Vad för typ av kabel är bäst att använda till denna skärm? 2560x1440

Permalänk
Medlem

Vad för typ av kabel är bäst att använda till denna skärm? 2560x1440

Hej!

Har nyligen köpt ny datorskärm men är osäker på vilken kabel jag ska använda. Just nu kör jag med en HDMI-kabel man fick till men kanske är det bättre att köra med displayportkabel? Som jag har förstått det så kan jag inte få ut 144 Hz.

https://www.komplett.se/product/851742/datorutrustning/bildsk...

Grafikkort: MSI GeForce GTX 1070 Gaming X
Processor: i7 6700k Skylake (Om det nu är till någon nytta)

Permalänk
Medlem

Du kan inte få ut 144Hz med HDMI kabel du får bara ut 60Hz

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

du ska använda dp

Permalänk
Medlem

@vinylens: Och hur mycket får jag ut med en DP-kabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enoannan:

@vinylens: Och hur mycket får jag ut med en DP-kabel?

Du får ut det skärmen klarar utan problem.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Du kanske ska skriva vad det är för skärm först...

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem
Permalänk

varför köpa en freesync skärm när du sitter på ett nvidia kort för? eller missade du den biten,eller bryr du dig inte om g-sync?

Visa signatur

MSI MPG Z490 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i9 10850K@5.0 Ghz | LIAN-LI GALAHAD AIO 360 | Corsair DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO 32Gb | MSI Geforce RTX 2080 Super Gaming Trio | Samsung 970 PRO 500GB M.2 | Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem

@ARAGON_GVD: Jag funderade länge på vilken skärm jag skulle köpa och denna var den jag ansåg passade mig bäst. Alltså valde jag bort g-sync.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enoannan:

@ARAGON_GVD: Jag funderade länge på vilken skärm jag skulle köpa och denna var den jag ansåg passade mig bäst. Alltså valde jag bort g-sync.

Kör DP. Det är den anslutningen som gör att du får ut mest av din skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ARAGON_GVD:

varför köpa en freesync skärm när du sitter på ett nvidia kort för? eller missade du den biten,eller bryr du dig inte om g-sync?

Om man inte handlar G-Sync idag så är det oftast värt att skaffa en Freesync panel istället även om man sitter på Nvidia grafikkort. Freesync skärmar brukar ligga på samma pris som dem utan men ökar andrahandsvärdet rejält. Ger en även funktionalitet om man skulle byta till AMD i framtiden.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Bildexpert 📺

Enligt specifikation klarar MG278Q 2560x1440 i 144 Hz över HDMI ingång 1 samt då (naturligtvis) Displayport.

https://www.asus.com/se/Monitors/MG278Q/specifications/