Tips på en "mini"förstärkare till PC

Permalänk

Tips på en "mini"förstärkare till PC

Hej,

Söker tips från kunniga.

Det jag har idag:
Ett externt ljudkort Xonar U7 som jag skaffade nyligen.
Ett par nya högtalare som jag skulle vilja koppla in är Pro Audio Image Black Pearl v3. De har legat och skräpat i kartongen sen jag köpte Black Diamond paketet för ett par år sedan.

Jag tog min förstärkare HK 980 från musikrummet och kopplade in för att testa detta och det fungerade klockrent. Lät mycket klart. Mycket mycket bättre än integrerat ljud från moderkort tillsammans med gamla Creative Inspire paket.

Problemet är att HK 980 är stor och passar inte vid datorn samt att den skall vi behålla i det andra rummet. Skulle vilja ha något som är mindre i storlek som ändå kan driva dessa.

I detta fall är aktiva högtalare inget alternativ för att skippa förstärkare med tanke på att jag redan har högtalare eller hur? Vore synd om man inte skall använda dom.

Budget Max 2000 kr för förstärkaren men helst mindre om det går.

Högtalarspecs:
Konstruktionstyp: Monitor, två-vägs basreflex
Diskant: 1” soft dome, skärmad
Mellanregister/bas: 5 1/4”, skärmad
Frekvensomfång: 40-30.000 Hz
Känslighet (1W/m): 89 dB
Impedans: 8 ohm
Delningsfrekvens: 2.500 Hz
Rek. förstärkareffekt: 25-150W
Dimensioner (BxHxD): 175x320x295 mm
Vikt: 12 kg
Anslutningar: Kraftiga guldplätterade skruvterminaler, biwiring
Kabinett: MDF
Finish: Högglansig lackfolie
Färgvarianter: Svart

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Medlem

Kolla lite på Ljudfokus sortiment, dom har en del små förstärkare.
http://www.ljudfokus.se/forstarkare/stereo-forstarkare/247/
Eller: https://www.hifiklubben.se/stereo/kompaktanlaggningar/argon-d...
Lite dyrare:https://www.hifiklubben.se/stereo/kompaktanlaggningar/nad-d3020-forstarkare/

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Jag kan rekommendera Spark II - http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavox-spark-ii-silver-stere... då jag ägt en själv för ett par år sedan.

Rolig design, bra ljud faktiskt, känns lite mer "gedigen" än en smuttig klass d med ordentlig trafo och lite vikt.

Mvh

Permalänk
Rekordmedlem

Kan du definiera mini ? Jag har byggt några enklare ljudsystem med halvfabrikat från Ebay i chassit från gamla cd-romspelare och tagit 12V från datorns nätdel för drivningen, de funkar bra om man klarar sig med lite effekt och gillar att bygga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kör med en http://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-audio-dta-120-.html till ett par gamla Paradigm Micro till min dator.

Permalänk

Tack för alla tips.

@mrqaffe Storleken får vara ca 25 x 25 cm i bredd och djup, större blir det nog för stort vid datorn.
Dessvärre har jag inte tänkt på att bygga sådana apparater.

Många små förstärkare som listas bruka anges med 2 x 25W. Räcker det tycker ni?
Rek förstärkeff. rekommenderas 25 - 150W enligt specen för högtalarna.

Det är lite synd att Power-knappen sitter på baksidan hos Spark II, annars tycker jag om looken.

DTA-120 har jag tittat på, läst ett par recensioner också.

Jag får fortsätta kolla. Har inte bestämt mig än. Tack för alla tips än en gång.

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Argon DA1 för att ha på jobbet.

Fungerade riktigt bra, och kunde kräma på hyffsat - körde med ett par Dall Zensor 1 .

Visst, man kan inte spela tokhögt men klarar absolut en hel del, särskilt med tanke på dess storlek. "Nackdelen" med den är att den har inbyggd DAC så ljudkortet du har (eller DACen i stärkaren) är onödig. Ville dock ha en DAC då den var ihopparad med en bärbar maskin där fokus kanske inte låg på det inbyggda ljudkortet

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

@phuonganh:
hur stora högtalare har du?
har själv en muse m20 ex2 något från ebay, samma som ljudfokus/dynavoice förstärkare
dvs 2x25w och spelar på rejält bra på mina 6" högtalare.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk

@zyberzero:
Jag har en Argon DAC1 sedan tidigare i en annan setup (EJ dator) som jag för tillfället inte har någon användning för.
Med en Argon DA1 blir det en ännu större "nackdel" som du precis skrev

Undrar lite hur DAC:en i den står i jämförelse DAC:en som finns i Xonar U7 som är en Cirrus Logic cs4390 eller nåt sånt.
Med denna blir det att köra optiskt mellan de enheterna skulle jag tro. Vad är det för högtalaranslutningar på den? Får man med dom?

