Permalänk
Medlem

Ljusstryka "smart bulbs"

Hej! Hittar ingen kategori där detta inlägg passar, hoppas detta duger

Kollar lite på så kallade "smart bulbs", dvs LED-Lampor som ansluts via wifi alt. bluetooth och man där igenom kan styra ljusstyrka, färg och färgtemperatur.

Bor i en liten 1:a, och skulle vilja ha en sådan i min taklampa. Frågan är om de är tillräckligt starka? Att de inte är tillräckligt starka i "färgat läge" är inget problem, men det vanliga vita ljuset? Klarar man av att lysa upp ett rum (vita väggar) på ca 4x5m med dessa? Och i så fall vilken ska man välja? Finns ju mängder. Vore en fördel med en lampa som inte kräver basstation, då jag troligtvis endast kommer ha en enhet.

Tikteck Smart LED bulb är ett alternativ, verka finnas fler märken som säljer samma lampa. Motsvarar den verkligen 40w vanlig glödlampa tex? Påstår att den ligger på 600 lumen, men jag är lite tveksam...

Elgato Avea är ett annat alternativ...

Någon som testat lite olika? MVH

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag har Philips Hue och de lyser inte tillräckligt mycket tycker jag

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

Jag har Philips Hue och de lyser inte tillräckligt mycket tycker jag

Kanske inte är tillräckligt starka för att klara något annat än lite allmän "mysbelysning" ännu. Klarar inte Philips Hue av att lysa tillräckligt starkt känns det ju tveksamt om alternativ för mellan 100-300kr fixar det... :/

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag har en sådan här; http://www.clasohlson.com/se/Stämningsbelysning-RGB+W-iDUAL/3... och den klarar utan problem av att lysa upp ett rum.

Nu är den ju inte på wifi eller Bluetooth, utan man måste köpa till en fjärr för 60 pix, men jag kan rekommendera den ändå. Riktigt trevlig grej.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Medlem

Bara att kolla lumen för total ljusstyrka. Den @Krabbtumme länkade krossar ju dem två Amazon alternativen.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krabbtumme:

Jag har en sådan här; http://www.clasohlson.com/se/Stämningsbelysning-RGB+W-iDUAL/3... och den klarar utan problem av att lysa upp ett rum.

Nu är den ju inte på wifi eller Bluetooth, utan man måste köpa till en fjärr för 60 pix, men jag kan rekommendera den ändå. Riktigt trevlig grej.

Tack! Verkar som ett bra alternativ! Kanske smidigare rent av då man slipper krångla med appar som ska scanna osv. Får testa en sådan!

Skrivet av philipborg:

Bara att kolla lumen för total ljusstyrka. Den @Krabbtumme länkade krossar ju dem två Amazon alternativen.

Jo precis, frågan är bara hur de har mätts upp. Många lampor är ju starkare rakt nedåt tex.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD