Permalänk

keypad/numpad marco komandon

Hej funderat och klurat på ett externt extra tangentbord (liknande numpad).

Dock svårt med programvara till dessa som är smidigt, så hur har ni andra gjort om ni vill ha marcon på extern dosa (där tangentbordet inte har bra upplägg för marcon)?

Tittat på Genovation Controlpad Cp24 , men frakten är svindyr (närmare 400kr).

Tittat här för idéer http://www.instructables.com/id/Making-a-powerful-programmabl..., tyvärr har supporten för programmet som länkas slutat supportas och finns en ny version utan GUI (www.hidmacros.eu/), även tittat på AutoHotkey (saknar GUI och inte hittat om det stödjer två olika tangentbord samtidigt utan att krocka). Verkar inte vara så vanligt idag med Marco eller kanske aldrig varit det (på det sättet jag vill använda det).

Så funkar det med vanligt enkel numpad eller är det bättre med produkt som är gjord för marcon?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Varför begränsa dig med någon programvara?

http://ahkscript.org/

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Skrivet av ggwp:

Varför begränsa dig med någon programvara?

http://ahkscript.org/

För det är enklare med ett gui, den länken går till AutoHotkey som inte har gui är det enkelt att få till skript i det programmet? Har sysslat lite med ändringar för moddar till wot är detta liknande(har då använt anteckningar/wordpad och liknande java kod med redan färdig kod)? Sen går det enkelt att lösa i detta skript så det inte rör vanliga tangentbordet (så dessa inte påverkar varandra)?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

För det är enklare med ett gui, den länken går till AutoHotkey som inte har gui är det enkelt att få till skript i det programmet? Har sysslat lite med ändringar för moddar till wot är detta liknande(har då använt anteckningar/wordpad och liknande java kod med redan färdig kod)? Sen går det enkelt att lösa i detta skript så det inte rör vanliga tangentbordet (så dessa inte påverkar varandra)?

Skickades från m.sweclockers.com

ahk är inte ett program. Det är ett språk. Och du skiver ditt eget GUI om du vill ha ett, det är busenkelt.

Ja ahk kan skilja ut separata HID.

Känner du dig obekväm med ett språk som ahk så kan du ju prova eventghost. Bra program för att skapa automatiseringsmakron. Mer begränsat vad du kan göra, och hur effektivt du kan göra det än med ahk, men u har ett gui där du styr allting ifrån. Och kan enkelt skilja ut separata HID där också.

http://www.eventghost.org/

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Skrivet av ggwp:

ahk är inte ett program. Det är ett språk. Och du skiver ditt eget GUI om du vill ha ett, det är busenkelt.

Ja ahk kan skilja ut separata HID.

Känner du dig obekväm med ett språk som ahk så kan du ju prova eventghost. Bra program för att skapa automatiseringsmakron. Mer begränsat vad du kan göra, och hur effektivt du kan göra det än med ahk, men u har ett gui där du styr allting ifrån. Och kan enkelt skilja ut separata HID där också.

http://www.eventghost.org/

Lyckas inte bli klockare på språket och andra programmet gjorde tyvärr inte saker enklare. Verkar vara svårt att få ahk att särskilja två HID (finns tydligen workrund jag inte hittat, utan dessa trådar var tydligen borttagna/trasiga länkar). Försökt hitta om det finns program som ändrar om andra enheten och sen använda ahk (men lika hopplöst det).

ahk verkar vara det enklare lösningen, men kan inte få den att göra det jag önskar. GUI är inget jag kan fixa själv tyvärr och andra jag hittat fungerar så där (för krångligt för jag ska begripa).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Det är ju ingen "vanlig" numpad-design på den, men det låter som att Logitech G13 skulle fungera. Den har ett gäng programmerbara knappar och Logitechs gränssnitt låter dig skapa makron utan att du behöver skriva en enda rad kod.

Hittar du en begagnad så brukar de inte vara så dyra, här är en för 250kr exempelvis: https://www.blocket.se/varmland/Gaming_tangentbord_och_moss_6....

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Skrivet av ToJa92:

Det är ju ingen "vanlig" numpad-design på den, men det låter som att Logitech G13 skulle fungera. Den har ett gäng programmerbara knappar och Logitechs gränssnitt låter dig skapa makron utan att du behöver skriva en enda rad kod.

Hittar du en begagnad så brukar de inte vara så dyra, här är en för 250kr exempelvis: https://www.blocket.se/varmland/Gaming_tangentbord_och_moss_6....

Jo är ju en bra ide, dock är vissa av Logiteh´s prylar inte av så bra kvalité. Vill helst undvika den, men har den i åtanke helt klart

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av ToJa92:

Det är ju ingen "vanlig" numpad-design på den, men det låter som att Logitech G13 skulle fungera. Den har ett gäng programmerbara knappar och Logitechs gränssnitt låter dig skapa makron utan att du behöver skriva en enda rad kod.

Hittar du en begagnad så brukar de inte vara så dyra, här är en för 250kr exempelvis: https://www.blocket.se/varmland/Gaming_tangentbord_och_moss_6....

Å förresten lyckas ju göra kod men felet är ju hur jag lyckas få tangentbord 2 att inte bli samma som 1.

Enligt @ggwp ska det gå.

Inte så jag inte klarar att skriva kod, bara jag vet vad jag ska skriva. Koden i sig är simpel, är inte värre än BB kod i forumet att förstå, men extra saker som HID verkar inte vara bra dokumenterat. Koden fungerar, men behöver just dela på tangentborden.

Visar den typen jag snickrat ihop (själva kortkommandona är inte färdiga), bara som test för att se om det fungerar (fungerar perfekt i det spel jag använder vad jag provat).

#NoEnv ; Recommended for performance and compatibility with future AutoHotkey releases. ; #Warn ; Enable warnings to assist with detecting common errors. SendMode Input ; Recommended for new scripts due to its superior speed and reliability. SetWorkingDir %A_ScriptDir% ; Ensures a consistent starting directory. numlock:: Send, v Return NumpadDiv:: Send, b Return NumpadMult:: Send, b Return NumpadAdd:: Send, m Return NumpadDot:: Send, i Return NumpadDel:: Send, y Return NumpadSub:: Send, t Return NumpadEnter:: Send, m Return Numpad0:: Send, m Return Numpad1:: Send, m Return Numpad2:: Send, m Return Numpad3:: Send, m Return Numpad4:: Send, m Return Numpad5:: Send, m Return Numpad6:: Send, m Return Numpad7:: Send, m Return Numpad8:: Send, m Return Numpad9:: Send, m Return

Dold text
Dold text
Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Enligt @ggwp ska det gå.

Du kan få till det med ahk, dock är det kanske inte en av de mest dokumenterade lösningarna. Du behöver iaf starta en unik lyssningstjänst för varje unik HID du vill skilja på. Du gör detta mha windows egna keyboardhooks. Jag kanske kan gräva fram något gammalt scriptexempel. Det fanns även ett vettigt bibliotek färdigt för just detta en gång i tiden. Men om jag minns rätt så tog författaren av ngn anledning ner det, och jag har det tyvärr inte kvar.

Med eventghost borde det vara enkelt. Lägg till ditt vanliga tangentbord som keyboard plugin och ditt separata numpad som "Generic HID" under plugins. Alltså typ "plugins -> add -> generic HID -> hitta namnet på din numpad. Nämn plugin med ett unikt namn, och varje tryckning dyker upp som "Event UniktNamn.Key0" etc. Tryck på knapparna för att se eventnamnen i loggen. Dra sedan relevant eventnamn från loggen till en önskad macrofunktion.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Skrivet av ggwp:

Du kan få till det med ahk, dock är det kanske inte en av de mest dokumenterade lösningarna. Du behöver iaf starta en unik lyssningstjänst för varje unik HID du vill skilja på. Du gör detta mha windows egna keyboardhooks. Jag kanske kan gräva fram något gammalt scriptexempel. Det fanns även ett vettigt bibliotek färdigt för just detta en gång i tiden. Men om jag minns rätt så tog författaren av ngn anledning ner det, och jag har det tyvärr inte kvar.

Med eventghost borde det vara enkelt. Lägg till ditt vanliga tangentbord som keyboard plugin och ditt separata numpad som "Generic HID" under plugins. Alltså typ "plugins -> add -> generic HID -> hitta namnet på din numpad. Nämn plugin med ett unikt namn, och varje tryckning dyker upp som "Event UniktNamn.Key0" etc. Tryck på knapparna för att se eventnamnen i loggen. Dra sedan relevant eventnamn från loggen till en önskad macrofunktion.

Jo, hittade det ena nu, kom på en annan sak varför jag inte begrep mig på programmet och man verkar inte kunna göra egna marcon (finns förutbestämda val för allt). Andra sitter inte i USB vet inte om det krånglar till det, men just marco verkar något krångligt att få till (hittade hur man gjorde, men var inte så smidig utan fick dra tangentbordstryckningar).

Jo förstod efter mycket googlande att jag behövde program för att lyssna av portarna eller programmera om HID (så windows tror att det är annan enhet eller knappar som normalt inte används rättare sagt). kul om du hittar något om detta, kan ju vara licensregler som har spelat in.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

@ToJa92 @ggwp

Hittade detta, verkar ju fungera, men inte personligen fått det fungera smärtfritt än (eller tja jag med mina skills lyckas inte få till det alls). Men bra tips till andra som behöver hjälpt med #numpad eller #keypad (#gamingpad #AHK #Luamacros). Är ju dirty fix mer eller mindre, men någon kan ju ha nytta av detra
https://www.youtube.com/watch?v=Arn8ExQ2Gjg

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar