Svensk motsvarighet till "No Soliciting"?

Permalänk
Medlem

Svensk motsvarighet till "No Soliciting"?

Mer eller mindre varje dag så besväras jag av utlänningar som försöker sälja saker till mig, i mina ögon ser det ofta ut som stöldgods etc. När de plockar upp t ex mat i halvtrasiga förpackningar ur en sliten ryggsäck, som de säger att de odlat själv men det lyser Coop produkt över dom. Jag försöker alltid till en början att avböja vänligt men det slutar varje gång i ilska och verbala bråk. De är precis som restaurang inroparna i t ex turkiet, de tar inte ett nej. De blir alltid arga när jag inte vill köpa deras varor och ibland blir de till och med hotfulla. Det slutar på samma sätt varje gång, att jag till slut stänger dörren i ansiktet på dom medan deras jidder fortsätter.

I Usa så har de som inte vill bli störda på något sätt, av någon de inte känner, skyltar som det står "No soliciting" på och nu undrar jag om det finns någon svensk motsvarighet till detta? Så man kan hänvisa till skylten, säga LÄS och slippa de här utmattande och monotona dialogerna.

Exempel på en No Soliciting skylt:

Permalänk
Medlem

Får man fråga var i helvete du bor? Har aldrig någonsin hört talas om "utlänningar som säljer mat vid dörren".

F.övr. blir min första tanke "ingen annonsering".

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Tror du verkligen att en sån person skulle bry sig om en liten skylt? Det bästa är nog att skaffa ett sätt att se vem som står utanför dörren innan du öppnar, och bara låta bli att öppna om det inte är någon du vill prata med.

Permalänk
Medlem

Det är inte så svårt att googla på "inga försäljare" eller liknande

Tex:
http://4.bp.blogspot.com/_TRTvcFi2WC0/SlzRJAL56FI/AAAAAAAAAQI...

https://www.dekaltrim.nu/Products/Details/1183

...

Om det alltid slutar i ilska och bråk så kan man ju undra hur du hanterar dem egentligen?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Bettleri undanbedes

Permalänk
Inaktiv

En kanske lite gammaldags standardfras är "Bettleri och försäljning undanbedes".

Just utlänningar kanske förstår denna bättre:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

Mer eller mindre varje dag så besväras jag av utlänningar som försöker sälja saker till mig, i mina ögon ser det ofta ut som stöldgods etc. När de plockar upp t ex mat i halvtrasiga förpackningar ur en sliten ryggsäck, som de säger att de odlat själv men det lyser Coop produkt över dom. Jag försöker alltid till en början att avböja vänligt men det slutar varje gång i ilska och verbala bråk. De är precis som restaurang inroparna i t ex turkiet, de tar inte ett nej. De blir alltid arga när jag inte vill köpa deras varor och ibland blir de till och med hotfulla. Det slutar på samma sätt varje gång, att jag till slut stänger dörren i ansiktet på dom medan deras jidder fortsätter.

I Usa så har de som inte vill bli störda på något sätt, av någon de inte känner, skyltar som det står "No soliciting" på och nu undrar jag om det finns någon svensk motsvarighet till detta? Så man kan hänvisa till skylten, säga LÄS och slippa de här utmattande och monotona dialogerna.

Exempel på en No Soliciting skylt:
http://www.printablee.com/postpic/2012/10/printable-no-soliciting-door-sign_397305.png

Kommer inte på någon direkt motsvarighet på svenska och misstänker att dom inte skulle bry sig endå.

Men du kan få ett tips som har funkat för mig i alla lägen från mobilabbonemangs försäljare i Sverige till kostymförsäljare i Thailand.
Börja alltid samtalet med "NEJ TACK!" och i det här fallet stäng sen dörren.
Du behöver inte hälsa, skaka hand eller liknande, du behöver inte ta någon diskussion, du behöver inte förklara något eller hänvisa till någon skylt. Är det någon säljare utomhus så gå bara vidare, sakta inte ner eller tittat på vad han/hon har att erbjuda.

1. NEJ TACK
2. stäng dörren / gå vidare

Om du inte skulle kunna stänga dörren så följer du upp med NEJ TACK igen, säg aldrig något annat än NEJ TACK.
Beroende på hur irriternade försäljaren är kan du reglera styrkan på NEJ TACK från ett glatt och trevligt till att det ekar i väggarna på husen runtomkring.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Avstängd

Motsvarighet på svenska är väl typ: Bettleri och utbjudande av varor undanbedes. Eller om man vill vara lite modernare: Försäljare undanbedes. TV-licens-folket får man inte bort hur man än gör dock.

Permalänk
Medlem

Jag har också tänkt på de orden/meningarna, men det jag söker är allt samlat under ett ord som i engelskan. Men det finns det väl inte än då. I småland, jag kan tillägga att detta inträffar alltid dagtid mellan ca 11 och 15. Så de inriktar sig förmodligen på den äldre generationen som brukar vara hemma vid den här tiden.

Vid det senaste tillfället försökte en sälja grönsaker till mig, jag upprepade vänligt tre gånger att jag odlar eget och inte behöver köpa, han respekterade inte detta utan tjatade på och blev arg för att jag inte ville köpa hans ändå. Vid ett annat tillfälle när vi satt och fikade i trädgården så kom det in två män med ett par tavlor i sin famn, jag skakade på huvudet och sa vänligt att jag inte var intresserad, då blev de två arga och påstod att dom måste presentera vad dom har att sälja innan jag kan säga nej.

Edit: Bettleri är väl det närmsta man kan komma, tackar för det tipset

Permalänk
Medlem

Köp en hund, modell större, då jävlar piper dom iväg fortare än dom hinner säger bä
Alternativt låna en hund några dagar om du känner någon med hund, det är den effektivaste medicinen mot sånt här.

Visa signatur

7700K 5.1Ghz @ 1.325V | Asus Maximus IX Formula | Corsair Vengeance Black LPX 32GB 3000Hz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB OC | 2*Samsung SSD 960 PRO 512GB raid0 | Corsair AX 860i
Ljud - Hörlurar: Hifiman HE-400i | Förstärkare: KingRex | Headquarters HQ-1
DAC: Benchmark DAC1-Pre

Permalänk
Medlem

Du kan inhänga området vilket gör det lättare att få personerna fällda för hemfridsbrott. Sätt gärna en kamera utanför dörren också.

Permalänk
Medlem

Undrar som ovan vart du bor av nyfikenhet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

@Evolved: Bettleri undanbedes

...dock osäker på om nysvenskar/(ekonomiska)flyktingar begriper det

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net