Testpilot: MSI X99A Gaming Pro Carbon

Trädvy Permalänk
Moderator
Geeks Gaming
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Jan 2012

Testpilot: MSI X99A Gaming Pro Carbon

Ett nytt moderkort för Intels senaste värstingprocessorer dimper ned hos SweClockers testpiloter. Blom1 delar med sig av erfarenheterna från MSI X99A Gaming Pro Carbon.

Läs hela artikeln här

Kom in och häng med oss på Geeks Discord!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2012

Bra recension! Kul att se mer från Testpiloterna

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Jul 2011

Imponerande recension! Aldrig tänkt på att ljudet som är integrerade är mycket sämre, har alltid kört med såna. Kanske ska köpa mig ett mellanklass-ljudkort, något tips? Min stora fråga efter att läst är varför skulle man välja detta gentemot ett för 1500 kr?

Chassi: Fractal Design R5 | Moderkort: MSI Z170 Gaming Pro | Processor: Skylake I7 6700K | Processorkylare: Noctua NH-U14S| RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX 16 GB 2666MHz | Grafikkort: Geforce 1070 | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W HårddiskSamsung SSD 500 GB, 250 GB, WD 1 TB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2016

Nice

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Mattiiss:

Imponerande recension! Aldrig tänkt på att ljudet som är integrerade är mycket sämre, har alltid kört med såna. Kanske ska köpa mig ett mellanklass-ljudkort, något tips? Min stora fråga efter att läst är varför skulle man välja detta gentemot ett för 1500 kr?

Jo den integrerade ljudkretsen är som regel sämre.
Sen om du skall köpa ett externt ljudkort, är det bra att fråga hur du lyssnar?

Använder du enbart hörlurar är kanske en DAC/AMP ett bättre val för dig?
Eller ett par aktiva studiohögtalare kan vara något (?)
Annars tycker jag att Asus gör bra ljudkort i olika prisklasser för hemmaanvändaren.
Har du en förstärkare bland gömmorna och högtalare, kan du även koppla det till datorn och lyfta ljudet enormt.

Öppna en tråd i ljuddelen här på forat och du kommer att få många o bra svar.

Lycka till.

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[NAS DNS-323 3TB][Skärmar=24",24",24" Eyefinity]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz,HD 6950 2GBFoto [Nikon D3100][70-300/35 1,8/18-55

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006

Man måste ju undra vad syftet är med förstärkta PCIE platser när man också förstärker minnena, vilket jag inte kan se fylla någon funktion över huvud taget? Känns som det är ytterligare bara en sak tillverkarna vill lägga till för att göra så det låter bättre.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Okt 2009

Ojoj, kul att se en sån genomgående recension av ett moderkort! Brukar annars vara så lätt att bara glänsa förbi det de erbjuder.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2010

Nu hade du väl inte mer än 2 stickor ram men dom sitter fel ändå

Desktop:6850K @4500Mhz 1.47V, 16GB G.skill Ripjaws4 @2666Mhz CL14-14-14-34-1T 1.35V, AsRock X99 Taichi, Palit 1080ti Jetstream @2025/6000Mhz, Samsung 950 Pro 512GB, EVGA Supernova G2 850W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av Karazhan:

Man måste ju undra vad syftet är med förstärkta PCIE platser när man också förstärker minnena, vilket jag inte kan se fylla någon funktion över huvud taget? Känns som det är ytterligare bara en sak tillverkarna vill lägga till för att göra så det låter bättre.

Minnesplatserna är inte förstärkta, de är sköldade mot elektromagnetiska störningar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av Carl Pedal:

Minnesplatserna är inte förstärkta, de är sköldade mot elektromagnetiska störningar.

Okej men är detta ens ett problem med brädor som inte har den skölden?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2012

@Karazhan: Ingen aning, kanske varit ett okänt problem de nu hittat och löst.
Kanske ett nytt problem som uppstått allt eftersom allt blir mindre och snabbare.
Kanske bara ett teoretiskt problem som man löst och kan skriva som en feature.
Hur som helst är det en sköld enligt MSI, jag har ingen aning om den gör någon skillnad

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av Karazhan:

Okej men är detta ens ett problem med brädor som inte har den skölden?

Sitter det inte på enterprise gear så finns det nog inget behov av det på desktop heller skulle jag säga.

Desktop:6850K @4500Mhz 1.47V, 16GB G.skill Ripjaws4 @2666Mhz CL14-14-14-34-1T 1.35V, AsRock X99 Taichi, Palit 1080ti Jetstream @2025/6000Mhz, Samsung 950 Pro 512GB, EVGA Supernova G2 850W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2015

@bl0m1: Bra recension och fint skrivet! Ser fram emot ett test av Asus Rampage V Edition 10 nu också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2015
Skrivet av Mattiiss:

Hallåj!
Vissa moderkort har rätt bra ljudkomponenter, men annars brukar det vara smart och ge bra bang for the buck att skaffa sig en extern DAC (Digital-to-Analog Converter). En DAC är en liten dosa som du kopplar in till datorn, och sedan pluggar in dina lurar till. Dosan konverterar ljudsignalen från digitalt (i din dator) till analogt (det som spelas upp i dina lurar) utanför själva datorn och på så vis kommer man undan eventuell störning från själva datorkomponenterna. Ofta kostar en sån dosa inte mer än ett gäng hundralappar om man inte söker super-audiophile-grejer.

Kolla upp: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2399328
och: http://hifimediy.com/tiny-dac