Starbreeze lånar pengar från Acer för vidareutveckling av StarVR

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Starbreeze lånar pengar från Acer för vidareutveckling av StarVR

Svenska spelutvecklaren Starbreeze vidareutvecklar samarbetet med Acer runt VR-headsetet StarVR, detta i form av ett lån som ska låta plattformen vidareutvecklas.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007

Värt att nämna är att starbreeze inte verkar satsa på att få ut headsetet i butiker initialt utan de siktar på att leverera färdiga arkadmaskiner för IMAXbiografer som jag förstått det utifrån deras senaste pressreleaser. Så någon VRprodukt för hemmet får vi nog inte se på ett tag från starbreeze.
Men vi får se, det kan väl ändras med tiden om det faller väl ut.

🖥 → Ryzen 5 2600 • Sapphire Nitro R9 390 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2004

Hmm, undrar var Acer skakade fram pengarna nånstans? Låg inte de ganska knapert till nyligen om jag minns rätt?

...

Lovande headset detta i vilket fall Nästa så jag tycker fov:en är lite överdrivet bred dock: jag hade nog sett aningens mindre fov och därmed snäppet högre upplevd upplösning.
Är det någon som vet om det är OLED eller LCD paneler de använder? Jag vill minnas det troligen var LCD, vilket är en rätt stor nackdel isåfall. Motionblur vill man inte ha i VR.

maybe i'm a one trick pony
but i ride it ride it ride it ride it
ride it honey

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2015

Spännande, men det känns mest som att VR kommer bara vara pengar flygande och grundläggande koncept för spel, men känns inte som att VR kommer mogna på ett eller två år.

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 5820K @4.2 Motherboard: GA-X99-UD4 GPU: ASUS 1070 Strix
HTPC #3 CPU: R5 1600 @3.6 Motherboard: B350m-A GPU: 1080 Sea Hawk X

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Roger W:

Hmm, undrar var Acer skakade fram pengarna nånstans? Låg inte de ganska knapert till nyligen om jag minns rätt?

...

Lovande headset detta i vilket fall Nästa så jag tycker fov:en är lite överdrivet bred dock: jag hade nog sett aningens mindre fov och därmed snäppet högre upplevd upplösning.
Är det någon som vet om det är OLED eller LCD paneler de använder? Jag vill minnas det troligen var LCD, vilket är en rätt stor nackdel isåfall. Motionblur vill man inte ha i VR.

Tanken är väl att de ska kunna kräma på ordentligt med skärmupplösning men bara rendera högupplöst där man tittar.
Sedan förra sommaren har de gått ut med att de jobbar med Tobiis eyetrackingsystem som troligen är till för just detta.
http://www.starbreeze.com/2015/09/starbreeze-in-collaboration...
Så upplösningsmässigt kan de kanske gå ännu högre utan problem ;).

Däremot vet jag inte vad det är för typ av skärmar de tänkt använda.
Tror oavsett att detta headset kommer kosta en del mer än nuvarande utbud av VRbrillor så de kanske kan kosta på sig två OLEDskärmar också?

🖥 → Ryzen 5 2600 • Sapphire Nitro R9 390 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2014

5000 upplösning, hoppas det finns hårdvara som kan driva det då i 90 hz. Annars är ju projektet dödförklarat på förhand

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av kiario:

5000 upplösning, hoppas det finns hårdvara som kan driva det då i 90 hz. Annars är ju projektet dödförklarat på förhand

Som jag skrev precis ovanför ditt inlägg så är väl tanken att de bara ska rendera högupplöst där man tittar och använda lägre upplösning/kvalité där utanför centrum av synfältet vilket borde innebära att det inte blir tyngre att driva än befintliga mer lågupplösta headsets.

Tokigt bra potential i det konceptet för övrigt. Hade säkert kunnat fungera till alla typer av vanliga skärmar också om man nu får till standardisering för grafikmotorer eller i drivrutinen för grafikkorten ;).

🖥 → Ryzen 5 2600 • Sapphire Nitro R9 390 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2015
Skrivet av kiario:

5000 upplösning, hoppas det finns hårdvara som kan driva det då i 90 hz. Annars är ju projektet dödförklarat på förhand

Sök upp foveated rendering

Skickades från m.sweclockers.com

MSI 980 TI, i7 6700 3,4 GHz, 16 GB RAM
1440p 60Hz, HTC Vive 90Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby
Registrerad
Jun 2008

Även om man lyckas få fram en tekniskt överlägsen lösning så måste man ju även skapa en infrastruktur som använder tekniken, misstänker att dom olika VR-plattformarna inte är kompatibla rakt över.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av MarkSix:

Även om man lyckas få fram en tekniskt överlägsen lösning så måste man ju även skapa en infrastruktur som använder tekniken, misstänker att dom olika VR-plattformarna inte är kompatibla rakt över.

SteamVR (OpenVR) är öppna med sin produkt och vars teknik med lighthouse.
Skulle bara finnas teknik till att göra alla HMD:n trådlösa.
Jag har alltid sneglat på StarVR och gillar verkligen deras koncept, ihop med lighthouse och trådlös kommunikation till headsetet så hoppar jag på tåget igen! (Sålde nyligen min HTC Vive på grund av att jag inte har tillräckligt med plats)

Do good. Be good. Repeat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av Söderbäck:

Tanken är väl att de ska kunna kräma på ordentligt med skärmupplösning men bara rendera högupplöst där man tittar.

Jo, det läste jag nog också nånstans, men jag menade mer råupplösningen på skärmen konta synfältet, eller "antal pixlar per grad" eller vad man nu ska kalla det.

5k upplösning på 200+ grader fov kanske inte upplevs som så mycket mer detaljerat än 2160 upplösning på 100+ grader?

maybe i'm a one trick pony
but i ride it ride it ride it ride it
ride it honey

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2007

Förut var det snack om 60Hz, hoppas de kommit på bättre tankar, isf kan jag bli riktigt intresserad.

Spel: Ryzen 7 1800x, R9 270, 16GB DDR4 Flare X
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, Vega 64
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av kiario:

5000 upplösning, hoppas det finns hårdvara som kan driva det då i 90 hz. Annars är ju projektet dödförklarat på förhand

Om du inte märkt det så kommer det hela tiden snabbare datorkomponenter
Dubbla GTX1080 borde väl klara det.. annars så hinner väl garanterat något snabbare kort släppas innan det finns någon färdig HMD.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Alpha77:

Om du inte märkt det så kommer det hela tiden snabbare datorkomponenter
Dubbla GTX1080 borde väl klara det.. annars så hinner väl garanterat något snabbare kort släppas innan det finns någon färdig HMD.

Vilket också betyder att den potentiella marknaden blir minimal. Senast jag såg uppskattningar så låg 980 Ti på några hundra tusen sålda enheter totalt. Av de lär inte alltför många vara SLI så även om de som har råd att lägga 15 000 kr på grafikkort antagligen är samma kundgrupp som kan lägga 10 000 kr på ett VR headset så handlar det om väldigt få enheter totalt.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av Zotamedu:

Vilket också betyder att den potentiella marknaden blir minimal. Senast jag såg uppskattningar så låg 980 Ti på några hundra tusen sålda enheter totalt. Av de lär inte alltför många vara SLI så även om de som har råd att lägga 15 000 kr på grafikkort antagligen är samma kundgrupp som kan lägga 10 000 kr på ett VR headset så handlar det om väldigt få enheter totalt.

Det här är inte riktat till konsumenter.
Eller åtminstone inte på hemmaplan, de har ett avtal med imax för att erbjuda VR-upplevelser på biograferna.

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2004

Jag minns tiden då StarBreeze gjorde spel...

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian