Hörlurar med Noise Cancelling - hur bra är det

Permalänk
Avstängd

Hörlurar med Noise Cancelling - hur bra är det

"Nu är det äntligen dags! Stambytet i eran fastighet kommer igång i augusti."

Japp, så står det på lappen i hissen och nu skall det bilas betong, minsann! Jag är naturligtvis hemma 100% för tillfället så det kommer bli toppen, åtta timmar om dagen i två år av sinnessjukt oväsen precis i min närhet, så jag måste göra någonting och jag tänkte då på hörlurar med Noise Cancelling. Men helt ärligt, hur bra är det och är den tillräckligt effektiv för att döda såpass höga ljud som bilning i betong? Det är visserligen bara trappuppgångarna bredvid eftersom det kommer bli evakuering i den trappen som för tillfället är igång, men för dom som någon gång har hört hur bilning i betong kan låta i en hyresfastighet vet hur mycket det låter.

Jag tänkte på slutna lurar runt öronen då jag misstänker att utanpåliggande inte dämpar tillräckligt, och sneglar på Bose QuietComfort 25 i främsta fall. Vad säger ni?

Permalänk
Medlem

Enligt min uppfattning så fungerar det bra vid flygning, tror inte att det kommer vara så mycket högre ljud än det? Det borde det i vart fall inte vara, det finns ju en massa arbetsmiljölagar även för de som bilar betong.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nesvop:

Enligt min uppfattning så fungerar det bra vid flygning, tror inte att det kommer vara så mycket högre ljud än det? Det borde det i vart fall inte vara, det finns ju en massa arbetsmiljölagar även för de som bilar betong.

Jag har både flugit, prop och jet samt suttit i en lägenhet en trappuppgång bort där man bilat golv och min uppfattning är att flygning är som en lätt smekning på kinden av en from, glad Penélope Cruz och bilning är som ett rivjärn hållen av en arg, full skåning.

Permalänk
Medlem

Att bila är kul värre, speciellt när man sätter igång direkt kl 07 på morgonen.
Mindre roligt för nattarbetare.

Jag kör med kåpor från Peltor när jag bilar men för vanliga Svenssons så fungerar nog ett par Bose, du kommer ändå inte helt undan från oljud.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Grannarna bilade ner allt kakel i badrummet och jag körde mina QC25 som skydd - de tog bort det mest frekventa av ljudet, men det blev ju inte direkt helt tyst. Klar förbättring dock.

Om någon bilade i huset under en längre period så hade jag nog istället tagit med mig en bok och satt mig på det lokala kaféet eller i parken. Mindre svettigt för öronen.

Permalänk
Medlem

Noise Cancelling funkar bra när omgivande ljudet är måttligt högt, typ tåg, bil, flyg osv.
Bilning och liknade är betydligt mer störande och högre.
Man ska betänka att alla Noise Cancelling hörlurar att själva tekniken i hur dom fungerar är ljudförstörande, vilket förstås märks mer vid högre omgivande ljud.
Är omgivningsljudet högt så duger bara Noise Cancelling lurar till tal, musik är inte att tänka på.

Ett par traditionella hörselskydd MED inbyggda högtalare är nog en bättre ide för TS

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av keyser:

Om någon bilade i huset under en längre period så hade jag nog istället tagit med mig en bok och satt mig på det lokala kaféet eller i parken. Mindre svettigt för öronen.

Tyvärr ingen option.

Skrivet av backspace:

Jag kör med kåpor från Peltor när jag bilar men för vanliga Svenssons så fungerar nog ett par Bose, du kommer ändå inte helt undan från oljud.

Skrivet av ggustavsson:

Ett par traditionella hörselskydd MED inbyggda högtalare är nog en bättre ide för TS

Ett par Peltor-kåpor har jag, det skulle vara en smal sak att bygga in mina ena Porta Pro i dom, men tanken att sitta med ett par renodlade industrihörselskydd på sig hemma under åtta timmar om dagen i flera år... ja, nej!

Det blev ett par Bose QC 25. Återkommer med resultat.

Permalänk
Avstängd

Hämtade ut lurarna idag, och... vita istället för svarta och för Iphone istället för Android. Det börjar ju bra, det här.

NetOnNet!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Hämtade ut lurarna idag, och... vita istället för svarta och för Iphone istället för Android. Det börjar ju bra, det här.

NetOnNet!!!

Jag fick en iPhone-kabel istället för Android till mina och uppskattad 8 veckors leveranstid av Bose för en ny kabel. Tackade artigt nej och installerade en remote-app på luren istället. Jävla muppar. Men hörlurarna är gudomliga för mig som har hundhörsel och gärna isolerar mig lite grann när jag är ute och härjar.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Masyve:

Men hörlurarna är gudomliga...

Låter bra det, är lite introvert själv när jag är ute bland folk, så det är inte bara under stambytet jag tänkte använda dom. För övrig lyssning med lurar tänker jag nog fortsatt använda mig utav mina AKG K701'or.

Permalänk
Medlem

8 timmar, 2 år? Vad är det för ena klåpare som arbetar som limmade sniglar?

På bara några månader har de gjort en total renovering av fastigheten som är vägg-i-vägg med den vi bor i.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Galvanizer:

8 timmar, 2 år?

Dom beräknar, säger dom, två år för hela fastigheten, och eftersom jag lyckades hamna mitt i smeten; 1234X6789 (jag är X), så kommer jag få lyssna på grov bilning, alltså dom drar upp hela golvet i bad och kök i varje lägenhet, alltihop i ca. 22 lägenheter per uppgång, i två år. Och jag får anta att dom jobbar i åtta timmar per dag. För vem gör inte det.

