Forumdelen sponsras av

Råd tack! LG55EG920V? Bluray? Ps4? - problem ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2016

Råd tack! LG55EG920V? Bluray? Ps4? - problem ?

Hej,

Köpte en LG55EG920V och har varit supernöjd med bilden både i Netflix, vanlig tv och PS4 spel. Så satte jag igång Hunger Games Mocking Jay part 1 (bluray) och bilden är fortfarande väldigt bra förutom när det blir mörkt ungefär halvvägs in i filmen. Bilden blir så dålig att jag inte kan koncentrera mig på filmen. (Se bifogade bilder). Så jag slängde in senaste Star Wars bluray och Bond Spectre (samma kalibrerade inställningar av expert mode på TVn) och bilden blir närmast perfekt igen! TIllbaka till Hunger games och problemet kvarstår. Är detta ett fel på Hunger Games präglingen? Nåt med PS4 eller vad? Jag har försökt olika inställningar inklusive original på TVn. Tacksam för svar.

Se bifogade bilder för exempel på problemet.

Bilderna hittar ni här där jag också posta: http://www.avsforum.com/forum/40-oled-technology-flat-panels-...

EDIT: Bond Spectre är nämast perfekt hela vägen förutom slutscenen där det är svart igen. Då ser jag svaga vita streck i den svarta bakgrunden (Mycket svaga)? Normalt med OLED eller tillräckligt för att lämna tillbaka?

Har kollat Mockingjay del ett nu på pcn, Youtube och scenerna är lika dåliga där.... Märkligt set nästan ofärdiga ut....i en så ny film.

//Mem

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Memmaatre2: 920-modellen och äldre OLED-modeller har inte full 8-bitars täckning i skuggtoner. Dessutom har panelerna problem med bandning och ojämnheter. Nivån av de senare två problemen varierar med driftstiden då panelen återställer med viss regelbundenhet.

Kombinera detta med att det är fel nivåer av dator/videosvärta och att svartnivån (brightness/ljusstyrka) inte är ställd rätt i förhållande till källan och det kan uppstå fenomen oftare i mörka scener. Det är en nackdel man måste ta med tekniken i det här läget och på de här modellerna.

Men det går alltså att reducera ifall man tar sig tid att stämma av att signalnivåer är matchade. Oftast tar man en kompromiss och klipper lite av svärtan men det kommer alltid att finnas någon scen någonstans där problemen blir tydliga.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2016
Skrivet av Laxpudding:

@Memmaatre2: 920-modellen och äldre OLED-modeller har inte full 8-bitars täckning i skuggtoner. Dessutom har panelerna problem med bandning och ojämnheter. Nivån av de senare två problemen varierar med driftstiden då panelen återställer med viss regelbundenhet.

Kombinera detta med att det är fel nivåer av dator/videosvärta och att svartnivån (brightness/ljusstyrka) inte är ställd rätt i förhållande till källan och det kan uppstå fenomen oftare i mörka scener. Det är en nackdel man måste ta med tekniken i det här läget och på de här modellerna.

Men det går alltså att reducera ifall man tar sig tid att stämma av att signalnivåer är matchade. Oftast tar man en kompromiss och klipper lite av svärtan men det kommer alltid att finnas någon scen någonstans där problemen blir tydliga.

Tack för det första....Sen en n00b fråga: Stämma av signalnivåerna låter överkurs!? Berätta gärna mer. Hur? Kolla gärna rullen Mockingjay 1 för på YouTube oavsett källa (mobil dator) ser det lika jävligt ut i just det scenerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

Stämma av signalnivåerna är det absolut enklaste och mest grundläggande egentligen alla måste göra med bilden.

Det är att se till att svart ligger där svart ska vara och att vitt ligger där vitt ska vara. Det vill säga att svart ligger vid digital 16 och att referensvitt ligger vid 235 med täckning ovanför. Ligger nivåerna fel kommer TV:n att ankra sin bildbearbetning på fel nivåer och det kan bli underligt.

Det gör man med lämplig testskiva likt DVE. Gratisalternativet AVSHD 709 har väldigt bra testmönster man kan bränna ned på DVD och sedan köra från Blu-ray-spelaren.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2016
Skrivet av Laxpudding:

Stämma av signalnivåerna är det absolut enklaste och mest grundläggande egentligen alla måste göra med bilden.

Det är att se till att svart ligger där svart ska vara och att vitt ligger där vitt ska vara. Det vill säga att svart ligger vid digital 16 och att referensvitt ligger vid 235 med täckning ovanför. Ligger nivåerna fel kommer TV:n att ankra sin bildbearbetning på fel nivåer och det kan bli underligt.

Det gör man med lämplig testskiva likt DVE. Gratisalternativet AVSHD 709 har väldigt bra testmönster man kan bränna ned på DVD och sedan köra från Blu-ray-spelaren.

Lysande thx. Kommer att testa. Asså.bilden är sjukt bra för det mesta men ibland vilket verkar vara mörkt hår, mörk skog i en allmänt mörk scen som klipper mycket då blir delar av "håret" tecknat svart medan resten blir naturligt. Alltså m a o helsvarta områden som kluttar i brist på bättre ord. Nån clouding eller väl synligt banding verkar detta exemplar befriad från. Finns nåt mer att göra än ditt tips med kalibrering som ju troligen bara förbättrar blueray s a s men inte digital box bilden...?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

Det skiljer det sig från sändning till sändning så man kan aldrig ta tillit till bilden på TV-sändningar. Den inbyggda boxen är vad den är.. Det också finnas dold bearbeatning, till exempel någon form av dynamisk kontrast eller liknande som inte går att stänga av hos de inbyggda mottagarna.