Röda streck flimrar på svart färg.

Permalänk
Medlem

Röda streck flimrar på svart färg.

Tja!

Rubriken beskriver problemet. Det dyker upp i snitt ca 1 gång per minut. Problemet uppstod för någon dag sedan bara.

Detta är gjort:

Bytt DVI-kabel
Uppdaterat drivrutiner
Dammsugit datorn
Kollat om överhettning

Inget av ovan har varit orsaken till problemet.

Mina datorkomponenter är:

EVGA Nvidia GeForce GTX 970
Intel I5-4690K 3.50 GHz 4 CPUs
16 GB RAM
ASUS Z97-A Moderkort
BenQ XL2411Z Skärm

Hela datorn har jag själv byggt från grunden och alla komponenter är köpa på inet för ca 3 månader sedan.

Någon som vet vad detta kan bero på?

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Tillägg på ovan:
Märkt att problemet inte är kopplat till bara svart färg. Hänt på allt möjligt nu.
När jag printscreenar när det händer så kommer det inte med.

Permalänk

Låter som att det är skärmen som strular, eventuellt GPUn.
Har själv upplevt liknande när jag överklockat min koreaskärm för mycket.

Har du testat att koppla in skärmen med HDMI?

Visa signatur

| 5820K @ 4Ghz | Asus Strix X99 | KFA2 1080 EXOC | HyperX 16GB | Asus Xonar U7 | RM750x | Fractal Design Define S | custom loop 420+280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awlei:

Dammsugit datorn

Framtida tipps är att inte dammsuga utan enbart använda tryckluft, skälet är ESD. Dammsugning är som att konstant gnugga munstycken mot luften, genererar en rätt rejäl laddning väldigt snabbt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsychoPutte:

Låter som att det är skärmen som strular, eventuellt GPUn.
Har själv upplevt liknande när jag överklockat min koreaskärm för mycket.

Har du testat att koppla in skärmen med HDMI?

Har inte testat med HDMI, men ska definitivt göra.

Såg nu precis att skärmen var inställd på 60hz, ändrats på något sätt(?), ändrade till 144 igen och har inte upplevt problemet igen sedan dess. Låter för mig som inte är så kunnig som att det är väldigt otroligt att det var problemet men kan det varit så?

Edit: Bortse från ovan, hände igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Framtida tipps är att inte dammsuga utan enbart använda tryckluft, skälet är ESD. Dammsugning är som att konstant gnugga munstycken mot luften, genererar en rätt rejäl laddning väldigt snabbt.

Tack för tipset, ska tänka på det till nästa gång

Permalänk
Medlem

http://imgur.com/Es8FxRG
http://imgur.com/533RuHZ
SS på GPU stats.
Detta säger mig ingenting men kanske kan vara användbart. Värt att notera är att det är medan jag spelade H1Z1.

Permalänk
Skrivet av Awlei:

Har inte testat med HDMI, men ska definitivt göra.

Såg nu precis att skärmen var inställd på 60hz, ändrats på något sätt(?), ändrade till 144 igen och har inte upplevt problemet igen sedan dess. Låter för mig som inte är så kunnig som att det är väldigt otroligt att det var problemet men kan det varit så?

Edit: Bortse från ovan, hände igen.

Du skulle även kunna testa att använda en annan DVI port om ditt kort har det.
I vissa fall kan de prestera olika beroende på vilken typ de är.

Visa signatur

| 5820K @ 4Ghz | Asus Strix X99 | KFA2 1080 EXOC | HyperX 16GB | Asus Xonar U7 | RM750x | Fractal Design Define S | custom loop 420+280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsychoPutte:

Du skulle även kunna testa att använda en annan DVI port om ditt kort har det.
I vissa fall kan de prestera olika beroende på vilken typ de är.

Har bara 1 DVI-port i GPU tyvärr.
Har dock testat med HDMI ett tag nu och det ser ut att funka utmärkt. Antar att detta pekar mot att felet ligger i DVI-porten antingen i skärmen eller i GPU.

Edit: Hände samma nu efter ca 1,5h som jag använt HDMI.

Permalänk
Bildexpert 📺

Beskrivningen låter som ett ganska vanligt fenomen för DVI när man har glappkontakt eller att kontakten med tyngden från sladd och allt hänger som hävstång i någon ände. Lätt att kontrollera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Beskrivningen låter som ett ganska vanligt fenomen för DVI när man har glappkontakt eller att kontakten med tyngden från sladd och allt hänger som hävstång i någon ände. Lätt att kontrollera.

Ja, alla som jag läst om som haft samma problem har löst det med ny kabel. Problemet för mig är att jag testat 2 dvi-kablar och 1 hdmi och problemet kvarstår.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Awlei: Då kan det fortfarande vara hävstångseffekten. Kablarnas tyngd hänger i grafikkortet eller i skärmens bakplan, på sådant sätt att det uppstår bitfel pågrund av den påfrestning kontakterna utsätts för. Mao: testa att stötta upp kablarna när det inträffar.

Permalänk
Medlem

Det kan vara kabeln eller själva porten.
Hade ett 580 med samma problem inget hjälpte måste varit nått med djälva porten då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Awlei: Då kan det fortfarande vara hävstångseffekten. Kablarnas tyngd hänger i grafikkortet eller i skärmens bakplan, på sådant sätt att det uppstår bitfel pågrund av den påfrestning kontakterna utsätts för. Mao: testa att stötta upp kablarna när det inträffar.

Okej. Ska försöka se till att kabeln inte bara hänger och har något stöd och se om det gör någon skillnad. Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det kan vara kabeln eller själva porten.
Hade ett 580 med samma problem inget hjälpte måste varit nått med djälva porten då.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan inte vara kabeln, testat 3 olika och samma problem har uppstått.

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/8a2RCpOYMg0

Video på hur det ser ut när det händer, inte bästa kvallen men funkar.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Awlei: Bra med video!

Det där ser inte alls ut som glappkontakt eller påfrestade kontakter, vilket istället blir mer av "porlande pixlar" här och där. Det där ser dessvärre ut som ett grafikkort månaderna innan det bestämmer sig för att lägga av helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Awlei: Bra med video!

Det där ser inte alls ut som glappkontakt eller påfrestade kontakter, vilket istället blir mer av "porlande pixlar" här och där. Det där ser dessvärre ut som ett grafikkort månaderna innan det bestämmer sig för att lägga av helt.

Det var ju inte bra! Får kontakta inet och ta ett snack med dem då. Tack så mycket för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Här kommer något intressant.

Jag och min bror bytte skärmar. Har använt varandras skärmar i ca 3 timmar nu. Problemet har inte uppstått för varken mig eller han.