Permalänk

Sitter min cpu-kylare dåligt?

Tja!

Får under load mysiga temperaturer som pendlar jättefort mellan 50 och 80 grader. Får upp till 10% diff i gflops med linx mellan körningar, vilket tyder på att den klockar ner sig av värmen. Kör 6700k med D-15, helt stock. Har testat annan kylare, med samma resultat. Kör kylpastan som följde med (NT-H1) och har testat MX-3 också, med samma resultat.

Har inga problem med att hålla handen på heatpipes under load, så det verkar verkligen som att värmen inte lyckas lämna processorn.

Resultatet blir också att fläktarna varvar upp och ner hela tiden under tung last, då de mäter antingen 50*C eller 80*C när nya mätvärden kommer in, ungefär en gång i sekunden.

Vad kan jag göra åt det här? Kan man anta att CPU'n är trasig från fabrik, alltså att kontakten mellan chip och heatspread är dålig? Eller är det jag som inte kan applicera kylpasta? Har kört 0.5-2 riskorn och antingen tryckt ut det med kylaren eller spritt ut med kreditkort.

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."