Är Sony m5 ett bra alternativ/mobil?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Karlskrona
Registrerad
Aug 2010

Är Sony m5 ett bra alternativ/mobil?

Ska förlänga mitt abonnemang och har Telenor. Telefonen får kosta max 399kr/mån.
Tänkte kolla in s6 edge (som nyss kostade 399kr/mån men det kanske ändras i sommar)och sen sälja den. Men mitt hjärta klappar för Sony och m5 som har bra batteritid. Den har 5" fullhd skärm och kan spela in 4k video är vattentät. M a o mycket bättre än experia x som inte imponerar i tester. Vilken ska jag ta och sälja för att tjäna mesta pengar på?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jan 2011

Du tjänar ju inte pengar på något av det. Du kommer betala mycket mer pengar än vad du får ut av att sälja den kontant.

Mobo MSI Z97 Gaming 5 CPU Intel i7 4790k: 4,6 Ghz @ 1,26v RAM Corsair Vengange Pro 16GB @ 2400MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Landskrona
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av Xyborg:

Du tjänar ju inte pengar på något av det. Du kommer betala mycket mer pengar än vad du får ut av att sälja den kontant.

Rätt rejäl diff också.

M5 verkar ju kosta runt 2500 ny? Alltså 6 månaders delbetalning på telefonen, resterande 18 månader är ren vinst för telenor.
Köp telefonen kontant och leta upp ett billigt abonnemang vid sidan av istället!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2011

Jag har en Z3 compact, kan säga att den totalhavererat vid 2 av 2 badturer. Sony gör bra telefoner i teorin men det är aldeles för mycket kvalitetsbrister och variation på hårdvarusidan för att jag skulle kunna rekommendera en.

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kävlinge
Registrerad
Feb 2002
Skrivet av Batwoman:

Ska förlänga mitt abonnemang och har Telenor. Telefonen får kosta max 399kr/mån.
Tänkte kolla in s6 edge (som nyss kostade 399kr/mån men det kanske ändras i sommar)och sen sälja den. Men mitt hjärta klappar för Sony och m5 som har bra batteritid. Den har 5" fullhd skärm och kan spela in 4k video är vattentät. M a o mycket bättre än experia x som inte imponerar i tester. Vilken ska jag ta och sälja för att tjäna mesta pengar på?

Du "tjänar" aldrig något på att sätta din fot i Telenor butiken.

2490;- kontant för en Sony M5 sedan 149:- / mån för Hallon (75:- första 3 månaderna) eller Comviq fastpris. Det är något att fundera på. Allt annat är bara att föda operatörernas styrelsechefer så dom kan förtära sprit och kaviar på sina 200 fots lyx yachter...

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Karlskrona
Registrerad
Aug 2010

Hehe men nog måste det finnas någon där ute som har en m5 och kan säga om det är en bra telefon? Alltså jämfört med en z1.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2004

Har du verkligen räknat ihop allt och framförallt räknat rätt nu? Det är ju ytterst sällan som du "får" en telefon gratis bara för att du förlänger ett abonnemang. Betalar du 399 kr/mån för bara telefonen, tillkommer alltså abonnemangskostnaden ovanpå det? Det blir 9576 kr totalt över tvåårsperioden vilket är ett jäkla rövarpris. Och du kommer aldrig i livet kunna sälja telefonen för en bråkdel av det priset. Eller hur hade du tänkt få den här affären att gå ihop?

Brum: i7 3930k @ 4,2 GHz | Asus P9X79 WS | 32 GB | Asus GTX1070OC 8GB | Crucial m4 256GB, 2x Samsung 850 EVO 250GB
Brumma: AMD Athlon 5350 | 4GB | Asus GT730 | 7 TB HDD
Ek-kurre: Lenovo 700-15ISK | i5-6300HQ | GTX 950M 4GB | 12GB | 128+250GB SSD

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Karlskrona
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av Choffe:

Har du verkligen räknat ihop allt och framförallt räknat rätt nu? Det är ju ytterst sällan som du "får" en telefon gratis bara för att du förlänger ett abonnemang. Betalar du 399 kr/mån för bara telefonen, tillkommer alltså abonnemangskostnaden ovanpå det? Det blir 9576 kr totalt över tvåårsperioden vilket är ett jäkla rövarpris. Och du kommer aldrig i livet kunna sälja telefonen för en bråkdel av det priset. Eller hur hade du tänkt få den här affären att gå ihop?

Jo men om jag köper ny mobil kostar en telefon för 399kr mig 50 mindre då mitt abonnemang kostar 349kr/mån med 150kr i förhöjd avgift. Jag tänker plocka ut en telefon med mest värde och sen sälja den. Jag betalar gärna 150kr extra i månaden för en telefon jag faktiskt vill ha. I detta fallet en m5.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015
Skrivet av Batwoman:

Jo men om jag köper ny mobil kostar en telefon för 399kr mig 50 mindre då mitt abonnemang kostar 349kr/mån med 150kr i förhöjd avgift. Jag tänker plocka ut en telefon med mest värde och sen sälja den. Jag betalar gärna 150kr extra i månaden för en telefon jag faktiskt vill ha. I detta fallet en m5.

M5 är/var ett budgetalternativ till förra Z5-serien för de som ville spara lite pengar. Prestandamässigt kan den jämföras med gamla Z3+ dock är den väldigt "plastig" på utsidan och ger inte samma kvalitetskänsla. S6 Edge har definitivt ett högre värde än M5.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av Batwoman:

Nu ska vi se om jag förstått det här rätt. Telefon (S6 Edge förutsätter vi för maximalt värde) + abonnemang kostar 399 kr/mån (Hittar 429 som billigast på nätet, men kan hända att du får andra erbjudanden vid förlängning). Totalpris för hela abonnemangstiden blir då 9576 kr.

Idag säger du att du betalar 349 kr/mån. Är det inkl. förhöjda avgiften? Alltså, betalar du 349 kr för abbonemang + 150 kr för telefon, eller betalar du 199 för abonnemang + 150 kr för telefonen?

S6 Edge verkar gå för typ 3700 kr på Tradera, så låt oss titta på det istället för fantasipriserna (4500+ kr) på Blocket.

9576 - 3700 = 5876 kr kvar som du betalar över två års bindningstid = 244 kr/mån.

Xperia M5 går att köpa för 2490 kr inkl. frakt. Så vi kan slå ut den kostnaden på 24 månader för att göra det jämförbart = 103,75 kr/mån.

Med andra ord blir din totala månadskostnad 244+103,75 = 347,75 kr/mån för den här lösningen.

Med andra ord kommer inte din månadskostnad förändras, det enda du skulle "vinna" på det hela är att du har en Z1C att sälja, vilket inte inbringar många kronor.

Men personligen anser jag inte att någon med skulder till såväl fogden som sina egna barn har någon som helst rätt att "ha den telefon hen vill ha".

Brum: i7 3930k @ 4,2 GHz | Asus P9X79 WS | 32 GB | Asus GTX1070OC 8GB | Crucial m4 256GB, 2x Samsung 850 EVO 250GB
Brumma: AMD Athlon 5350 | 4GB | Asus GT730 | 7 TB HDD
Ek-kurre: Lenovo 700-15ISK | i5-6300HQ | GTX 950M 4GB | 12GB | 128+250GB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund/Malmö
Registrerad
Okt 2002

Har använt M5 och det är en bra telefon, dock inte så premiumkänsla men så är det ju inte premiumpris på den heller

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss