ska göra men är det så att du anmäler dig till prövning till en lärare du inte har haft så kan det vara så att du får en länk till skolverket med aktuell kursplan.

Jag har inte gjort några prövningar som elev men undervisar på bl.a. gymnasienivå.
Prövning görs på alla delar i kursplanen som fastställts av skolverket. På deras hemsida kan du finna kursplanen för just den kurs du ska göra prövning på.
När jag skriver prov så brukar jag använda kurslitteraturen samt ev. referenslitteratur. Något du dock behöver tänka på är att provet ska testa alla delar i kursplanen. Vissa av dessa delar kanske läraren vanligen testar på andra sätt (muntligt, praktiskt, projekt) men i detta fall så måste man testa det med en skrivning så kom ihåg att provet kommer vara omfattande och stort. Ett tips är att förbered dig på 'förståelsefrågor', alltså längre frågor där du måste förklara och motivera dina svar.

Okej, men då får jag alltså kontakt med en lärare innan/vid prövningens början och för att diskutera eventuella frågor, förstod jag dig rätt då?

Tack för infon : )

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jan 2011

Jag gjorde en prövning i Historia A för några år sedan. Det var ganska enkelt, bara att läsa de angivna sidorna 2-3 gånger så klarade jag det.

Stationär:Asrock P67 Extreme 4 | i5 2500K@4.5Ghz | Asus GTX 970 black Överklockad | Samsung Evo 960 1TB, 2x WD blue 5TB | 8GB Corsair XMS3 + 8GB Hyper x Fury | EVGA Supernova G2 750W Gold | Silverstone FT02
Laptop: Dell XPS 15 2017
Mobil: Oneplus 6 128GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015
Skrivet av P!ngv!N:

Okej, men då får jag alltså kontakt med en lärare innan/vid prövningens början och för att diskutera eventuella frågor, förstod jag dig rätt då?

Tack för infon : )

Om du menar muntligt diskutera frågorna så kommer det troligen inte ske. Tänk dig som när du gjorde nationella (skriftliga- och förståelse-delen) i Svenska/Engelska. Jag har ingen aning om hur det går till på din skola men låt mig ge ett exempel från en kollega till mig.

Innan prövning:
Eleven hörde av sig i mitten av sommaren och betalade avgiften för att få göra en prövning i kursen. Eleven hade precis gått klart 3:an på gymnasiet men behövde pröva en kurs. Eleven fick en utskrift av kursplanen från skolverket samt en lista med rekommenderad läsning (var tre böcker, varav två var kurslitteratur, den tredje fanns på biblioteket) och eleven hade sedan tidigare ett övningshäfte i kursen från när kursen gick.
Eleven fick dessutom datum, tid och plats för prövningen. Därefter hade de ingen kontakt förrän när eleven fick sitt betyg.

Prövningstillfället:
Vi brukar sätta alla elever som ska pröva i aulan samma dag på hösten. När eleven kom dit så fick eleven sätta sig och allt gick till ungefär som vid ett vanligt prov, förutom att provet var större och skrivtiden brukar vara ~4-6 timmar.
Provet var uppdelat i två delar där den första delen var kunskapsdel (korta svar, du kan citera kursboken), del två var förståelsedel där eleven skulle skriftligt förklara och motivera sina svar, blir ofta en halv till en hel A4-sida per fråga. Frågorna brukar ofta vara skrivna på ett sätt så eleven måste visa att den förstått sambanden i de olika delarna som kursboken tar upp.

Efter prövningen:
Eleven fick efter ~10 dagar komma till lärarens kontor och gå igenom provet med läraren där läraren visade vad eleven gjort rätt och fel.

Jag skulle gärna försöka ge dig exempel på frågor men tyvärr så undervisar inte jag i de där kurserna. Jag skulle kunna ge exempel ifrån andra kurser men jag vet inte hur pass applicerbara de blir på din kurs.
Kom ihåg att exempelt ovan är från en viss skola. På din skola kan de ha ett annat tillvägagångssätt men för det mesta brukar saker se ut ungefär som när du skriver ett vanligt prov, fast något mer omfattande.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södermanland
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av grvn:

Om du menar muntligt diskutera frågorna så kommer det troligen inte ske. Tänk dig som när du gjorde nationella (skriftliga- och förståelse-delen) i Svenska/Engelska. Jag har ingen aning om hur det går till på din skola men låt mig ge ett exempel från en kollega till mig.

Innan prövning:
Eleven hörde av sig i mitten av sommaren och betalade avgiften för att få göra en prövning i kursen. Eleven hade precis gått klart 3:an på gymnasiet men behövde pröva en kurs. Eleven fick en utskrift av kursplanen från skolverket samt en lista med rekommenderad läsning (var tre böcker, varav två var kurslitteratur, den tredje fanns på biblioteket) och eleven hade sedan tidigare ett övningshäfte i kursen från när kursen gick.
Eleven fick dessutom datum, tid och plats för prövningen. Därefter hade de ingen kontakt förrän när eleven fick sitt betyg.

Prövningstillfället:
Vi brukar sätta alla elever som ska pröva i aulan samma dag på hösten. När eleven kom dit så fick eleven sätta sig och allt gick till ungefär som vid ett vanligt prov, förutom att provet var större och skrivtiden brukar vara ~4-6 timmar.
Provet var uppdelat i två delar där den första delen var kunskapsdel (korta svar, du kan citera kursboken), del två var förståelsedel där eleven skulle skriftligt förklara och motivera sina svar, blir ofta en halv till en hel A4-sida per fråga. Frågorna brukar ofta vara skrivna på ett sätt så eleven måste visa att den förstått sambanden i de olika delarna som kursboken tar upp.

Efter prövningen:
Eleven fick efter ~10 dagar komma till lärarens kontor och gå igenom provet med läraren där läraren visade vad eleven gjort rätt och fel.

Jag skulle gärna försöka ge dig exempel på frågor men tyvärr så undervisar inte jag i de där kurserna. Jag skulle kunna ge exempel ifrån andra kurser men jag vet inte hur pass applicerbara de blir på din kurs.
Kom ihåg att exempelt ovan är från en viss skola. På din skola kan de ha ett annat tillvägagångssätt men för det mesta brukar saker se ut ungefär som när du skriver ett vanligt prov, fast något mer omfattande.

Då förstår jag, tack