"Inget rotfilsystem definierat" Linux installation

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rämshyttan
Registrerad
Sep 2013

"Inget rotfilsystem definierat" Linux installation

Har köpt en Dell Latitude 6400 med windows 7. Försöker installera Linux men den vägrar hitta varken hårddisk eller windows os. Får meddelandet " Inget rotfilsystem definierat. Korrigera det här från partitioneringsmenyn"
Har installerat flera datorer med linux förut.
Nu har jag provat olika versioner av mint samt både från DVD och USB
Vad kan vara fel? Eller vad gör jag för fel?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2010

Hittar något annat hårddisken? Syns den någonstans under startprocessen? Kan du se den i menyn där man kan välja vilken disk man vill starta från? Kan Win7 starta?

"Cisco - world leading providers of hard coded credentials"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rämshyttan
Registrerad
Sep 2013

Win 7 startar fint och provade installera en annan version av win7 igår och det gick bra. När jag kör Linux via dvd:n så ser den ju hårddisken och allt är som det brukar. Men just vid installationen så fastnar jag... har jag i USB och kör installationsprogrammet via det så hittar den usb stickan och anger den som dev/sda
Såg nu att versionen av linux mint 17.3 heter efi.boot .... och jag får alternativet att starta som uefi när jag väljer boot sekvens...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rämshyttan
Registrerad
Sep 2013

Går det att bifoga bilder här? hur isf?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Sep 2014
Skrivet av rally116:

Win 7 startar fint och provade installera en annan version av win7 igår och det gick bra. När jag kör Linux via dvd:n så ser den ju hårddisken och allt är som det brukar. Men just vid installationen så fastnar jag... har jag i USB och kör installationsprogrammet via det så hittar den usb stickan och anger den som dev/sda
Såg nu att versionen av linux mint 17.3 heter efi.boot .... och jag får alternativet att starta som uefi när jag väljer boot sekvens...

Är du säker på att linux partitionen är av ext4? Och inte NTFS eller FAT32? För mig låter det som att du inte har mountat den på "root" dvs "/"

Om du svarar mig så citera gärna så jag hittar tillbaka, tack!

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av rally116:

Ladda up den nånstans tex på www.ladda-upp.se kopiera bildens adress och länka in den via länka bild knappen, om du inte ser knapparna så skriv texten och klicka på förhandsgranska så dyker det upp ikoner ovanför textrutan. den näst längst till höger är det.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av rally116:

Tror du får ladda upp den till någon bildhostingsida och använda "länka bild" funktionen, vet inte om något annat sätt.

"Cisco - world leading providers of hard coded credentials"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rämshyttan
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av GuPe96:

Är du säker på att linux partitionen är av ext4? Och inte NTFS eller FAT32? För mig låter det som att du inte har mountat den på "root" dvs "/"

Men gör inte linxux den partitionen själv under installationen? Så har jag fått gjort förut, välja stlk på partition i början av installationen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

Om du hoppar ut i consollen (alt + f2 eller ctrl + alt + f2) under installationen och kör:
parted -l
där l är ett litet L

Vad får du för resultat då?

Du kan även prova
fdisk -l
eller
parted /dev/sda print

Kompletterade med fler kommandon
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rämshyttan
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av ripnils:

Om du hoppar ut i consollen (alt + f2 eller ctrl + alt + f2) under installationen och kör:
parted -l
där l är ett litet L

Vad får du för resultat då?

Du kan även prova
fdisk -l
eller
parted /dev/sda print

Vad har detta kommando för funktion? Vad ska jag kolla efter?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

Det listar partitionerna på hårddisken

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rämshyttan
Registrerad
Sep 2013
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rämshyttan
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av ripnils:

Det listar partitionerna på hårddisken

När jag kör parted står det "warning you are not superuser....." sen längre ned "..no device found"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rämshyttan
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av rally116:

När jag kör parted står det "warning you are not superuser....." sen längre ned "..no device found"

körde kommandot gparted och fick " root privileges are required for running gparted"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby
Registrerad
Apr 2009

@rally116: skriv sudo före gparted.

HAr du provat att installera med UEFI BOOT?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rämshyttan
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av NoWin:

@rally116: skriv sudo före gparted.

HAr du provat att installera med UEFI BOOT?

Har provat alla möjliga alternativ. UEFI boot från sticka, från DVD linux 13 och 16 och 17.3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby
Registrerad
Apr 2009

Jag hade problem då jag skulle installera Ubuntu på en dator med Windows 8. Dett problem bestod i att det redan fanns 4 primära partitioner och Linux kan inte hantera fler. Jag löste detta genom att boota mot CD/DVD, köra Gparted och ta bort alla partitioner och skapa en ny partition. Efter detta fungerade det att installera.