@moonblase:
Högtalarna beskrivs i första inlägg. Kanske något mindre än dina 6".

Den här är rätt så rejäl? Kostar 2390 :-

Djup 30 cm.

http://www.hifi-punkten.se/info.asp?ID=5849&show_beskrivning=...

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av phuonganh:

Tack för alla tips.

@mrqaffe Storleken får vara ca 25 x 25 cm i bredd och djup, större blir det nog för stort vid datorn.
Dessvärre har jag inte tänkt på att bygga sådana apparater.

Många små förstärkare som listas bruka anges med 2 x 25W. Räcker det tycker ni?
Rek förstärkeff. rekommenderas 25 - 150W enligt specen för högtalarna.

Det är lite synd att Power-knappen sitter på baksidan hos Spark II, annars tycker jag om looken.

DTA-120 har jag tittat på, läst ett par recensioner också.

Jag får fortsätta kolla. Har inte bestämt mig än. Tack för alla tips än en gång.

Nähäpp inget roligt bygge :((
Jag har ett par integrerade Poppulse T 150

http://www.poppulse.com.hk/product.php?name=20160113154725 som jag bryggkopplat men kör man en sån ensam så uppfyller de dina måttkrav, ger anständigt med effekt och låter bra i ett mindre system

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phuonganh:

@zyberzero:
Jag har en Argon DAC1 sedan tidigare i en annan setup (EJ dator) som jag för tillfället inte har någon användning för.
Med en Argon DA1 blir det en ännu större "nackdel" som du precis skrev

Undrar lite hur DAC:en i den står i jämförelse DAC:en som finns i Xonar U7 som är en Cirrus Logic cs4390 eller nåt sånt.
Med denna blir det att köra optiskt mellan de enheterna skulle jag tro. Vad är det för högtalaranslutningar på den? Får man med dom?

@moonblase:
Högtalarna beskrivs i första inlägg. Kanske något mindre än dina 6".

Den här är rätt så rejäl? Kostar 2390 :-

Djup 30 cm.

http://www.hifi-punkten.se/info.asp?ID=5849&show_beskrivning=...

Har tyvärr ingen aning om vad det är för DAC i den. Har fortfarande garanti kvar så har inte skruvat isär den än Låter bra gör det (för att ha haft den till jobbdatorn sena kvällar) - bättre kvalité än min gamla BRIK-stärkare från Kjell (och sämre än Yamaha RX-V575 som företrädde Argonen).

Det är lite halvmagiska RJ45-kontakter på den. Det följer med en uppsättning RJ45 - banankontaktshonor (sladdlängd cirka 15cm) och en uppsättning RJ45 - banankontakthanar (sladdlängd cirka 150 cm).

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk

@mrqaffe: Måste/Behöver du ha 2st? Kanske kan sälja en till mej?

Verkar vara svårt att hitta den i Sverige.

Skall kolla ifall jag kan hitta någon vettig recension på den.

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av phuonganh:

@mrqaffe: Måste/Behöver du ha 2st? Kanske kan sälja en till mej?

Verkar vara svårt att hitta den i Sverige.

Skall kolla ifall jag kan hitta någon vettig recension på den.

Jag kör dem som monoblock, tror inte de finns att köpa i Sverige, Tripath stärkare finns det men de är dyra i Sverige och ofta så är det de klenaste och de med sämst byggkvalitet som säljs i Sverige, Poppulse är välbyggda och har ordentliga nätdelar och bra komponentval osv... Det är en bra Kines.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Blev till slut en sån här från Ebay. Hoppas det fungerar bra. Gick loss på 650 kr inkl frakt.
Det är någon slags Tripath TK2050-krets. Velade mellan den och en Topping TP60 som skall vara starkare.. men chansade på en sån här.

http://www.ebay.com/itm/TOPPING-TP22-Mini-Fashion-and-Simple-...

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD