Oculus backar om DRM och hårdvarulås

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Oculus backar om DRM och hårdvarulås

VR-makarna Oculus backar runt det omtalade hårdvarulåset för headsetet Rift. Efter en uppdatering fungerar mjukvaran Revive åter som tänkt, utan att bryta upp spelens DRM-skydd.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2009

hade folk inte reagerat så hårt som man gjorde så hade det aldrig hänt. bra att folk står på sig

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlshamn
Registrerad
Sep 2008

"de framöver inte kommer använda denna typ av system, men kommer fortsätta arbeta med andra lösningar för att skydda utvecklarnas innehåll."
Som om det är därför dom gör detta!

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2011

Oculus besegrades och gick tillbaka för att inte förlora intäkter. Det dröjer inte länge innan de tar revansch med nytt DRM och hårdvarulås. De kommer inte att lyssna på folket för fem öre. Länge leve nyliberalismen!

Extremister hugger alltid på dåligt bete. Man ska värna om sina nära och kära. Det är bara demoner som föraktar sina meningsmotståndare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2010

De kommer hitta andra typer av ("mjukare") låsningar tro mig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2013

Är SÅ besviken på Oculus och hur de försöker köpa upp marknadsmonopol. Blir det VR i framtiden blir det till 100% Vive, även om de är lite dyrare.

Skulle aldrig vilja stötta någon som vill DRM'a VR-spel till sin egen produkt. Så sjukt girigt.

Asus X99-S | 5820k (4.3Ghz) | 32GB RAM | Gigabyte AORUS GTX 1080 Ti WaterForce Xtreme 11GB (2050Mhz/12Ghz) | Sound Blaster Creative Z | XFX Black 1250W | Obsidian 750D | Corsair Hydro H110 | Samsung 840 EVO | Dell U3415W | Windows 10 Home

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av WoG:

Är SÅ besviken på Oculus och hur de försöker köpa upp marknadsmonopol. Blir det VR i framtiden blir det till 100% Vive, även om de är lite dyrare.

Skulle aldrig vilja stötta någon som vill DRM'a VR-spel till sin egen produkt. Så sjukt girigt.

De kan ju potentiellt sett sälja mer spel utan sånt här skräp

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Terra
Registrerad
Aug 2011

DRM, uppköp av spel för att skaffa sig monopol, Facebook på axeln... Nä usch.
Vore kul om Valve skulle stänga ute dem från Steam haha, men de håller inte på att fula sig så som tur är.

[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 + 2 x Scythe GT 1850rpm | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW | Sony 46" LCD Full HD | HTC Vive ]
[ Huawei P20 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2015
Skrivet av WoG:

Blir det VR i framtiden blir det till 100% Vive, även om de är lite dyrare.

Det är inte direkt dyrare, beroende på hur man jämför. Oculus rift ligger på 700 euro och Vive 900 euro. Men med vive så medkommer handkontroller. När Oculus Touch släpps lär det ligga på ungefär samma prissumma.

MSI 980 TI, i7 6700 3,4 GHz, 16 GB RAM
1440p 60Hz, HTC Vive 90Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Feb 2002
Skrivet av xpanterx:

DRM, uppköp av spel för att skaffa sig monopol, Facebook på axeln... Nä usch.
Vore kul om Valve skulle stänga ute dem från Steam haha, men de håller inte på att fula sig så som tur är.

Valve skulle inte stänga dem ute från Steam för det skulle Valve förlora pengar på.

Revive's skapare hade tidigare planer på att bygga runt så att Oculus Home inte behövdes användas mer än vid ett köp av ett spel. Efter det uttalandet så kom DRM låset, kanske inte jättekonstigt, men ett dumt drag av Oculus. Bättre att komma till en lösning så att alla headsets går att använda i deras plattform så att 3e parts produkter som Revive inte behövs.

Man brukar säga att när en aktör når 75% av en marknad så infaller monopol, kan du gissa några på den digitala mjukvarumarknaden som ligger väldigt nära den gränsen?

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

Härligt att se att påtryckningar från vanliga hederliga konsumenter faktiskt fortfarande kan få genomslag

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2016
Skrivet av affero:

Det är inte direkt dyrare, beroende på hur man jämför. Oculus rift ligger på 700 euro dollar och Vive 900 euro. Men med vive så medkommer handkontroller. När Oculus Touch släpps lär det ligga på ungefär samma prissumma.

Vad är det för valuta?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra götaland
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av FlippsyFlipp:

Vad är det för valuta?

1 EURO USD ≈ 80.5kr med dagens valutakurs
700 euro dollar är ungefär 56 300kr, VR är dyrt minst sagt.

Länge leve enhetsomvandling

Kan låta oavsiktligt aggressiv.
Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Ozzed:

Härligt att se att påtryckningar från vanliga hederliga konsumenter faktiskt fortfarande kan få genomslag

Det är inte påtryckningar i från hederliga konsumenter som fick Oculus att ändra sig. Det är snarare skaparen av revive som fick Oculus att ändra sig. Det lönar sig inte att HTC Vive användare kan konsumera utan att betala. Oculus agerar för att det är bättre att HTC Vive användare betalar.

Om Oculus verkligen lyssnade på konsumenter så skulle de aldrig tala om att gå över till ett nytt DRM-system .

Extremister hugger alltid på dåligt bete. Man ska värna om sina nära och kära. Det är bara demoner som föraktar sina meningsmotståndare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Det handlar nog mycket om den typ av avtal occulus har med vissa utvecklare. Det är inte säkert att Valve skulle tillåta att Vive kan drivas via andra plattformar än Steam. Tex Occulus Home.

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus X99-Deluxe ATX | CPU: i7-5930K OC @4,6Ghz | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: EVGA GTX 980Ti 6GB SC+ ACX 2,0+ | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX Board 6.0 Keyboard.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2015

@fxfighter: De handlar väldigt mycket om att spara ansikte, tror de insåg ganska fort att PC gaming är väldigt passionerad marknad, till skillnad från t.ex. console-gaming, och den lilla skaran high-end gamers som faktiskt kasta ut pengar på VR-kapabla rig samt VR headset för nästan 10 lax begär bättre. Vive ser ut att göra mycket bättre än oculus, men båda headseten sålde bättre än vad jag själv förväntat mig från early adopters. Dock undrar jag hur lång tid det tar innan VR börjar bli main stream, och ifall Oculus kommer vara med i the long run, eller bara kvarstå som "VR Kickstartarn" och senare dö ut.

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 5820K @4.2 Motherboard: GA-X99-UD4 GPU: ASUS 1070 Strix
HTPC #3 CPU: R5 1600 @3.6 Motherboard: B350m-A GPU: 1080 Sea Hawk X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Patrik356b:

De kan ju potentiellt sett sälja mer spel utan sånt här skräp

Skickades från m.sweclockers.com

Fler spel kanske, men de kan få större marknadsandel för sitt headset om den har massa exklusiva titlar. Nu slog det dock fel eftersom PC-Spelare inte är idioter och sa ifrån i god tid.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2015

@FlippsyFlipp: Hahaha endast euro, typo!

MSI 980 TI, i7 6700 3,4 GHz, 16 GB RAM
1440p 60Hz, HTC Vive 90Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jun 2008

Jag tror att VR marknaden har en lååååång uppförsbacke framför sig. Med dom priser det innebär för att få en bra VR upplevelse (PC) har dom inte råd att låsa in kunder. Risken finns att vi får samma situation som HDDVD vs Bluray.

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: MSI Gaming M7, GPU: Asus 1080 Ti
CPU: Intel i7 6700@4.5Ghz, Ram: 2x8GB Corsair DDR4
Chassi: Fraktal design R5, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: Samsung 850, 500GB, Disk 2: Crucial mx, 500GB,PSU: EVGA G2 750w

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av affero:

Det är inte direkt dyrare, beroende på hur man jämför. Oculus rift ligger på 700 euro och Vive 900 euro. Men med vive så medkommer handkontroller. När Oculus Touch släpps lär det ligga på ungefär samma prissumma.

jo visst, men jag vill inte använda något annat än min xbox1kontroll/tgb+mus ändå

Jag undviker ju gärna att betala 2000 spänn för något jag inte behöver

Skulle jag köra VR skulle det inte vara fulla rumsupplevelsen å skit, har inte plats för de. isf skulle de va sittandes i min stol och bara ha den visuella upplevelsen

Asus X99-S | 5820k (4.3Ghz) | 32GB RAM | Gigabyte AORUS GTX 1080 Ti WaterForce Xtreme 11GB (2050Mhz/12Ghz) | Sound Blaster Creative Z | XFX Black 1250W | Obsidian 750D | Corsair Hydro H110 | Samsung 840 EVO | Dell U3415W | Windows 10 Home

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2010

Too little too late. De har redan förstört allas förtroende i företaget.

CPU: i7-2700K @ 4.6GHz, Corsair H110 MB: Sabertooth Z77 Mem: Corsair Vengeance 4x4GB DDR3 @ 1600 MHz CL9 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Samsung 850 Pro 256GB Case: CM Storm Stryker PSU: Corsair RM 750W Audio: Sound Blaster Omni, Logitech Z-5500 Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015

Vem och/eller vad är Occulus?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2015

@Dem8n: VR företag. Och det är Oculus*

MSI 980 TI, i7 6700 3,4 GHz, 16 GB RAM
1440p 60Hz, HTC Vive 90Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015
Skrivet av affero:

@Dem8n: VR företag. Och det är Oculus*

Jaha tack, där ser man 😊

Skickades från m.sweclockers.com