Jay

Permalänk
Medlem

Nu pågår ju inte själva bilningen 100% av den tiden.
Men jag undrar lite, måste du befinna dig hemma hela tiden, du har inget jobb, skola eller kanske någon annanstans att befinna dig under dessa två år?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backspace:

Nu pågår ju inte själva bilningen 100% av den tiden.

Naturligtvis inte, men dom kommer att riva hela köksinredningar, slipa golv och renovera hela ventilationssystemet samtidigt. Sedan är stammarna i så dåligt skick att hela skiten måste bort, i både kök och badrum, i varje lägenhet, alla 22 av dom i varje trapp.

Citat:

Men jag undrar lite, måste du befinna dig hemma hela tiden, du har inget jobb, skola eller kanske någon annanstans att befinna dig under dessa två år?

Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Teach me, master?

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av VresiBerba:

Hörlurar med Noise Cancelling - hur bra är det ?

Det är helt sjukt bra, hade både Bose QC15 och QC25.
Skall köpa QC35'orna med bara de droppar i pris något och/eller kommer på en kampanj

Så tänk inte mer, åk till en välsorterad butik och prova!
Bose har utställningar i de lite finare butikerna.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VresiBerba:

Det blev ett par Bose QC 25. Återkommer med resultat.

Ja, då återkommer jag med resultat, och; jag fick till slut svarta lurar... med android-logga på, dessutom!

Om lurarna utesluter ljudet från kraftig bilning, återstår att se. Men efter jag tog på mig lurarna och bad min kära fru att gå och hämta hammaren och dra den ordentligt i väggen, hörde jag ingenting. Jag tog av mig lurarna och bad henne göra samma sak igen, och visst, hon höll igen; dra en hammare i väggen är väl kanske inte hennes grej. Så då bad jag henne att ta i, och då drog hon i så in i helvete, och jag blev besviken; ja, men kom igen då!

Det visade sig att skillnaden var; ingenting. Och anledningen till att jag ens 'hörde' hammarslaget i väggen överhuvudtaget, var att jag såg när hammaren träffade väggen. Blint, hade jag inte haft en aning. Det här kan bli bra!

Permalänk
Avstängd

Jag återkommer med; 1) ljudkritik (så här långt, eh). 2) Konceptet i sig, i synnerhet dessa lurar, och 3) Vad som verkligen hörs när det faktiskt bilas betong 0.4 meter från mina öron!

Permalänk
Medlem

Väntar spänt på din extremrecension. Har själv tänkt köpa qc25

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd

Jag har köpt en förlängningskabel så att jag kan använda lurarna till förstärkaren hemma, men det sprakar och rasslar som fan. Vad beror detta på?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av VresiBerba:

Jag har köpt en förlängningskabel så att jag kan använda lurarna till förstärkaren hemma, men det sprakar och rasslar som fan. Vad beror detta på?

Bara när kabeln är inkopplad ? Då blir det glapp och som du beskriver det så är det antagligen i kontaktytan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Bara när kabeln är inkopplad ? Då blir det glapp och som du beskriver det så är det antagligen i kontaktytan.

Ljudet gurglar bara liksom, och bara när det är ljud överhuvudtaget, så något glapp är det inte. Påminner om en trasig codec. Lurarna har ju dock en 4-polig kontakt för mikrofon och dylikt medans förlängningskabeln har 3 poler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Men efter jag tog på mig lurarna och bad min kära fru att gå och hämta hammaren och dra den ordentligt i väggen, hörde jag ingenting. Jag tog av mig lurarna och bad henne göra samma sak igen, och visst, hon höll igen; dra en hammare i väggen är väl kanske inte hennes grej. Så då bad jag henne att ta i, och då drog hon i så in i helvete, och jag blev besviken; ja, men kom igen då!

Det visade sig att skillnaden var; ingenting. Och anledningen till att jag ens 'hörde' hammarslaget i väggen överhuvudtaget, var att jag såg när hammaren träffade väggen. Blint, hade jag inte haft en aning. Det här kan bli bra!

Du är ju för rolig, heja din fru

"Varför ska jag slå väggen?!" - "Vi simulerar!! Nu är du stambytarna... slå då!" - "Men tänk om väggen går sönder?!" - "SLÅ, JAG HÖR INTE VAD DU SÄJER... NOISE CANCELEATION BABY!!!!!!!!"

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Du är ju för rolig, heja din fru

"Varför ska jag slå väggen?!" - "Vi simulerar!! Nu är du stambytarna... slå då!" - "Men tänk om väggen går sönder?!" - "SLÅ, JAG HÖR INTE VAD DU SÄJER... NOISE CANCELEATION BABY!!!!!!!!"

Haha låter som något riktigt underligt rollspel i sänghalmen

"Nu är du stambytare älskling" ;-o

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av VresiBerba:

Ljudet gurglar bara liksom, och bara när det är ljud överhuvudtaget, så något glapp är det inte. Påminner om en trasig codec. Lurarna har ju dock en 4-polig kontakt för mikrofon och dylikt medans förlängningskabeln har 3 poler.

Att du har fel kontakter kan i sig leda till felkopplingar för du kopplar ihop 2 ledare som inte ska kopplas ihop, byt till rätt kabel eller använd passande kontakter/adapter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.