Föräldrar ska sälja radhus - ett antal frågor

Permalänk
Medlem

Föräldrar ska sälja radhus - ett antal frågor

Hej,

Mina föräldrar ska i höst sälja sitt radhus och av olika skäl vill jag försöka maximera vinsten de gör i denna försäljning. Sweclockers är kanske inte det bästa forumet för detta, men jag tänker mig att det finns många med erfarenhet och åsikter kring husförsäljning här.

Först lite bakgrund. Förra sommaren klev en byggarbetare sönder en takplatta vilket ledde till att det någon dag senare regnade in vatten i ett av rummen. Tur i oturen var att de följande dagarna samma vecka var stekheta vilket mer eller mindre eliminerade risken för fuktskada. Saken är den att man kan se att någonting har skett i ett av rummen om man inspekterar tapeten, då den är "fläckig" och har lossnat. Det är inte svårt att härleda att det rör sig om något slags vattenläckage. Jag hävdar att detta kan avskräcka potentiella köpare samt dra ned värdet på huset och vill därför tapetsera om medan min far menar på att nya ägare ändå tapetserar om vilket troligen är sant, men jag tycker det är irrelevant. Är det värt att tapetsera om rummet? Kostnadsmässigt är det bara en fråga om materialkostnad, jobbet har jag erbjudit mig göra för en struntsumma. Det blir väl inte världens vackraste tapetsering, men som sagt lär det ändå tapetseras om av de nya ägarna. Jag vill mest göra det för att minimera osäkerhet hos köpare.

Andra frågan är huruvida man ska anlita en "designer" eller ej. Denna kostnad ligger på 10 000 kr och jag är inte helt insatt kring vad man betalar för här, enligt rykte är det snyggare placering av möbler samt att de "hyr in" egna möbler som ska förbättra utseendet inför visning/bildtagning. Jag tycker det är en struntsumma sett till att huset är värderat till över 2 miljoner, men min far tycker det känns som en onödig utgift. Har ni någon erfarenhet av detta?

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem

Jag tror det är vart varenda krona om nu kan härledas till någon typ av fuktskada.

Visa signatur

GA-P55-UD3 | Intel Core i5 750 @ 4Ghz 24/7 clock med H50 | Vengeance, 8gb @ 1600Mhz | 6950 CF| M4 64gb SSD | Corsair 650W

Permalänk

Om det var en hantverkare som klev sönder taket skall detta anmälas till vederbörandes försäkringsbolag och ersättas - inklusive ytskikt utan att det kostar er en krona.

Om det var en "hantverkare" så har ni upplysningsplikt ändå och får stå för dolda fel - dvs om ni inte talar om att skadan funnits och den uppdagas senare - blir ni ersättningsskyldiga till köparen.

Så låt det vara och var öppen - det var problem med taket vilket är åtgärdat, men ni har valt att inte byta ytskiktet eftersom köparen med största sannolikhet kommer att vilja välja egna färger.

om ni väljer att köra med room-styling kan ni dra av de pengarna från reavinstbeskattningen vid försäljning så styla så det ryker.

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Medlem

Fuktskadan har ni som sagt upplysningsplikt om så den skulle jag se till att nämna precis som ovan nämnt.

Tänk efter lite om vilken målgrupp dina köpare finns i och se till att de blir lite extra lockade. eller så gör ni på det enkla sättet och tar dit en designer! Om inte föräldrarnas hus redan ser ut som ett reportage i en inredningstidning är jag skapligt säker på att det är 10 papp som ni får igen på försäljningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Läckan är väl lagad?

Permalänk
Medlem

Att lägga en vecka och några tusen på en designer är verkligen värt det. Det ger minst 10% så länge det finns ett intresse för huset, är det i arjeplog kanske det inte är värt det.

Permalänk
Medlem

Riv tapeten och måla fondvägg, snabbt och modernt

Skadan ska informeras om så klart, men ser det rent och snyggt ut ändå så blir fler intresserade och inte bara "gör det själv"-typer. De brukar inte vilja bjuda så högt heller.

Själv målade jag färdigt min frus gamla lägenhetskök för att ett enhetligt utseende sannolikt ökade förtroendet för att inte annat också skulle vara halvgjort. Som köpare misstänker de flesta att säljaren mörkar något, visar ni då en skada undrar de vad ni inte visar som är värre. (enkel psykologi, borde inte vara så men det verkar vara generell uppfattning på visning)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Regna in efter en trasig takpanna Har ni ingen takpapp?

"Designer" beror helt på vart dom är ifrån, be om en lista på det dom gör. Vissa gör inte ett skit rent ut sagt och tar sjuka pengar för det. Dom kan duka ditt bord och tända lite ljus och så ska dom ha pengar för det..

Visa signatur

Asus 3080 TI | 5900X | MSI X570S Torpedo Max | Kingston Fury 3600 Mhz | Seasonic Focus GX 850W | Torrent Compact | Dark Rock Pro 4

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg raderat i enlighet med §9 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv

Personligen så hyrde jag in en designer inför visning och foton vilket jag skulle tro höjde budgivningen på min gamla lägenhet med minst 50k.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Någon bestående fuktskada ska det inte ha blivit enligt den hantverkare som lagade takpannan, men tapeten kan troligen få en köpare att tro att det har funnits/finns en fuktskada.

Skrivet av Dreadlock:

Om det var en "hantverkare" så har ni upplysningsplikt ändå och får stå för dolda fel - dvs om ni inte talar om att skadan funnits och den uppdagas senare - blir ni ersättningsskyldiga till köparen.

Gäller detta även om man har en så kallad "dolda fel"-försäkring?

Skrivet av iskalle:

Regna in efter en trasig takpanna Har ni ingen takpapp?

Saknades på ett visst ställe tydligen. Mycket konstigt men så är det (inte vi som byggt).

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Skrivet av EagiZ:

Gäller detta även om man har en så kallad "dolda fel"-försäkring?

En dolda fel försäkring försäkrar dig som säljare från att bli ersättningsskyldig vid upptäckten av dolda fel - inte av fel som du medvetet undanhållit från att komma till köparnas vetskap.

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914