8 ohm slutsteg. 2 ohm högtalare

Permalänk
Medlem

8 ohm slutsteg. 2 ohm högtalare

Som rubriken lyder. Jag har ett pa steg som levererar 1200 watt i 8 ohm och provade koppla det till hemmabion för att driva en baslåda på 2 ohm 550 watt. Det funkat bra än så länge men fläktarna i steget börjar gå efter en stund för att kyla det. Känner man på det med handen är det inte överdrivet varmt...
Kan jag förstöra något om jag fortsätter spela med den setupen?
Tacksam för svar.

Permalänk

Hej,

Har du bryggkopplat steget? I så fall blir lasten från en 2 ohms låda 1ohm. Tveksamt om det kommer fungera speciellt bra.

Däremot brukar det inte vara några problem att använd endast en kanal på ett pa-steg. Med den effekten tillgodo räcker det ju långt.

Huruvida ditt steg klarar de 2 ohm som vi då pratar är oklart. Det bör gå att ta reda på om du googlar lite.

Att fläktarna går igång är nog inget onaturligt.

Edit: Vad är det för basar förresten? Går det inte att koppla om så du får 8 ohm och sedan brygga steget? Det borde vara det bästa alternativet.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Hej,

Har du bryggkopplat steget? I så fall blir lasten från en 2 ohms låda 1ohm. Tveksamt om det kommer fungera speciellt bra.

Däremot brukar det inte vara några problem att använd endast en kanal på ett pa-steg. Med den effekten tillgodo räcker det ju långt.

Huruvida ditt steg klarar de 2 ohm som vi då pratar är oklart. Det bör gå att ta reda på om du googlar lite.

Att fläktarna går igång är nog inget onaturligt.

Edit: Vad är det för basar förresten? Går det inte att koppla om så du får 8 ohm och sedan brygga steget? Det borde vara det bästa alternativet.

Jag kör bara på den vänstrakanalen nu. Provade bryggkoppla men enda skillnaden jag märkte var at steget blev ännu varmare... Jag har googlat o hittar bara att steget ska klara 4 ohm.
Det är en fabriksbyggd jbl låda med två 12" som jag bara skulle prova för att so om det blev skillnad med mer bas när man ser film så är inte sådär jättesugen på att börja dra om kablarna i den just nu...
Tror du jag kan spela på så länge inget blir för varmt eller börjar låta jävel? Kan steget ta skada?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@axelaxel: Om inte steget är otroligt gammalt har det nog någon form av skyddskrets. Skulle belastningen bli för hög stänger det nog av.

Jag tror att du kan spela på, men samtidigt ska man ju komma ihåg att bilbasar ofta vill ha rätt mycket effekt, så när du börjar höja volymen blir uttaget snabbt ganska högt.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Rekordmedlem

Du ska absolut inte bryggkoppla steget, det är oerhört få steg som är designade för att klara bryggkoppling med 2 Ohms last !
Vad är det för underlig baslåda du har, är det nått med 2 parallellkopplade 4 Ohms laster ? I så fall hade jag kopplat om i baslådan och drivit den som 2 separata 4 Ohms laster, dvs en talspole till en kanal på slutsteget, då får du gynnsammare dämpfaktor dvs troligen bättre ljudkvalitet, du riskerar inte att överbelasta slutsteget lika lätt och har ändå så mycket effekt tillgänglig att du kan bottna basarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@axelaxel: Jag skulle tro att det sitter två fyra ohms element i lådan. Sedan är de paralell koplade så man kommer ner till två ohm. I bil stereo sammanhang vill man ofta komma ner i ohm för att kunna ta ut mera effekt med steg som är specade för en mindre effekt vid fyra ohm.

Om du öppnar lådan kan du plocka ut höger/vänster med fyra ohm. Räcker troligen om du skruvar loss anslutnings boxen där du går på med kablarna till lådan. Kanske behöver byta den mot en med dubbla anslutningar för höger/vänster.
Möjligen går det från insidan på anslutnings boxen, dubbla kablar, en till vsar ellement. Särar man på dessa så får man istället för en krets på två ohm, två kretsar på fyra ohm vardera. Eller så går det bara en kabel från boxen, som delas närmare ellementen.. Värt att unersöka?

Alternativt kan du inne i lådan koppla ellementen i serie, då får du en högtalare med åtta ohm.

Oavsett skulle jag öppnat lådan och kollat vad som står på talspolarna på baksidan av ellementen.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Tackför alla svar.
Jag skruvade upp lådan och basarna var paralellkopplade så jag har nu kopplat om till serie och ligger nu på 8 ohm och kör med bryggat steg. Kan säga att testfilmen kändes i bröstet!
Nu måste jag bara skaffa en enker 12" till bilen så jag rymmer alla fiskesaker i sommar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@axelaxel: Klart bästa lösningen, bra gjort!

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av axelaxel:

Tackför alla svar.
Jag skruvade upp lådan och basarna var paralellkopplade så jag har nu kopplat om till serie och ligger nu på 8 ohm och kör med bryggat steg. Kan säga att testfilmen kändes i bröstet!
Nu måste jag bara skaffa en enker 12" till bilen så jag rymmer alla fiskesaker i sommar.

Skickades från m.sweclockers.com

Det låter troligen bättre om du inte bryggar steget och inte seriekopplar elementen, en talspole per slutsteg borde vara bäst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det låter troligen bättre om du inte bryggar steget och inte seriekopplar elementen, en talspole per slutsteg borde vara bäst.

Förstärkaren har bara en kanal ut för sub. När steger är bryggat används bara den vänstra kanalen in. Ska jag driva basarna på två kanaler från steget måste ha två kanaler in och då måste jag splitta lågnivå ut från förstärkaren.
Blir det inte en förlust i signalstyrka från lågnivå/kanal då? Eller kan man splitta lågnivå utan att tappa något?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av axelaxel:

Förstärkaren har bara en kanal ut för sub. När steger är bryggat används bara den vänstra kanalen in. Ska jag driva basarna på två kanaler från steget måste ha två kanaler in och då måste jag splitta lågnivå ut från förstärkaren.
Blir det inte en förlust i signalstyrka från lågnivå/kanal då? Eller kan man splitta lågnivå utan att tappa något?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är det för apparater du har skaffat ? Ett pa slutsteg brukar ju endera sakna filter eller så har det samma filteruppsättning på åtminstone ett kanalpar, ett stereo pa steg som har EN dedikerad subkanal låter ovanligt. Kan du länka manualer, bilder eller liknande vore det bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad är det för apparater du har skaffat ? Ett pa slutsteg brukar ju endera sakna filter eller så har det samma filteruppsättning på åtminstone ett kanalpar, ett stereo pa steg som har EN dedikerad subkanal låter ovanligt. Kan du länka manualer, bilder eller liknande vore det bra.

det är ett 2 kanals stereosteg så det saknar filter. Förstärkarens utgång ger bara sub signal så har kopplat det till steget som bara behöver en ingång när man bryggar. När man bryggar jobbar det inte längre i stereo. Jag ska se om jag lyckas lägga till en bild

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av axelaxel:

det är ett 2 kanals stereosteg så det saknar filter. Förstärkarens utgång ger bara sub signal så har kopplat det till steget som bara behöver en ingång när man bryggar. När man bryggar jobbar det inte längre i stereo. Jag ska se om jag lyckas lägga till en bild

Skickades från m.sweclockers.com

Du menar alltså att du har en filtrerad basutgång från en hembioreceiver som du ansluter till ett vanligt 2 kanals pa steg som driver basarna ?
I så fall är det bara att förgrena bassignalen från receivern och mata in den på båda kanalerna på slutsteget och om/när du vill få det bättre så skaffar du ett riktigt filter eller kanske ett slutsteg med filter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du menar alltså att du har en filtrerad basutgång från en hembioreceiver som du ansluter till ett vanligt 2 kanals pa steg som driver basarna ?
I så fall är det bara att förgrena bassignalen från receivern och mata in den på båda kanalerna på slutsteget och om/när du vill få det bättre så skaffar du ett riktigt filter eller kanske ett slutsteg med filter.

precis så menar jag! men varför skulle det vara bättre att köra basarna var för sig? istället för bryggat... bryggat har jag 1x1200W rms i 8ohm. annars har jag 2x600w rms i 8ohm så det blir ju lite samma sak...
blir det någon märkbar skillnad att köra med separat filter istället för att filtrera signalerna med receiverna?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av axelaxel:

precis så menar jag! men varför skulle det vara bättre att köra basarna var för sig? istället för bryggat... bryggat har jag 1x1200W rms i 8ohm. annars har jag 2x600w rms i 8ohm så det blir ju lite samma sak...
blir det någon märkbar skillnad att köra med separat filter istället för att filtrera signalerna med receiverna?

Att bryggkoppla slutsteget och seriekoppla talspolarna påverkar respektive systems impedans och ofta så sjunker ljudkvaliten men ljudkvantiteten ökar, jag vet inte hur ditt system uppträder men antagligen fungerar det så. Därför bör man testa att inte koppla så om man är ute efter lägsta dist, speciellt om man ändå har tillräckligt med effekt för att bottna elementen oavsett om man bryggar eller inte så tycker jag det är underligt om man inte försöker minska distorsionen så mycket det går.

Ett riktigt separat filter/högtalarprocessor ger för det mesta mycket mer möjligheter till kontroll och rumsanpassning, man får ofta tillgång till att dels anpassa delningskurvorna fritt, man kan dela med överlapp eller glapp och anpassa frekvensen till rummet för att få den att uppträda som en enbands parametrisk eq, är det ett digitalt filter så får man för det mesta tillgång till många riktiga parametriska eq ar per kanal och tids/faskontroll på ett lätt sätt och det kan ju även finnas diverse skyddsfunktioner typ limitar och kompressorer eller möjlighet att växla eq kurvor eller delningspunkt beroende på signalnivå, man kan alltså spela starkare med samma prylar samtidigt som risken att förstöra något minskar och samtidigt öka ljudkvaliten när man inte spelar lika starkt.
Många som bygger eget använder idag Minidsp som grunden till ett avancerat aktivt filter https://www.minidsp.com/ Personligen så var jag tidig med att skaffa något så jag sitter med en Behringer Ultradrive https://www.music-group.com/Categories/Behringer/Signal-Proce...
Ladda gärna ner mjukvaran och kolla vad som går att styra i en sån och jämför med de möjligheter du får i hembiomaskinen >
https://downloads.music-group.com/software/behringer/DCX2496/...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Att bryggkoppla slutsteget och seriekoppla talspolarna påverkar respektive systems impedans och ofta så sjunker ljudkvaliten men ljudkvantiteten ökar, jag vet inte hur ditt system uppträder men antagligen fungerar det så. Därför bör man testa att inte koppla så om man är ute efter lägsta dist, speciellt om man ändå har tillräckligt med effekt för att bottna elementen oavsett om man bryggar eller inte så tycker jag det är underligt om man inte försöker minska distorsionen så mycket det går.

Ett riktigt separat filter/högtalarprocessor ger för det mesta mycket mer möjligheter till kontroll och rumsanpassning, man får ofta tillgång till att dels anpassa delningskurvorna fritt, man kan dela med överlapp eller glapp och anpassa frekvensen till rummet för att få den att uppträda som en enbands parametrisk eq, är det ett digitalt filter så får man för det mesta tillgång till många riktiga parametriska eq ar per kanal och tids/faskontroll på ett lätt sätt och det kan ju även finnas diverse skyddsfunktioner typ limitar och kompressorer eller möjlighet att växla eq kurvor eller delningspunkt beroende på signalnivå, man kan alltså spela starkare med samma prylar samtidigt som risken att förstöra något minskar och samtidigt öka ljudkvaliten när man inte spelar lika starkt.
Många som bygger eget använder idag Minidsp som grunden till ett avancerat aktivt filter https://www.minidsp.com/ Personligen så var jag tidig med att skaffa något så jag sitter med en Behringer Ultradrive https://www.music-group.com/Categories/Behringer/Signal-Proce...
Ladda gärna ner mjukvaran och kolla vad som går att styra i en sån och jämför med de möjligheter du får i hembiomaskinen >
https://downloads.music-group.com/software/behringer/DCX2496/...
https://www.youtube.com/watch?v=weIucuyQvgo

Jag ska skaffa lite mer kabel och prova koppla dom separat. Skadar ju aldrig att prova.

Haha. Jag satt och tänkte det var onödigt och dyrt med ett separat delningsfilter/ljudprocessor och så kom jag på att jag har en jbl ms-8 som matar slutstegen i bilen och det blev ju ett jävla lyft för ljudet. Ska kolla upp det där. Tack 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Att man vill ner till ett ohm inom bilstereo är en myt.
Vill man bara spela HÖGT så ja....vill man spela rent och fint så lägger de flesta av oss inom tävlingssverige oss på 8 ohm (många av oss använder element avsedda för hemmabruk med så).

Det är mer ovanligt idag att tillverkare väljer att använda sig av bara ena kanalens ingång för bryggkoppling av båda men det funkar så länge kanalerna delar signaljord.

Att koppla i serie till 8 ohm och sedan bryggkoppla steget ger en totallast på 4 ohm per kanal så ur den aspekten kan man lika gärna köra ett element per kanal MEN så kommer baksidan med det: Stereosteg har sällan exakt samma effekt ut på båda kanalerna när det väl kommer till kritan. Hur mkt det skiljer varierar men det kan vara upp till 15% diff dem emellan och när det handlar om högeffektssteg så kan det bli en rätt stor skillnad och då bör man inte ha elementen i samma låda utan bör ha dem separerade.

Så jag slår i slutänden ändå ett slag för att behålla dem seriekopplade och bryggkoppla steget.