Philips 276E6 – färgglad 27-tummare med kvantprickar

Permalänk
Bildexpert 📺

I don't want to be a prick about it. Men att det svenska ordet är "kvantprick" är endast någon Googling bort.

http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/kvantpric...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av farnebr1nk:

Har ni några tankar kring att recensera skärmar från den "gråa" marknaden? Skärmar från Korea exempelvis som har en ganska billig prislapp på dem.

Fast vilka produkter från vilka gråa marknader ska testas? Korea? Taiwan? Shenzen? Hela ebay? En oregistrerad skåpbil på parkeringen bakom Gullmarsplan?

Skämt åsido: Vi har dragit en gräns vid att produkten ska ha en agentur och försäljning i Sverige som sker enligt svenska regler. Ångerrätten, konsumenträtt och så vidare. Den Shimean-skärm vi testade tidigare kom från en av våra moderatorer, numera redaktör Kenneth.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av matnojje:

Nej min skärm är kalibrerad med en spyder 4 och visar liknande omfång som min polares apple cinema skärm. Men shimian har ju använt en massa olika tillverkares paneler under åren så det är också möjligt att sweclockers fått ett dåligt exemplar dessutom är det inte exakt den skärman som jag har. Min har en vit ram.

När vi testade skärmen var tanken mer att titta på fenomenet "Korea-skärmar" som just då var väldigt omdiskuterat. Egentligen inte så mycket test av produkten i sig. Detta eftersom själva produkten är lite underordnad. Man sparar lite pengar jämfört med en svensk butik. Men man vet egentligen inte vet vad man får för pengarna.

Vilket kontrastförhållande mätte er skärm? Det exemplar vi hade inne mätte 350:1, vilket är på nivå med LCD-skärmar från tidigt 00-tal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

När vi testade skärmen var tanken mer att titta på fenomenet "Korea-skärmar" som just då var väldigt omdiskuterat. Egentligen inte så mycket test av produkten i sig. Detta eftersom själva produkten är lite underordnad. Man sparar lite pengar jämfört med en svensk butik. Men man vet egentligen inte vet vad man får för pengarna.

Vilket kontrastförhållande mätte er skärm? Det exemplar vi hade inne mätte 350:1, vilket är på nivå med LCD-skärmar från tidigt 00-tal.

Jag kommer inte ihåg exakt men den var strax över 700:1. Det var en mätbar skillnad mellan min skärm och LED Cinema Display. Men vi hade dem inte bredvid varandra och kunde ur minnet inte se någon skillnad.

Men det är sant det handlar om att ha tur med de skärmarna. Om man har en svart bild så har den lite backlight bleed vid start menyn och man har näsan mot skärmen så har den några vita pixlar nere i högra hörnet, men de kan jag inte se på 1m avstånd.

Men det är en sak som jag störde mig på. På baksidan sitter det en massa knappar men bara på och av knappen gör något.

Permalänk
Skrivet av Starric:

Men borde inte den egentligen termen vara kvantpunkter om det på engelska är quantum dots?

Nej egentligen borde det vara "quantum dots" för det finns ingen som helst anledning att översätta alla termer och påhittade ord...

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Jag gillar philips. Innan va de rätt b, men nu verkar de vilja vara innovativa. Tänker på ambilight och allt sådant. Precis som med denna skärm når de inte alltid fram.

Har en tv från dem och den vore perfekt om det inte vore för de otroligt långsamma menyerna/smart tv. Använder en htpc så bryr mig inte så mycket ändå.

Ambilight borde komma till pc-skärmarna med.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Nej egentligen borde det vara "quantum dots" för det finns ingen som helst anledning att översätta alla termer och påhittade ord...

Försent, termen är redan översatt http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/kvantprick

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Har lite fysik i bagaget, och kvantprick är det jag alltid har hört. En punkt (eng. point) är snarare en 0-dimensionell entitet (en linje är 1-dimensionell, alltså måste en punkt vara 0-dimensionell) som bäst används för att representera matematiska koncept som koordinater, etc. En punkt i fasrummet, exempelvis. Något åt det hållet.

I detta fall betyder dot ett föremål med ytterst liten utsträckning i alla tre dimensioner. Exempelvis finns också quantum well, vilken bara har liten utsträckning i en dimension, och quantum wire liten utsträckning i två dimensioner.

Halvledare har något som kallas bandgap, detta är en energiskillnad mellan valensbandet och ledningsbandet. Det specificerade bandgapet är i praktiken alltid för bulkmaterial. En quantum point har förhållandevis stor andel atomer på ytan jämfört med i volymen, detta gör att man kan "kalibrera" bandgapets storlek genom att ändra kvantpunktens storlek, på så vis kan man få många specifika färger, jämfört med vanlig fosfor där "kalibreringen" sker kemiskt.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gymi:

Kvantprickar... Underbara svenska språket ;P

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en direktöversättning, vad är det för fel på det svenska språket? Obegripligt att unga idag måste ha engelska på allting för att vara coola. Det är inte coolt att vara retoriskt efterbliven. Det är ok, du kan googla retoriskt.

Permalänk
Medlem

Jag har en hyfsat fin Asus skärm som också har touch-knappar. Rena skiten! Jag fattar inte varför man inte får med en fjärrkontroll trots att man köper en skärm för flera tusen?

Permalänk
Avstängd

Hur mycket färger man får ut på skärmen är också styrt av hur hög kontrast den har.
Hade det här varit en oled skärm med 0 svärta och samma färgrymd så hade dom färgerna haft mycket mer punch i sig.
Täskig kontrast och stor färgjymd går inte ihopp sig det blir bara cartoon av allt.
Dom riktigt djupa färgerna finns inte här.

"Black is the canvas that all colors starts from'
Citat Från teknikerna bakom Pioneer KURO

Det blir lite att styla en gris här

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

Quant ja.. men Det är forftfarande LCD... dvs usla blacklevels och betraktningsvinklar mm.

Vad skulle det annars vara? OLED? Plasma?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jockew1989:

fattar inte hur svårt de ska vara att borra 4 J***a hål i en skärm, kvantpunker, inga problem, gängade hål....nae fan de låter överkurs....

Fast då hade de ju varit tvungna att vinkla ner alla kontakterna också vilket tydligen är jobbigt eller nåt. Gissar att det är ett par öre billigare med kontakter rakt bakåt för det är ju enda rimliga förklaring till varför man skulle välja en sådan kass design.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

kvantprickar låter allt för mycket som missledande marknadsföringstjafs

Visa signatur

AMD FX-8320 | Asus M5A97 R2.0 | Sapphire Radeon HD 7950 Boost Dual-X 3GB | Corsair XMS3 2x4GB 1333Mhz CL9 | 4X Noctua NF-A14 | Noctua NH-U12s | Evga Supernova 750 G2 | Fractal Design Arc Midi R2 | Western Digital Green WD20EZRX 2TB | Crucial MX100 256GB | Microsoft Windows 8.1 |

Permalänk
Bildexpert 📺